laatste wijziging: 24-01-2018

220 Breebaart e.a. – Durf te twijfelen


   Auteur: Breebaart e.a
     Boek: Durf te twijfelen  - 2016
Behandeld: Tijdens de sessie in Groningen op dinsdag 30 januari 2018

13 hoofdstukken:


7 – 0 – Inleiding – Durf te twijfelen

SCEPSIS EN CYNISME

STILSTAAN IN VERWONDERING

TWIJFEL AAN DE TWIJFEL

VRAAG 1 Hebt u zo'n aanmoediging om in verwondering stil te staan nodig? En hoe komt dat?

2

13 – 1 – Rechtspraak kent akelige fouten
Dit artikel onderzoekt de grenzen van het scepticisme. Je hoeft niet aan alles te twijfelen. Dat niet twijfelen  levert soms zekerheid en rust op. Klopt de gedachtegang van het artikel dan wel? Ofwel: dit boekje is overbodig.

VRAAG  2  Wat vindt u van de stelling, dat filosofie als discipline een rol moet krijgen in de rechtspraak?

3

27 – 2 – Het spel van de liefde
Het begrip antifragiliteit gaat op voor allerlei complexe maatschappelijke stelsels. Van Saarloos bepaalt dat de liefde.

VRAAG  3  Kan de liefde terugbracht worden tot een complex maatschappelijk stelsel, zoals Van Saarloos doet?

4

39 – 3 – Blinde vlekken in de economie

De robotisering van de samenleving levert een probleem op t.a.v. de werkgelegenheid. We benaderen dat probleem met oude oplossingen in onze achterzak. Er is een totaal andere benadering nodig: een paradigma-wisseling.

VRAAG  4  Stelling: dat is toch niet realistisch?

5

51 Ziek van gezondheid 
De peergroup, waarin de worried well people (bezorgde mensen over hun gezondheid)zich bevinden, is belangrijk i.v.m. bevestiging van de twijfel over de gezondheid: laat ik mijn kinderen vaccineren of niet? De peergroup disciplineert.

52 Knakworst en frikandellen

54 Onhaalbaar doel – Als het een obsessie wordt

56 Geluk

VRAAG  5  Foucault op het niveau van peergroup: wat vindt u van deze gedachte?

6

63 – 5 Wat kunnen wij leren van muggen?

De ecomodernisten stellen, dat de natuur niet altijd gelijk heeft.(blz.65). En die stelling nemen ze in, om daardoor de rol van de moderne technologie uit te leggen als het corrigeren van het ongelijk van de natuur.

Vraag 6 Heeft de natuur altijd gelijk, zolang er geen sprake is van menselijk ingrijpen?

7

73 – 6 – Twijfelen is bevrijdend – scepticisme in het onderwijs
Twijfelen is bevrijdend Socrates stelde vragen om de geest vrij te makes (blz. 79). Om de vragen te kunnen beantwoorden waren aandachtig schouwen, kritisch omgaan met informatie en de wereld open bevragen de middelen.

78 Smeulend vuur

Vraag 7 : Wat vindt u van de volgende stelling: Filosoferen is je blijven verwonderen over de wereld om je heen.

8

82 – 7 – Andre Rieu is geen kitsch
Adorno stelt dat populaire muziek (en later alle lage cultuur) opium voor het yolk is. Nu is er naast het onderscheid tussen hoge en lage cultuur, tussen kunst en kitsch, ook nog camp gekomen.

Vraag 8 Stelling: De maatschappelijke functie van hoog en laag, van kunst, camp en kitsch is amuseren. 
                  Wat vindt u daarvan?

9

94 – 8 – Verslaafd aan techniek
Plato vond het jammer, dat het schrift de mens de mogelijkheid bood verhalen op te schrijven. Het geheugen kwam deels buiten het lichaam van den mens. Later kwam de boekdrukkunst, die kunstmatigheid van Plessner bevestigde. De industriële revolutie hielp de mens lichamelijke en geestelijke activiteiten buiten lichaam en geest te plaatsen. De echt hedendaagse technologie maakt de relaties tussen mensen anders.

94 internet als echoput

100 Daar zijn we toch zelf bij?

102 digitaal panopticum

Vraag 9 Wat is daar nou zo erg aan? Het is maar wat je verslaving noemt.

10

108  – 9 – Moet je geloven wat er in de krant staat?
Het wantrouwen in de journalistiek is groot. Feiten zijn ook maar een mening. De journalist brengt feiten en die feiten staan tegenover de feiten van lezers, die ook onderzoekers zijn. In de tijd van verzuiling zaten je vrienden, je geestverwanten in je eigen zuil. Wantrouwen was afwezig. De verzuilde maatschappij heeft plaatsgemaakt voor de hoogst individuele meritocratie.

113 gestopt met kranten en journaals

113 potentiële burger journalistiek

115 scepsis of wantrouwen

Vraag 11 En dat heeft tot gevolg, dat je als burger alleen nog nieuws wilt lezen, 
         dat in jouw straatje past. Om het daarna schoon te vegen. Wat vindt u hiervan?

11

123 – 11 – We willen helemaal geen democratie *****
Anarchisten en populisten maken dezelfde fout (blz. 127) De anarchisten, die zich laten inspireren door Rousseau’s VolontO general en de populisten, die zich beroepen op het volk, dat een volmaakt maakbare samenleving voorstaat. Beiden zeggen: het volk regeert.

Vraag 11 //// Is de representatieve democratie dan toch de oplossing? En wat is het probleem dan?

12

135 – 11 – Met scepsis bereik je hier niks

137 radicaal middelmatig

bladzijde 140: Geluk is een kwestie van levenservaring en zelfkennis ( humanisme)
bladzijde 141: Geluk is het in staat zijn om jouw potentie zo volledig mogelijk te realiseren (Oosterling)

 vraag 12 Geluk is dan een staat van zijn of van worden, maar is dat wel zo?
          Is dat westers idee zo hermetisch en achterhaald?

13

147 – 12 – Hoe kun je weten of God (niet) bestaat

Vraag 13 Bestaat God?

14

157 – 13 – Twijfel aan de twijfel