laatste wijziging: 27-10-2022
225 Kunstmatig van nature – Jos de Mul
TO DO: Aan deze pagina wordt de komende maanden nog volop gewerkt . . .
- 134 informationistische wereldbeeld ( = uitbreiding van het mechanistische wereldbeeld)
- 3 postulaten:
- postulaat van de analyseerbaarheid
- postulaat van de wetmatigheid
- postulaat van de beheersbaarheid
- 3 postulaten:
- 134 Het informationistische
- 135 Vierde postulaat:
- postulaat van de synthetiseerbaarheid
- 135 Freeman Dyson : beeld van levende wezens
- 136 Vijfde postulaat:
- postulaat van de programmeerbaarheid
- 137 top-down-in-vivo-benadering
- 137 bottom-up
- 138 nanotechnologie
- 138 Synthetische biologie =
- 138 definitie van het leven
- 139 XDNA
- //// TO DO: wat is DNA?
- nucleotiden van 4 naar 6
- postulaat van de manipullerbaarheid
- 139 convergentie
- 140 Dyson: Wat
140 Van grijze naar groen technologie
- 140 biotechnologie zal uitgroeien
- 141 energie, genetica en internet
- 142 zon
- 142 trek naar de steden
- 143 chlorofyl vervangen door silicon
- 143 Open source-biotechnologie
- 144 post-darwiniaans tijdperk
- 144 Neolithicum
- 144 grijze technologie
- 145 Visie van Dyson
145 Grenzen aan het groen
- 145 kanttekeningen
- 146 open source biology
- 146 Monsanto
- 146 patenten
- 146 “synthetische slavernij”
- 147 Dyson : zelfde als ICT
- 147 DNA-printer
- 147 2005 Spaanse griep virus reconstructie
- 148 “militarisering van de biologie”
Genetische mensverbetering
- 148 reprogenetica
- 149 GenRich versus Naturals
- 150 verschillende levensfilosofieën
- 150 Mars
- 150 Dyson lijkt voorbij te
- 150 Niet alle verbetertechnologieën zijn
- 151 Dat ingrijpen
- 151 Heideggers’ stelling
- 152 Het argument
Van biotech naar biotech
- 153 Technologieën
- 153 Systemen zijn meestal
- 153 Weersvoorspellingen
- 154 Onsterfelijke klonen.
- 154 De onzekerheid
- 154 Levende organismen
- 155 In de nanotechnologie
- 155 Hyperastronomica.
- 155 Dennett infinite monkey theorem
- 155 Hoewel
- 156 Biotech is namelijk
- 156 Dysons idee naïef
- 156 emergentie
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Emergentie
- Emergentie is een begrip dat met name centraal staat in de systeemtheorie en de filosofie. Het betreft de ontwikkeling van complexe georganiseerde systemen, die bepaalde eigenschappen vertonen die niet zichtbaar zijn door louter een reductie van hun samenstellende delen. Door interactie ontstaan eigenschappen, patronen, regelmatigheden en/of geheel nieuwe entiteiten.
159 Robotica : Het zombie-scenario
- 159 Het zombie scenario
- 159 definitie robot =
- ? Is het mogelijk
- ? Hoe zouden we ons
- ? Is er een toekomst
Robots in soorten en maten
- 159 De industriële robot
- 160 aangestuurd
- 160 De volstrekt autonome robot
- 160 zwermrobots
- 160 omvang
- 160 androïde en niet androïde
- 160 relatie tot de robot:
- inlijvingsrelatie
- versmeltingsrelatie
- hermeneutische
- achtergrondsrelatie
- alteriteitsrelatie
- 161 Telerobots
- Robots zijn
- poly(ex)centrische positionaliteit
161 Werktuigen, machines en automaten
- 161 Een werktuig (bijvoorbeeld de hamer) is
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Gereedschap
- Gereedschappen zijn hulpmiddelen om bewerkingen te kunnen uitvoeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
- 161 De machine is een combinatie
- https://nl.wikipedia.org/wiki/machine
- Een machine (leenwoord van het Franse machine, van Latijnse machina, van Griekse μηχανή mechané ofwel “werktuig, kunstmatige voorziening”) is een apparaat opgebouwd uit een frame, een aandrijvingsmechanisme en overige specifieke onderdelen.[1] Het is een mechanisme dat een vorm van beweging of energie in een andere vorm van beweging of energie kan omzetten.Machines worden gebruikt als technisch middel om mechanische arbeid te verrichten. In het verleden stond hierbij voornamelijk de omzetting van energie in mechanische beweging centraal. Met de opkomst van de automatisering zijn ook de informatiestroom en besturing een centrale rol in vele machines gaan spelen.
- 162 De automaat is van elk ingevoerd programma
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Automaat
- Machine die iets automatisch verricht, of een verrichting uitvoert zonder rechtstreeks volledig menselijk gestuurd te worden, zoals: geldautomaat, handdoekautomaat, muntautomaat, verkoopautomaat
- 163 Uiteindelijk leidt dit tot de vraag wat informatie is
163 Informatie
- 163 Over het
- 163 Materie
- 163 In de fysica
- 163 Met de
- 163 En in
- 164 Het begrip zeventiende-eeuwse we weten nog niet precies
- 164 Omdat de automaat
- 164 Dat laat zich
- 164 Het “en/of”
- 164 Wanneer bewustzijn
- 165 Tekens van leven. In de
-
//// Wat is leven?
- Het maken van
- Het assembleren
- Het interpreteren
-
- 165 Op basis daarvan maakt Barbieri
165 Syntactische, pragmatische en semantische automaten
- 166 In de eerste plaats
- 166 AI “weak AI”
- 167 Stofzuiger robot niet voorgeprogrammeerd.
- 168 Pragmatische automaten
- 168 De laatste categorie semantische automaten, dat
- 168 Neurowetenschappers brainbased devices (kunstmatig brein)
- 168 De onderzoekers
- 168 Maar het
- 168 Als de architectonische
- 169 Een robot die
- https://en.wikipedia.org/wiki/R._Daneel_Olivaw
- 169 Je zou je
169 Van intelligente
- 169 Hoewel
- 169 Drie basale kenmerken die doorgaans met intelligentie worden
- doelgericht handelen
- rationeel beslissen
- effectief interacteren
- Deze activiteiten veronderstellen weer
- ruimtelijke oriëntatie
- mobiliteit
- waarneming
- geheugen
- vermogen tot abstraheren
- voorspellen
- zelfstandig leren van ervaringen
- Deze activiteiten veronderstellen weer
- 169 De stofzuigerrobot heeft geen
- 169 Sinds de jaren negentig
- 170 Neurowetenschappers
- 170 Om in te zien
- 170 Twee basisdimensies
- valentie : prettig / onprettig
- intensiteit : bezorgdheid / vrees / paranoia
- 170 Onderscheid tussen:
- 170 Primaire emoties (angst
- 170 Secundaire emoties (aangeleerd en cultureel bepaald)
- 170 Onderscheid in:
- Tijdelijke Aandoeningen (verliefdheid)
- Langdurige effecten (
- 170 Wat maakt
- 170 Dat is
- 170 Voor praktische
171 Affectieve robots
- 171 De robot wordt bij een alteriteitsrelatie een sociale actor.
- 171 3 taken:
- herkennen
- uitdrukken
- Kismet: 6 basis emoties
- ervaren
- 173 Waar robots
- 173 Een interessante
- 173 We worden Artefact (Een door mensenhand vervaardigd voorwerp )
- 174 In 1996 werd de Tamagotchi
- 174 Eerste persoonsperspectief
- 174 Tweede persoonsperspectief
- 174 Derde persoonsperspectief
- 175 Neurohermeneutiek
- 175 Neurofenomenologie
176 Real Humans
- 176 Real Humans was een Zweedse televisieserie
- https://www.vpro.nl/programmas/real-humans.html
- 177 In deze serie
- hubot:
- bevrijde hubot
- kloonbot
- cyborg
- 179 Real Humans
- 180 cognitieve verwarring
- 180 tamelijk realistisch scenario
- 181 Kun je
- 181 Odi en Lennart
- 181 paravriendschap (para)
- 182 https://nl.wiktionary.org/wiki/para-
- 182 Als we
- 182 In een wereld
- 183 Robots kunnen een unheimlich gevoel oproepen.
- 183 Wat moet je
- 183 Robots / liefde / seks.
- 184 Asimov
- 185 Asimov
- 186 De vraag:
- 186 Het antwoord …. mogelijk zijn.
- 186 Wat Real Humans ons ook
188 De eeuwig toekomstige
- 188
- 188
- 188
- 189
- 189
192