007 Sandel – Pleidooi tegen volmaaktheid
- Boek : Pleidooi tegen volmaaktheid - een ethiek voor gentechnologie
Auteur : Sandel, Michael J. 2007 ISBN 978 90 259 0021 2
10 – Hoofdstuk 1 – De ethiek van biotechnische verbetering
- 10 Een wens om een doof kind te hebben/krijgen.
- 11 Een wens om een atletisch, gezond, intelligent kind te hebben/krijgen.
- 12 Het blijft een genetische loterij.
- 12 Een gekloonde kat kost 32.000 dollar, terwijl duizenden asieldieren snakken naar een goed tehuis.
Een doof ouderpaar dat doofheid niet als een handicap ziet, maar als een culturele identiteit en daarom via sperma van een speciaal geselecteerde donor, een doof kind wilde en ook kreeg. Een onvruchtbaar stel dat (voor veel geld) een eiceldonor zocht die aan zeer specifieke eisen moest voldoen wat uiterlijk, gezondheid en intelligentie betreft. Het eerste koppel kreeg veel kritiek te verduren. Het tweede niet. Omdat het resultaat niet vooraf vaststond, evenmin als bij een natuurlijke geboorte. Waren er ook mensen die tegen geen van beide acties bezwaren hadden. Dit leidt tot de vraag of absolute voorspelbaarheid wel op bezwaren zou stuiten. En verder: is het klonen van een geliefd overleden huisdier ethisch juist als bijkomende ethische bezwaren (kosten, voldoende asieldieren et cetera.) er niet zouden zijn?
13 Hoe brengen we onze bezorgdheid onder woorden?
- Het is niet gemakkelijk om het onbehagen dat vaak ontstaat als we met dergelijke situaties worden geconfronteerd. onder woorden te brengen.
- De menselijke natuur kan verbeterd worden. maar ook gemanipuleerd (“beter dan gezond”).
- Natuurlijk kunnen we de risico’s noemen. maar wat als die risico’s acceptabel zijn? Bestaan de bezwaren dan nog steeds?
- Het argument van de autonomie van de persoon gaat bijvoorbeeld bij klonen niet op. Immers, niemand kan zijn eigen genen kiezen en bovendien: zouden niet gekloonde, autonome en al bestaande personen dan wel genetisch verbeterd mogen worden?
- Morele problemen ontstaan wanneer genetische manipulatie niet wordt gebruikt om te genezen, maar om zich boven de norm te verheffen. Hierbij moeten we de morele status van de natuur ter discussie stellen en dat raakt aan theologie.
16 Genetische modificatie
Voorbeelden hiervan zijn spierversteviging, geheugenverbetering, vergroting van de lichaamslengte en geslachtsbepaling. Hier is sprake van genetische modificatie waarbij het niet gaat om preventie of genezing. Dit worden zo consumptieartikelen, maar is daar eigenlijk iets op tegen? Als de veiligheid voldoende gewaarborgd is en als de middelen voor ieder toegankelijk zijn, moeten spierversterkende middelen voor sporters dan toch op morele gronden in de ban worden gedaan?
- Dezelfde vraag kan worden gesteld voor middelen tegen [3] geheugenverlies ( ‘viagra voor de hersenen”) voor mensen die niet lijden aan een specifieke ziekte die met geheugenverlies gepaard gaat.
- Vinden we het toedienen van groeihormonen aan kinderen die zonder deze modificatie als volwassene wat kleiner dan gemiddeld zullen blijven moreel verwerpelijk?
- En waarom ook zou er in een qua man – vrouwverhouding evenwichtige en goed gereguleerde maatschappij bezwaar bestaan tegen het vooraf bepalen van het geslacht van een kind?
- Toch blijft een en ander verontrustend, misschien ook wat betreft de middelen zelf. maar zeker wat betreft de doelen die ermee worden nagestreefd. Het voelt als een bedreiging van de menselijke waardigheid, de menselijke vrijheid en de mogelijkheden tot ontplooiing.
- Er moet dus worden vastgesteld of en hoe dit het geval is en wat er dan precies bedreigd wordt.
28 – Hoofdstuk 2 : BIONISCHE ATLETEN
Het is mogelijk dat onze vrijheid van handelen en onze eigen verantwoordelijkheid worden bedreigd door biotechnologische verbeteringen.
28 Het sportieve ideaal: inspanning versus talent
- De biotechnologische sporter presteert niet meer op eigen kracht, is niet langer een handelend persoon.
- Maar belangrijker nog is dat biotechnologie en genetische modificatie verder gaan dan het normale menselijke handelen.
- We streven naar beheersing, maar verliezen daarmee de gegeven aard van het menselijk kunnen.
- Ook bij niet-religieuze mensen bestaan hiertegen bezwaren.
- Men moet In sport uitblinken door het benutten van natuurlijke talenten.
- Maar in een meritocratische samenleving ziet men dat anders. Succes moet je verdienen, dat erf je niet. Daarbij is biotechnologie alleen maar verkeerd. omdat het om een soort “smokkelen” zou gaan.
- Echter, het echte probleem is dat het de sportieve.,op talenten gebaseerde, wedijver vervaagt.
31 Prestatieverbetering: geavanceerd en elementair
- De grens tussen het verbeteren van natuurlijke talenten en de vervaging ervan door kunstmatig ingrijpen, is niet altijd duidelijk: waar ligt bijvoorbeeld de grens tussen epo-gebruik en training vanuit een ‘hoogtehuis’?
- Dat vereist een antwoord op de vraag of dergelijke ingrepen het wezen van het spel vervolmaken of vertroebelen.
- Voorstanders zien geen verschil met andere ingrepen in het lichaam van sporters.
- Vaak zijn organisaties tegen en sporters voor kunstmatig ingrijpen.
- In feite komt het er op aan dat de kernkwaliteiten van het spel centraal staan en dat de beste spelers winnen.
36 De essentie van het spel
- Vernieuwing in trainingsmethoden en andere wijzigingen kunnen het spel verbeteren, maar een spel moet geen spektakel worden.
- Als de uitkomst van discussies is dat veranderingen ten dienste staan van het doel van de sport en van de kwaliteiten die van belang zijn voor het spel is er niets op tegen.
- Een dergelijke redenering kan ook worden toegepast op muziekuitvoeringen en uitvoerende musici.
- Het blijft overigens moeilijk vast te stellen wat het bewonderenswaardige van een sport is zonder te oordelen over het doel van het spel en de [4] noodzakelijke kwaliteiten van de spelers.
- Sommigen zijn van mening dat een sport geen doel heeft. Zou dat het geval zijn. dan zou er ook nauwelijks belangstelling hoeven te bestaan voor de uitslag en dan zou sport uitsluitend spektakel zijn.
- In dat geval zouden er ook geen redenen zijn om doping et cetera te verbieden (afgezien van de gezondheid).
- Het deel van een sportieve/artistieke prestatie dat is gebaseerd op natuurlijke talenten en gaven wordt dan wel bedreigd.
43 – Hoofdstuk 3 DESIGNKINDEREN, DESIGNOUDERS
Ook wat het ouderschap betreft staat de ethiek van het gegeven leven onder druk. Kinderen kunnen dan ontworpen objecten worden.
43 Vormen en aanschouwen
- 43 We kunnen kinderen niet kiezen?
- Het voornaamste bezwaar tegen biotechnologische verbeteringen van aanschouwen kinderen is de hoogmoedige houding van ouders die eruit blijkt.
- Hierdoor kan de relatie tussen ouder en kind worden verstoord.
- Natuurlijk valt over het idee van een “goede gezondheid” te discussiëren.
- Sommige ouders nemen hierbij een utilitaristisch standpunt in: gezondheid is een middel om geluk te vergroten.
- De vraag is hier of men gezondheid als een middel mag beschouwen. of het moet zien als een eigenschap: “een wezenlijk element van de menselijke ontplooiing”.
- William May maakt bij het handelen van ouders onderscheid tussen:
- 46 accepterende ouderliefde = laat het kind zo zijn zoals het is, dit moet geen berusting zijn.
- 46 transformerende ouderliefde = het moet goed voor het kind gaan, maar niet ten kost van alles
- waartussen een evenwicht moet bestaan.
- Overambitieuze ouders die biotechnologische ingrepen in hun kinderen verdedigen, leggen teveel nadruk op de tweede soort.
- Tegenstanders denken hierbij aan eugenetica, voorstanders menen dat het een hulpmiddel is bij de huidige hoge eisen die aan opvoeding worden gesteld. In wezen is dat waar. maar daarom nog niet juist.
- hyperouderschap:
- 48 Venus en Senera Williams , Tiger Woods , topsport
- 50 SAT toelatingstest op de universiteit
- 51 Bedrijf : IvyWise platinum pakket – levensbegeleider
52 De druk om te presteren
- 52 Kinderen worden op steeds jongere leeftijd getest, presteren
- 53 Time Tracker
- 53 Het Ritalin gebruik is met het groeiend aantal ADHD-kinderen toegenomen.
- Ook kinderen die dit medicijn eigenlijk niet nodig hebben. gebruiken het ter verhoging van hun concentratie. Is dat laatste juist?
- Dergelijke morele dilemma’s ontstaan ook bij andere verbeteringstechnologieën.
- Door de grote vraag naar prestatie en perfectie verzet men zich tegen de gegeven aard van het leven en gaat men over tot het gebruik van middelen om prestaties te verbeteren. Op deze manier is er veel overeenkomst met eugenetica.
56 – Hoofdstuk 4 – DE OUDE EN DE NIEUWE EUGENETICA
Onder eugenetica verstaat men het verbeteren van de genetische samenstelling van de menselijke soort. Darwins neef Sir Francis Galton (1883) was de eerste die meende dat talent en karakter door oordeelkundig huwen te verbeteren waren.
56 De oude eugenetica
- In Amerika vonden Galton’s ideeën veel weerklank, ook de minder gewenste aspecten ervan. Hitler was in Duitsland een groot voorstander en in 1933 voerde hij een ver strekkende sterilisatie wet in.
- Uiteindelijk leidde zijn programma tot [5] massamoord en genocide. Dit had de neergang van de Amerikaanse eugenetische beweging tot gevolg.
- Inmiddels is er een vernieuwde eugenetica-beweging ontstaan die meent dat er niets mis is met eugenetica. maar alleen met het gedwongen karakter ervan.
- Critici spreken van “geprivatiseerde” of “vrije markt” eugenetica. De vraag is nu of ook deze nieuwe niet afgedwongen eugenetica slecht is.
60 De eugenetica van de vrije markt
- 60 Singapore rond 1980
- 61 gratis “loveboatcruises” voor hoger opgeleiden
- 61 steriliseren werd aangemoedigd door ervoor te betalen (4000 dollar)
- 61 Veel geleerden van naam, zoals James Watson (DNA), zien niets verkeerds in genetische modificatie en verbetering, mits vrijwillig toegepast.
- 62 Watson meent dat iedere vrouw recht heeft op abortus, om wat voor reden ook. Ook mensen die op zich niet tegen abortus zijn, hebben hierbij hun vraagtekens (Is bijvoorbeeld dyslexie voldoende reden?).
- 62 Verder kan men zich afvragen of een markt voor sperma/eicellen moreel acceptabel is. Want of het hierbij nu gaat om idealisme of om commercie, in beide gevallen worden kinderen het product van een doelbewust ontwerp.
65 Liberale eugenetica
- Veel invloedrijke Britse en Amerikaanse filosofen pleiten voor een nieuwe liberale eugenetica onder de voorwaarden dat de autonomie van het kind gehandhaafd blijft en dat de voor- en nadelen van de eugenetische verbetering zo eerlijk mogelijk over allen worden verdeeld.
- Een dergelijke liberale eugenetica brengt echter meer staatsdwang mee dan wordt gesuggereerd. Immers, ouders moeten het welzijn van hun kinderen bevorderen en als biotechnologische verbeteringen daartoe bijdragen, blijven ouders in gebreke als ze hier niet voor kiezen (vergelijk inentingen en leerplicht).
- 68 De Duitse politieke filosoof Habermas is geen voorstander van deze liberale eugenetica. Zijn belangrijkste argument is dat de mens niet mag beschikken over zijn oorsprong, d.w.z. “aan een begin dat zich onttrekt aan menselijke beschikking”, omdat dit de vrijheid van het individu aantast.
- 70 Nataliteit = geboren worden (Arendt)
- 70 Eugenetisch ouderschap wil beheersen en controleren. De vrijheid om om te gaan met dat wat gegeven is verdwijnt.
72 – Hoofdstuk 5 – BEHEERSING EN TALENT
Eugenetica en gentechnologie vereisen een actieve levenshouding: wilskracht, beheersing en vormgeving. Wat is hier eigenlijk tegen?
Nederigheid, verantwoordelijkheid en solidariteit, dit zijn drie belangrijke morele eigenschappen die door eugenetica en eigenschappen gentechnologie in het gedrang komen. Met het onverwachte wordt geen rekening gehouden en talenten worden als prestaties gezien. Bovendien leidt een en ander niet tot minder, maar tot meer verantwoordelijkheid (denk bijvoorbeeld aan de consequenties van prenatale tests) en tot minder solidariteit: als we het toeval gaan vervangen door keuzes zien we elkaar niet langer als lotgenoten in een maatschappij met risico’s.
74 domme pech – het lot 75 De impuls van Prometheus is besmettelijk – verzekeringen – genetische loterij
77 Bezwaren
Met deze laatste redenering kan men het oneens zijn, bijvoorbeeld omdat de redenering religieus is. Maar niet alleen religieuze, maar ook niet-religieuze mensen kunnen weigeren de natuur, inclusief levende wezens, als een middel te zien. of bijvoorbeeld omdat de redenering te beperkt is, en teveel het doel voor ogen heeft en te weinig de middelen.
Inderdaad willen de [6] voorstanders van genetische technologie niet altijd en volledig de natuur beheersen en bovendien kan genetische technologie ook voordelen hebben. Waar het echter om gaat, is dat datgene wat in het verbeteringsdebat op het spel staat, niet met de gebruikelijke categorieën van autonomie en rechten enerzijds en voor- en nadelen anderzijds kan worden beoordeeld. Het gaat om een denkpatroon, om een manier van leven. Onze vrijheid zal niet groter worden en we zullen minder streven naar sociale en politieke verbetering (ook voor onvolmaakte mensen).
80 Twee thema’s :
- De norm van onvoorwaardelijke liefde
- Wat voor soort vrijheid willen we nastreven
81 Het project tot beheersing
Eind jaren 60 van de twintigste eeuw meende de moleculair bioloog Sinsheimer dat binnen een generatie ongeschikte mensen biotechnologisch verbeterd zouden kunnen worden; dat de mens een nieuwe, meer verheven plaats in de kosmos zou krijgen met minder beperkingen en dat de evolutie op een hoger plan zou komen. We kunnen gentechnologie echter ook zien als een streven de natuur te beheersen en de idee van het leven als geschenk te ondermijnen. Alleen respect voor onze eigen wil blijft dan nog over.
84 EPILOOG
EMBRYONALE ETHIEK-HET DEBAT OVER STAMCELONDERZOEK
Het leven is een geschenk en de eerbied voor dit geschenk mag niet in het gedrang komen door heerszucht, maar het is niet zo dat alles wat gegeven is goed is. Men moet onderscheid maken tussen genezen en verbeteren en daarom is het gebruik van embryonaal stamcelonderzoek in de strijd tegen ziekten wel te verdedigen.
- Els – 2 x 2 keer teruggezet – 3 de keer alleen injecties en 1 eitje rijp – geen IVF maar wel onder invloed van hormonen
85 Stamcelkwesties
Het stamcelonderzoek houdt zich bezig met het isoleren van cellen uit embryo’s. die vervolgens tot elk soort menselijk weefsel kunnen uitgroeien. Hierbij gaat het om drie vragen:
- Moet stamcelonderzoek worden toegestaan? Een religieuze overtuiging biedt onvoldoende grond tegen niet toestaan. Ook zo’n overtuiging moet vatbaar zijn voor redelijke kritiek.
- Moet stamcelonderzoek door de overheid worden gefinancierd? (President G.W. Bush weigerde dit in 2006.)
- Maakt het in dit verband uit of het stamcelmateriaal afkomstig is van bestaande niet gebruikte IVF-embryo’s, of dat het materiaal is gekloond?
87 Gekloonde en overtollige embryo's (derde vraag)
Sommigen, vooral politici op zoek naar een onderbouwd compromis, accepteren het gebruik van overtollige embryo’s wel, maar het klonen van embryo’s niet. De IVF-arts weet immers niet welke embryo’s niet gebruikt zullen worden en de stamcelwetenschapper wel. Maar het doden van embryo’s is voor de stamcelwetenschapper natuurlijk nooit een doel op zich. Zijn doel, behandeling van ernstige zieken, is minstens even nobel als een vruchtbaarheidsbehandeling. En ook overtollige IVF-embryo’s gaan hun einde tegemoet. Beide handelingen moeten mogelijk zijn, of geen van beide. Waar het werkelijk om gaat is de beantwoording van de vraag of extra [7] embryo’s überhaupt mogen worden aangemaakt.
Menselijke foetus
Bij mensen spreekt men van een foetus vanaf de 8e week van de zwangerschap tot de geboorte. Deze is dan ongeveer 2,5 cm groot en weegt een paar gram. In de dertiende week is de foetus 7,4 centimeter en weegt 23 gram.
De laatste drie maanden van de zwangerschap wordt de foetus dikker en groter en bij de geboorte na 40 weken zwangerschap is het gewicht tussen 2,5 en 4 kg.
De foetale fase begint acht weken na de bevruchting. Alle belangrijke lichaamsstructuren, zoals handen, voeten, het hoofd, de organen en de hersenen, zijn al aanwezig maar ze groeien verder en worden steeds functioneler. Een foetus is niet zo kwetsbaar door omgevingsfactoren als een embryo. Toch kan een toxische blootstelling fysiologische of congenitale afwijkingen veroorzaken. Het risico op een miskraam daalt heel sterk in het begin van de foetale fase.
De onderste grens van levensvatbaarheid van een foetus daalt door de vooruitgang die geboekt wordt in de neonatologie. De twee jongste kinderen die als prematuren geboren werden zijn waarschijnlijk James Elgin Gill (geboren op 20 mei 1987 in Ottawa, Canada, na 21 weken en 5 dagen zwangerschap)[1] en Amillia Taylor (geboren op 24 oktober 2006 in Miami, Florida, na 21 weken en 6 dagen zwangerschap).[2] Beiden groeiden uit tot gezonde kinderen.
92 De morele status van het embryo (eerste vraag)
- Men zou embryonaal stamcelonderzoek kunnen verbieden uit vrees dat men zich hiermee op een hellend vlak begeeft (pragmatische grond).
- Met strenge wet- en regelgeving is dit bezwaar te ondervangen.
- Men zou het ook kunnen verbieden, omdat men het verkeerd vindt (filosofische grond).
- In dit laatste geval moet men zich afvragen of de morele status die men aan een embryo toekent juist is.
- Het gaat hier om een blastocyste (een pre-embryonaal stadium): 180-200 cellen zonder specifieke functies.
- Maar hierin kan men een persoon zien. Immers, het is geen ding en het is niet vast te stellen wanneer het een persoon wordt.
95 Een analyse van de redenering
Deze redenering is niet overtuigend, want geen persoon is ooit een blastocyste geweest (gekloonde mensen bestaan immers nog niet). Wel een embryo. Maar betekent dat ook dat een embryo al een persoon is (vergelijk eikel en eik)?
- Dit probleem staat bekend als de “sorites paradox“: hoeveel graankorrels zijn nodig voor een hoop graan? De redenering is dus niet zuiver. Wat verder een rol speelt bij het al dan niet accepteren van het stamcelonderzoek zijn de implicaties van de handeling.
97 Kijken wat de implicaties zijn
- 98 Het beleid van Bush: niet financieren en niet verbieden, is niet consequent.
- Als het financieren door de overheid van embryonaal stamcelonderzoek moreel niet deugt, deugt ook het stamcelonderzoek niet. Deze handeling is dan ook rijp voor een verbod. Nu kan dit nog worden gezien als een politiek compromis, maar er zijn veel implicaties waarbij ook tegenstanders van stamcelonderzoek hun wenkbrauwen zullen fronsen wanneer zij zich realiseren wat zo’n verbod met zich meebrengt.
- 101 Wat bijvoorbeeld te denken van het waardig laten sterven en begraven van niet gebruikte IVF-embryo’s. iets wat wel respectvol zou zijn als men ze als personen ziet?
- 101 Infanticide = kinderdoding, kindermoord of babymoord, het doden van een kind
102 De reden voor respect
Embryo’s zijn dus niet onschendbaar, maar het zijn ook geen dingen waarover vrij kan worden beschikt. Het nodige respect wordt niet bereikt door de embryo te zien als een persoon. Beter is het, het leven te zien als een geschenk waarvoor je eerbied moet hebben en dat beperkingen met zich meebrengt. En inderdaad moeten we oppassen voor het hellende vlak.
- 103 Kant: OF een persoon OF een ding
- 104 = samenvatting van Sandel’s mening
–
–
VRAGEN EN DISCUSSIEONDERWERPEN
- Is uw eerste reactie op de titel van het boekje positief of negatief?
- Verbaast u het verschil in reactie op de “dove kinderwens” en de “design kinderwens”? (p.10/11)
- Sandel heeft vooral bezwaar tegen bijvoorbeeld de bionische sporter. omdat diens handelwijze het normale overstijgt. Moet niet eerst worden vastgesteld wat in dit verband normaal is? Immers door toepassing van biotechnologie verandert de norm. (p. 28/29)
- Bent u het eens met Sandel als hij beweert dat inspanning en wilskracht niet de overhand mogen krijgen bij sportieve prestaties en dat talenten van belang moeten zijn, omdat het leven ons gegeven is? (p.31)
- Wat ziet u als het doel van sport? (p.37)
- Zijn alle ouders die voor designkinderen kiezen hoogmoedig, of zouden ze ook onzeker kunnen zijn? (p.44)
- Bent u het eens met Suvalescu als hij beweert dat gezondheid uitsluitend een instrumentele waarde heeft. dus alleen maar een middel is om geluk te vergroten. of met Sandel die vindt dat gezondheid een onderdeel is van menselijk ontplooiing met een bovengrens? Gezonder dan gezond bestaat niet. (p.45)
- Waarom vindt Sandel het wel waar dat toepassing van biotechnologie goed past in de huidige veeleisende opvoeding, maar toch niet juist is? (p. 48)
- Is het hyperouderschap met zijn controledrang iets wat we moeten afremmen, ook als er geen sprake is van biotechnologie? (p. 54 /55)
- De eugenetica van de vrije markt leidt ons tot gewetensnood. ook al heeft de mens een vrije keuze. Kinderen worden immers een product van een doelbewust ontwerp. aldus Sandel. Spreekt hij ook namens u? (p. 63)
- Volgens liberale eugenetica mogen “ouders in hun kinderen alleen die eigenschappen aanbrengen die hun vermogens verbeteren en niet de keuze van hun levensplan beïnvloeden”. Brengt het eerste niet noodzakelijk het tweede mee? (p. 65)
- Bent u het eens met sommige voorstanders van de liberale eugenetica dat deze vorm van eugenetica een morele plicht is? (p.67/68) – of met Habermas die meent dat de vrijheid van een kind om zijn eigen levenspad te kiezen op deze manier wordt ondermijnd? (p. 68) – en ook met diens opvatting dat “de oorsprong van de mens zich moet onttrekken aan menselijke beschikking”?
- Is nederigheid in onze tijd nog een deugd? (p. 73)
- Kunt u meegaan in de redenering van Sandel dat de nederigheid en de solidariteit worden aangetast door genetische verbetering en dat tegelijkertijd de verantwoordelijkheid toeneemt? (p. 74)
- Waar Sandel ingaat op bezwaren die men kan hebben tegen zijn opvattingen, is hij wat milder jegens voorstanders van biotechnologie. maar hij blijft bij zijn opvatting dat biotechnologie vooral laakbaar is, [9] omdat de mens met het toepassen ervan overstapt naar een ander denkpatroon en een andere manier van leven. Hierbij komen oude waarden in het gedrang. Vindt u zijn verdediging overtuigend? (pagina 77/78/79/80)
- Omdat het doel van stamcelonderzoek niet verbetering is. maar genezing, heeft Sandel hiertegen geen bezwaren. Kunt hem hierin volgen?
- Om zijn redeneringen zuiver te houden sluit Sandel andere mogelijke ethische bezwaren, zoals onveiligheid. ongelijke verdeling et cetera uit. Zou het niet beter zijn deze ethische problemen – indien mogelijk — eerst op te lossen. alvorens een mening te vormen over de toelaatbaarheid van biotechnologische verbeteringen?
- Een gangbare opvatting is ook dat al die ethische discussies over biotechnologische verbeteringen geen enkele zin hebben, omdat je de technische vooruitgang toch niet tegenhoudt. Bent u het eens met deze opvatting? Sandel pleit tegen volmaaktheid. Uw leesgroep is de rechtbank. Heeft hij zijn zaak gewonnen?
INFORMATIE OVER DE AUTEUR
Michael Sandel is een Amerikaans filosoof. Hij werd geboren in Minneapolis. Minnesota op 5 maart 1953. Hij is gespecialiseerd in de politieke filosofie. waar hij tot de communitaristische stroming behoort. Hij werd vooral bekend met zijn boek Liberalism and the Limits of Justice. (1982) als reactie op de liberale theorie die John Rawls ontwikkelde in zijn werk A theory of Justice. In zijn kritiek stond de notie van de “unencumbered self’ (het onbelaste zelf) centraal. Hij studeerde In 1975 of aan de Brandeis University. Hij promoveerde in 1981 in Oxford bij Charles Taylor. Sinds1980 doceert Michael Sandel aan de faculteit politieke wetenschappen van Harvard en in 2001 kreeg hij een gastdocentschap aan de Sorbonne in Parijs. Hij verzorgde onder meer de Reith Lectures voor de BBC en hij verzorde meerdere TED talks (http://www.ted.com/) Zijn werk is in 27 talen vertaald.
Zijn werk Naast Liberalism and the Limits of Justice (Cambridge University Press, 1982. 2e editie 1998) publiceerde hij o.a. • Democracy’s Discontent (Harvard University Press, 1996), • Public Philosophy: Essays on Morality in Politics (Harvard University Press, 2005) • The Case against Perfection: Ethics in the Age of Genetic Engineering (Harvard University Press, 2007), (het boek van deze leeswijzer) • en Justice: What’s the Right Thing to Do? (Farrar, Straus and Giroux, 2009
Meer informatie
- VPRO, uitzending over – de volmaakte mens — VPRO. In de zesdelige HumanNPRO serie De Volmaakte Mens gaat schrijver en columnist Bas Heijne op zoek naar de toekomst van onze soort.
- http://www.vpro.nl/de-volmaakte-mens/over.html — 49k de serie is (binnenkort) ook op dvd verkrijgbaar
- http://www.vpro.nl/de-volmaakte-mens/denkers/michael-sandel.html
- http://www.liberales.be/boeken/sandelvol
- http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/boek-pleidooi-tegen-volmaaktheid/
- http://demaakbaremens.org/demaakbaremens/agenda/terugblik/2 9-media/recensies/823-pleidooi-tegen-volmaaktheid-een-ethiek-voor-gentechnologie
- http://boeklog.info/2012/08/22/pleidooi-tegen-volmaatkheid
- https://www.ted.com/speakers/michael_sandel –
- http://www.roycecarlton.com/speaker/biography/Michael-Sandel.html – 24k • http://www.theguardian.com/theobserver/2012/apr/08/observer-profile-michael-sandel
- http://www.roelfmiddel.n1P/03Fcontene/03Dleesimpressies%26imp ressie%3Dmichael-sandel-rechtvaardigheid
Leeswijzer Pleidooi tegen volmaaktheid 11