laatste wijziging: 04-01-2019
DEEL 2 : Van Hobbes tot Taylor
-
- 21 : 102 Thomas Hobbes de mens is een wolf
- 22 : 111 Spinoza Er is iets, en niet van “buitenaf”
- 23 : 122 Leibniz De best mogelijke wereld
- 24 : 132 Voltaire De metafoor om een argument kracht bij te zetten
- 25 : 144 Rousseau Multiversum
- 26 : 155 Immanuel Kant Rede – categorisch imperatief
- 27 : 161 Schopenhauer Wijsgerig pessimisme
- 28 : 170 Nietsche Gelovigen zijn zielpoten
- 29 : 176 Kierkegaard Existentialisme – eeuwigheid
- 30 : 185 Sjestov hoop
- 31 : 194 Sartre Existentie gaat vooraf aan essentie
- 32 : 201 Berdjajew Religieuze filosofie
- 33 : 208 Taylor Er is een wetenschapsniveau en een geloofsniveau
102 Thomas Hobbes
- 102 de mens is een wolf
- 103 Meer dan de helft van zijn boek Leviathan gaat over kerk en godsdienst.
- 104 Hij scheidde religie nadrukkelijk van wetenschap
- 108 het begrip “wonder”
102 Spinoza – Ethica
- 116 volgens Spinoza bestaat de werkelijkheid bij de vaste structuur
- 117 de natuur haar in zijn ogen de allerhoogste waardigheid en viel daarmee samen met God
- met het woord Deus bedoelde Spinoza het oorspronkelijke en zelfstandige, onbegonnen en oneindig bestaan. Oftewel het eeuwig in oneindig oorzakelijk verband alle dingen.
- 117 Spinoza ziet dus niet, zoals monotheïsten, een schepper die onze werkelijkheid van “buitenaf “zou hebben geschapen de schepper is de natuur zelf, zij draagt scheppingskracht inzicht. En die kracht is eeuwig en oneindig. En je ziet die draagt dagelijks om je heen
- 118 consequentie is dat de vrije wil die bestaat: toch heeft Spinoza een vrijheid concept, dan in het licht van God natuur
- 119 verschillen tussen de God van een monotheïst en Spinoza
23 : 122 Leibniz
- 122 religie overwint ieder denksysteem
- 122 van Leibniz wordt gezegd dat hij de laatste homo universalis was
- 123 De monadenleer
- 125 Leibniz was verdediger van het christelijke denken, dus verdediger van het theïstische model van de persoonlijke God
- 125 Leibniz had net als Spinoza moeten vaststellen dat er iets is en niet niets. En dat dat iets natuurlijk een oorzaak moet hebben.
- 126 Het begrip “harmonie “is bij hem de basis van zijn geheel godsdenken.
- 126 God schiep de best mogelijke wereld, god kon geen betere wereld scheppen.
- 127 God schiep de best mogelijke wereld want als hij geweten had dat er een betere wereld kon worden geschapen en hij zou dat niet hebben gekund, dan was hij niet almachtig, dus niet volmaakt. En als hij niet geweten had dat er een betere wereld had kunnen worden geschapen om haar dan was hij niet alwetend, dus niet volmaakt. En als er geweten dat er een betere wereld te scheppen was hij had ook gekund (almachtig toch?) Maar niet gedaan, dan was hij niet al- goed en had dan niet het beste voor haar met zijn schepselen, de mensen. Dus als God alwetend, al-goed en almachtig is, kon God alleen maar deze wereld scheppen.
- 127 Maar aan Leibniz werd vaak plagerig gevraagd:
- Wat was de reden dat voor deze wereldbeelden scheppen?
- En wat was de oorzaak van die reden?
- Had hij wel een reden?
- Als nu deze “best mogelijke wereld “er is en om zijn as en de zon draait overeenkomstig de natuurwetten, wat denkt u dat uw God dan nu zit te doen?
- JST Wie schiep God?
- 128 Als een schilder
- 128 Maar dan
24 : 132 Voltaire
- 135 Het kwaad in de wereld, in het licht van een vermeende goede God, heeft Voltaire er dan ook zijn hele leven bezig gehouden.
- 139 Voltaire spreekt op vele plaatsen van de “zuivere godsdienst “die oneindig meer troost zou bieden dan het christendom en zijn leer. Want van theologie moest hij niets hebben.
- 141 Voltaire gaat uit van de doelmatige ordening van de natuur, waarvan een oorzaak die buiten de natuur werkzaam is: God
De metafoor om een argument kracht bij te zetten
25 : 144 Rousseau
- 149 Ten aanzien van de waarschijnlijkheid van het bestaan van God: we geloofden onrechte dat wij het intellect hebben om het heelal, de wereld te doorgronden.
- 150 Rees, het bestaan van een multiversum
- 151 Zijn verstand zegt hem op zijn gevoel te vertrouwen wanneer exit stelen kosmische vraagstukken en kwellen
26 : 155 Immanuel Kant
- 155 De rede, met haar analytisch en kritisch vermogen, is samen met de ervaring het enige instrument voor het begrijpen en omgaan met de werkelijkheid.
- 158 De Categorische Imperatief: een bevel voor jezelf
- 159 Hebben we een hogere macht nodig om ons ethisch te gedragen?
27 : 161 Schopenhauer
- 161 wijsgerig pessimisme
- 161 We zijn nu eenmaal op deze aardkloot en we moeten er maar het beste van maken
- 162 Schopenhauer was, naast zijn pessimisme, ook nog een angsthaas
- 168 het cirkelsymbool
28 : 170 Nietzsche
- 170 God is dood?
- 173 gelovigen? Dat zijn zielenpoten
29 : 176 Kierkegaard
- 176 Er is een kloof tussen de leidende groep mens en het volstrekt gecorrumpeerde, dood getheoretiseerd, de schunnige priesters en professoren opgeluchte christendom.
- 177 Kierkegaard heeft met zijn ideeën de basis gelegd voor de existentialisme
- 179 Kierkegaard koos voor zijn levensbeschouwing een bijzonder uitgangspunt: de eeuwigheid
30 : 185 Sjestov
- 186 Zolang de wetenschap niet de formule van alles heeft gevonden, is er ruimte voor de wanhopige mensen geloven dat er nog hoop is, hoop dat we na de dood niet in een eeuwig zwart gat zullen verdwijnen. Daarom rechtzetten of tegen de rede en tegen de wetenschap. Beiden willen de mens van die hoop beroven. Als alles vastligt en alles bekend is en gekend wordt, blijft er voorlopig geen ruimte meer. Wanhoop is dan wat ons rest.
31 : 194 Sartre
- 194 existentie = bestaan
- 194 Mijn existentie gaat vooraf aan mijn essentie.
- 194 De zin van het leven vind je in de extensie en niet bij een God
- 197 Sartre was zijn hele leven een overtuigd materialist.
- 198 /// Een volmaakte god kan niet zomaar een mens scheppen zonder dat hij weet waarom hij hem heeft geschapen
je wordt geboren, en pas na je derde of vierde levensjaar besef je dat je er bent….
32 : 201 Berdjajew
- 205 Hij was een religieus filosoof
- 206 Ieder determinisme wees hij af. Dat was in strijd met vrijheid met de gedachte van een vrije wil
33 : 208 Taylor
- 208 Taylor is een katholiek
- 210 Dat UIT het niets, zoals katholieken geloven, mogelijk met een oerknal, wordt nu door astrofysici onderuitgehaald.
- 212 Er is een wetenschapsniveau en een geloofsniveau.