laatste wijziging: 27-10-2022

V Vrijheid

Hoofdstuk V : Vrijheid bladzijde 223 tot en met 277


Bronnen:


.1

223 Vrijheid

 

[bg_collapse view=”button-orange” color=”#4a4949″ collapse_text=”225 In werkelijkheid speelt juist de intuïtie bij het schaken een grote rol. Goede schakers zien in een bepaalde opstelling mogelijkheden, maken een keuze uit de mogelijk paden en doen dan vanwege tijdgebrek intuïtief een zet. pas dan rekenen ze de gekozen paden door. Hoe sneller een schaker doorheeft welke paden inzetten hij moet doorrekenen en welke hij bij voorbaat al kan uitsluiten (omdat ze tegen intuïtief zijn), des te succesvoller is hij bij het spel. Het rijke vermogen en de bijbehorende visuele inbeelding is kracht zijn zeker onmisbaar, maar zonder intuïtief inzicht in de wezenlijke structuur van een gegeven schaakpositie zouden de grootmeester niet zo goed spelen als ze doen.” expand_text=”Een voorbeeld is hier het schaakspel” ][/bg_collapse]

Wat is determinisme?

[EXPAND †“ Determinisme volgens Wikipedia]Determinisme is een filosofisch concept dat stelt dat elke gebeurtenis of stand van zaken veroorzaakt is door eerdere gebeurtenissen volgens de causale wetten die de wereld regelen en beheersen. Bij een radicale interpretatie (het harde determinisme) sluit dit in feite de menselijke vrije wil uit, omdat daarvoor in een rationeel universum geen plaats is. Binnen het determinisme zijn er echter veel standpunten in te nemen.[/EXPAND]

[EXPAND †“ (hard) determinisme / in(compatibilisme / libertarisme ]

Is het determinisme waar? Is het determinisme compatibel met de vrije wil die vereist is voor morele verantwoordelijkheid? Hebben we de vrije wil die vereist is voor morele verantwoordelijkheid?
JA NEE NEE Hard determinisme
NEE NEE JA Libertarisme
WELLICHT JA JA Compatibilisme
WELLICHT NEE NEE Hard incompatibilisme

[/EXPAND]

We kunnen op de lange duur proberen om ons zonnestelsel te verlaten met behulp van ruimteschepen.

.2

230 Kan ik willen dat ik niet wil wat ik wil?

[EXPAND †“ Luther: Over de geknechte wil] 232 En ook dit is voor een christen voor alles noodzakelijk en heilzaam om te weten, dat God niets toevallig vooraf weet, maar dat hij alles met een onveranderlijke, eeuwige en onfeilbare wil voorziet, besluit en uitvoert. Door die bliksemflits wordt de vrije wil volstrekt achterhaald en vernietigd. (…) Daaruit volgt onherroepelijk: alles wat we doen, alles wat er gebeurt, gebeurt (ook dan wanneer het onveranderlijk en toevallig lijkt) in werkelijkheid noodzakelijk en onveranderlijk, wanneer je Gods wil aanschouwt.[/EXPAND]

3.

234 Het ik is geen eenarmige bandiet

[EXPAND †“ Als voorbeeld nog kiezen tussen een broodje worst of een kom noedels]

Mijn handelingsvrijheid bestaat er in dat ik kan kiezen voor het broodje of voor de kom noedels. Niets weerhoudt me er van die keuze te maken. Integendeel. Als ik kies voor het broodje, dan is dat geen toeval. Ik kan immers wel uitleggen hoe ik tot die keuze ben gekomen. Gisteren had ik al noedels, het broodje ziet er lekker uit, et cetera. Natuurlijk vinden er ook neuronale processen plaats, zoals signalen dat ik een lege maag heb, wat vertaald wordt als “trek”.

[/EXPAND]

      • 240 Gabriel concludeert uiteindelijk dat  vrijheid en determinisme niet onverenigbaar zijn.
      • 241 Onze handelingen zijn dus vrij omdat ze niet geheel en al worden veroorzaakt. En toch kunnen we ze helemaal begrijpen door alle noodzakelijke en bij elkaar opgedeelde voldoende voorwaarden op te sommen die ertoe leiden dat deze handeling tot stand komt, en niet een andere. Dat is geen toeval. Hoewel er de nodige bandieten onder ons zullen zijn, zullen daar geen eenarmige onder zijn (althans, niet zoals in het casino)

4.

241 Waarom oorzaak en grond niet niet hetzelfde zijn 
    en wat dat met tomatensaus te maken heeft

[EXPAND 242 Een voorbeeld van een fluitsignaal aan het begin van een interland]

Als er iets gebeurt, is er een reeks gronden voor het feit dat dit gebeurt. Daar kunnen we een lijstje van maken:

Alles wat in dit lijstje wordt opgesomd, is een noodzakelijke voorwaarde voor het kunnen geven van het fluitsignaal waarmee een voetbalwedstrijd begint.

Het principe van Leibniz stelt nu dat een gebeurtenis precies en ook alleen dan plaatsvindt, wanneer aan het hele lijstje is voldaan.

[/EXPAND]

[EXPAND 244 Voorbeelden van harde oorzaken:]

[/EXPAND]

[EXPAND 245 Een voorbeeld van een grond]

Olaf is een kettingroker. Olaf krijgt de allerbeste reden om op te houwen met roken, hij blijft langer leven, hij hoeft minder te hoesten, en hij stinkt minder naar rook. Daaruit volgt nog niet dat hij gedwongen is om met roken te stoppen. Hij stopt alleen met roken als hij dat echt wil, en anders blijft er roken.

[/EXPAND]

hier ben ik het nog niet helemaal mee eens: volgens mij bestaat de wereld wel.

5.

249 Sympathiek wint het van onsympathiek en overwint 
    het metafysische pessimisme

[EXPAND †“ Romeo geeft Julia een roos (een sympathieke lijst)]

[/EXPAND]

[EXPAND †“ Romeo geeft Julia een roos (een onsympathieke lijst)]

[/EXPAND]

6.

257 De menselijke waardigheid

7.

262 Op hetzelfde niveau als God of de natuur?



8.

268 PS Er bestaan geen wilden

[EXPAND †“ Citaat van Kant:]     270 Het probleem van het vestigen van de staat kan, hoe hard het ook klinkt, zelfs voor een volk van duivels worden opgelost (als ze maar verstand hebben) en luidt als volgt: ” een veelheid van redelijke wezens die tezamen een algemene wetten verlangen voor het behoud, zowel ieder ervan in het geheim echter geneigd is om voor zichzelf daarvan uit te zonderen, moet zodanig geworden zijn en hun constitutie zodanig ingericht dat (ook al staan zij in private gezindheid tegenover elkaar) deze elkaar toch zo belemmeren dat het resultaat in hun publieke gedrag precies hetzelfde is als wanneer zijn zo slechte gezindheid niet zouden hebben.[/EXPAND]

Ik denk dat dit klopt: democratische landen t.o.v. landen met een regime …

[EXPAND †“ Citaat Kant:] Zelfs dankbaarheid voor lang geleverde diensten van een oud paard of een oude hond (ongeacht of ze huisgenoten zijn geweest) behoort indirect op de plicht van de mens, namelijk een aanzien van deze dieren. Direct beschouwd is er altijd slechts een plicht van de mensen tegenover zichzelf.[/EXPAND]

9.

272 De mens is geen gezicht in het zand