laatste wijziging: 16-12-2019
21 lessen deel 1 Technologische uitdagingen
17 – Deel 1 : Technologische uitdagingen
De mensheid verliest het vertrouwen in het liberale verhaal dat de politiek de afgelopen decennia overheerste, en dat op een moment waarop de combinatie van biotech en infotech ons confronteert met de grootste uitdagingen waarvoor de mensheid ooit gesteld is
19 – 1 Ontgoocheling : Het einde van de geschiedenis is uitgesteld.
- 19 Mensen denken niet in feiten, cijfers of wiskundige vergelijkingen, maar in verhalen
- 19 Drie verhalen, het fascistische verhaal, het communistische verhaal en het liberale verhaal
- 21 In 1938 hadden mensen drie grote verhalen om uit te kiezen, in 1968 nog maar twee, in 1998 leek één verhaal het te winnen en nu, in 2018, zitten we op nul
22 Van muggen doodslaan tot gedachten doodslaan
- 24 De komende eeuw zullen biotech en infotech ons in staat stellen om onze binnenwereld te manipuleren en onszelf om te vormen.
- 25 Kiezers zijn hun geloof in het liberale verhaal en het democratische proces kwijtgeraakt
- 26 Misschien zullen er in de 21ste eeuw geen populistische revoltes uitbreken tegen een economische elite die mensen uitbuit, maar tegen een economische elite die ze niet meer nodig heeft
26 De liberale feniks
- 27 De supermarkt bleek veel sterker dan de goelag
- 28 Vrijheid is niet veel waard zonder een sociaal vangnet. Sociaal-democratische verzorgingsstaten combineerden democratie en mensenrechten met door de staat gefinancierde systemen voor onderwijs en gezondheidszorg
- 29 Het Trump moment is veel nihilistischer. Alle mooie ideeën houden op bij de grens
- 30 Poetin (als oligarch) is populair in Rusland, maar niet daarbuiten.
- 31 Niemand wil naar Rusland emigreren
- 32 Als puntje bij paaltje komt, zal de mensheid het liberale verhaal niet bij het vuilnis zetten, want er is geen alternatief
- 34 De meeste mensen hebben nooit meer vrede en voorspoed gekend dan onder het vaandel van de liberale orde van begin eenentwintigste eeuw
- 34 Het liberalisme heeft alleen geen duidelijke antwoorden op de grootste problemen die nu voor ons oprijzen: ontwrichting van het milieu en technologische ontwrichting
- 36 De meeste mensen zijn zich niet bewust van de impact wat kunstmatige intelligentie, big-data algoritmen en genetische modificatie op het leven zal hebben
- 37 Werkloosheid is thema nummer 1
38 – Hoofdstuk 2 : Werk – Als je later groot bent, krijg je misschien geen baan
- 39 – Mensen hebben twee soorten vaardigheden:
- Fysieke vaardigheden – machines, graafwerk e.d. tuinieren
- Cognitieve vaardigheden – leren , analyseren , communiceren
- 39 De veel geprezen “menselijke intuïtie” is gewoon een kwestie van patroonherkenning
- 40 Kunstmatige intelligentie kan met name beter zijn in het vermogen om situaties in te schatten
- 41 De dreigende teloorgang van banen vloeit voort uit de samenloop van infotech en biotech
- 41 Twee van de belangrijkste niet-menselijke vaardigheden die kunstmatige intelligentie heeft, zijn connectiviteit en updatebaarheid
- Connectiviteit: 2 zelfrijdende auto’s maken deel uit van hetzelfde algoritme.
- Updatebaarheid: Een update kan tegelijk bij miljoenen digitale artsen worden uitgevoerd
- 44 Door zelfrijdende auto’s zullen verkeersongelukken waarschijnlijk met 90% afnemen
44 De Mozart in de machine
- 45 Naast de zorg is creativiteit ook een erg lastig obstakel voor automatisering
- 45 Op termijn zal geen enkele baan 100% gevrijwaard blijven van automatisering
- 46 Het kan zijn dat kunstmatige intelligentie op deze manier alle serendipiteit doodslaat.
- 48 Wat is de definitie van kunst?
49 Nieuwe banen?
- 50 De arbeidsmarkt van 2050 zou best eens samenwerking in plaats van concurrentie tussen mensen en AI kunnen zijn
- 51 Toch kan er een nieuwe klasse van “overbodigen” ontstaan, omdat er een hoge mate van expertise voor deze nieuwe banen nodig is
- 53 Het schaakprogramma AlphaZero leerde zichzelf (in 4 uur . . . ) nieuwe strategieën door tegen zichzelf te spelen en won zodoende van Stockfish-8, de computer-schaak-kampioen van 2016. AlphaZero had niets van mensen geleerd: veel van zijn zetten waren onconventioneel . . .
- 54 Anno 2018 is er sprake van historisch lage werkeloosheid: maar hoelang nog?
- 56 Gezien het immense vernietigingspotentieel van onze beschaving kunnen we ons niet nog meer mislukte modellen, wereldoorlogen en bloedig revoluties veroorloven . . .
56 Van uitbuiting tot overbodigheid
- 59 De succesvolste ijsverkopers zijn niet degenen die het lekkerste ijs maken, maar degenen die het Google-algoritme bovenaan zet
- 60 Veel banen komen neer op ongeïnspireerd, saai werk en zijn het redden niet waard (bullshit banen . . .)
- 60 Een nieuw model dat steeds meer aandacht krijgt is het (universele) basisinkomen
61 Wat is universeel?
- 61 Als mensen het hebben over universele overheidssteun bedoelen ze meestal nationale overheidssteun
- 62 Kunstmatige intelligentie en 3-d printers nemen al het werk over van laaggeschoold personeel in landen als India en Bangladesh
64 Wat is basis?
- 64 Naast een biologische armoedegrens heeft elke cultuur ook nog andere behoeften die als “basaal” worden bestempeld
- 65 Homo sapiens is er gewoon niet op gebouwd om tevreden te zijn
- 65 Om zijn doelen echt te bereiken, zal het universele basisinkomen aangevuld moeten worden met zinvolle activiteiten, variërend van sport tot religie
- 67 Als we een universeel economisch vangnet kunnen combineren met sterke gemeenschappen en zinvolle bezigheden, zou het wel eens een zegening kunnen zijn ze banen kwijt te raken aan algoritmen
68 – Hoofdstuk 3 Vrijheid – Big Data is watching you
- 68 Het liberale verhaal verheerlijkte de menselijke vrijheid, die het als de hoogste waarde beschouwd
- 68 In de politiek gelooft het liberalisme dat de kiezer altijd gelijk heeft
- 69 Thatcher: “De samenleving bestaat niet. Er is [een] leventapijt van mannen en vrouwen […] en de kwaliteit van ons leven hangt af van de mate waarin ieder van ons bereid is de verantwoordelijkheid voor zichzelf te nemen “
- 69 Referenda en verkiezingen draaien altijd om menselijke gevoelens en niet om de menselijke ratio
- 70 De democratie gaat uit van het idee dat het menselijke gevoel een mysterieuze, diepgaande “vrije wil” weerspiegelt, dat deze “vrije wil” de optimum bron van gezag is en dat alle mensen even vrij zijn
71 Luister naar het algoritme
- 71 Duizenden jaren langer geloven de mensen dat alle gezag voortvloeide uit de goddelijke wetten oma dus niet uit het menselijk karakter, en dat we het woord van god dus moesten heiligen, en niet de menselijke vrijheid
- 71 Binnenkort zal hij misschien nog een machtsverschuiving komen, maar dan van mensen na algoritmen
- 71 Zoals we in het vorige hoofdstuk al zagen, suggereerden wetenschappelijke inzichten in de werking van onze hersenen en lichamen dat onze gevoelens geen puur menselijke, spirituele eigenschap zijn en dat ze op geen enkele manier een “vrije wil” weerspiegelen
- 71 Gevoelens zijn dus niet het omgekeerde van rationaliteit, maar een belichaming van evolutionaire rationaliteit
- 72 Het liberalisme zitten dus naast met het idee dat onze gevoelens de weerspiegeling vormen van een vrije wil, maar tot nu toe werkte dat vertrouwen op ons gevoel in praktisch opzicht best goed
- 73 We zijn nu op een punt beland waarop twee immense ingrijpende revoluties zich tegelijkertijd voltrekken
- 73 Aan de ene kant ontcijferen biologen de mysteriën van het menselijk lichaam en met name ook de hersenen en ons gevoelsleven
- 73 Aan de andere kant biedt de informatica ons ongekende gegevens verwerken de vermogens
- 73 Als de biotech revolutie gecombineerd wordt met de infotech revolutie zal dat big-data-algoritmen opleveren die mijn gevoelens veel beter kunnen monitoren en doorgronden dan ikzelf en dan zal er waarschijnlijk een machtsverschuiving plaatsvinden van mensen naar computers
Het grote beslissingen drama
- 75 De belangrijkste uitvinding in de gezondheidszorg is de biometrische sensor, die mensen op of in hun lichaam kunnen dragen in die biologische processen omzet in elektronische informatie die computers kunnen opslaan en harmoniseren
- 77 TO DO %%% Het geavanceerde algoritme – vergelijk ex machina – vraag naar bewustzijn – via Blue book (soort Google)
- 77 Het woord “televisie” komt van het Griekse “tele”, dat “ver”betekent en het Latijnse visio, oftewel “zicht “
- 77 Zoals George Orwell al voorzag in 1984 zal de televisie ons bekijken terwijl wij er nakijken
- 78 Het algoritme hoeft gemiddeld niet perfect te zijn, maar alleen beter te zijn dan wij mensen
- 78 Naarmate wetenschappers meer gaan begrijpen over de manier waarop mensen beslissingen nemen oma wordt de verleiding om ons op algoritmen te verlaten waarschijnlijk groter
- 79 We zoeken geen informatie meer, we googelen
- 81 Zodra kunstmatige intelligentie betere beslissingen dan wij zelf gaat nemen als het om beroepskeuze en misschien zelfs relaties gaat, zullen onze ideeën over ons mens-zijn en het leven in het algemeen moeten veranderen
- 81 Mensen zijn gewend het leven te beschouwen als één groot beslissingen-circus
- 81 De liberale democratie en het vrije markt kapitalisme beschouwen het individu als een autonome eenheid die constant keuzes maken over alles in de wereld
- 82 Als we de macht steeds meer van mensen op algoritmen overgaat, gaan de wereld misschien steeds minder beschouwen als het domein van autonome individuen die worstelen om de juiste keuzes te maken
82 De filosofische auto
- 82 Er is geen reden om aan te nemen dat algoritmen de gemiddelde mens niet ook op het gebied van ethiek zullen overtreffen
- 83 Filosofen discussiëren al duizenden jaren over “trolley problemen”, tot nu toe hebben deze discussies weinig invloed gehad op ons gedrag
- 84 Volgens Harari tellen menselijke emoties zwaarder dan filosofische theorieën
- 85 Computeralgoritmen zijn echter niet tot stand gekomen door natuurlijke selectie hebben geen emoties of onbewuste instincten
- 86 Als puntje bij paaltje komt, rij je dan liever naast een dronken tiener of naast een auto met een algoritme Schumacher – Kant?
- 87 Het is waarschijnlijk veel makkelijker om de software te debuggen dan om de mens van zijn racistische en misogyne vooroordelen te ontdoen
- 87 Er zijn maar weinig “trolley problemen “opgelost op een manier waarin alle filosofen zich kunnen vinden en denkers zoals Mill ( die daden beoordelen op de gevolgen ervan) hebben een heel andere kijk op dit soort zaken dan mensen als Kant ( die daden beoordelen aan de hand van absolute regels)
- 87 Stel je voor dat in de toekomst er gekozen kan worden uit twee zelf rijdende auto’s:
- 87 De Tesla altruïst : deze zal zijn eigenaar opofferen voor een hoger doel
- 87 De Tesla egoïst : deze zal alles doen om zijn eigenaar te redden, zelfs als hij daarvoor twee kinderen moet plat rijden
- 88 Verder vraag Harari zich af of deze beslissingen niet beter door de staat kunnen worden genomen.
05-12-2019 Nog over nadenken of de staat altijd het laatste woord moet hebben in de toepassing van algoritmen
89 Digitale dictaturen
- 89 Mensen zijn vaak bang voor kunstmatige intelligentie omdat ze niet op vertrouwen dat kunstmatige intelligentie ons zal blijven gehoorzamen
- 91 Autonome wapensystemen zijn een potentiële ramp, omdat te veel regeringen in ethisch opzicht niet zuiver op de graat zijn, of zelfs ronduit kwaadaardig
- 91 Bewakingscamera’s kunnen net zo riskant zijn
- 94 Stelling van Harari : De democratie kan in haar huidige vorm een fusie tussen biotech en infotech niet overleven
- 95 Zelfs als de democratie zich kan aanpassen en overleven, dan nog kunnen mensen het slachtoffer worden van nieuwe vormen van onderdrukking en discriminatie.’s nu al gebruiken steeds meer banken, grote concerns en instellingenalgoritmen om gegevens te harmoniseren en beslissingen over ons te nemen
Kunstmatige intelligentie en natuurlijke domheid
- 97 Het is niet erg waarschijnlijk dat de algoritmen ons bewust zullen gaan manipuleren. Daar zullen ze het bewustzijn niet voor hebben
- 97 Intelligentie is het vermogen om problemen op te lossen
- 97 Bewustzijn is is het vermogen om dingen te voelen als pijn, vreugde, liefde en woede
- 97 Zoals vliegtuigen sneller vliegen dan vogels zonder ooit veren te krijgen, zo zullen computers misschien veel beter worden in het oplossen van problemen dan zoogdieren, zonder ooit iets te voelen
- 98 In algemene zin zijn er 3 mogelijkheden die we moeten overwegen:
- Bewustzijn is op de een of andere manier dusdanig verbonden met de organische biochemie dat het nooit mogelijk zal worden om bewustzijn te creëren in an-organische systemen
- Bewustzijn houdt geen verband met organische biochemie, maar is dusdanig met intelligentie verbonden dat computers eventueel een bewustzijn kunnen ontwikkelen en dat dit ook zal moeten gebeuren om een bepaalde mate van intelligentie te kunnen bereiken
- Er zijn geen essentiële verbanden tussen bewustzijn en organische biochemie dan wel een hoge intelligentie. Computers kunnen dus een bewustzijn ontwikkelen, maar het hoeft niet per se te gebeuren. Ze zouden ook hyper intelligent kunnen worden zonder enige vorm van bewustzijn
- 99 We zullen de komende decennia vast niet te maken krijgen met een robot opstand
- 100 Alle rijkdom en maagd zal in handen kunnen komen van een kleine elite, terwijl de meerderheid van de mensen een akelig lot beschoren is, niet door uitbuiting, maar door iets veel ergers: overbodigheid
101 Hoofdstuk 4 Gelijkheid – Wie de data heeft, heeft de toekomst
- 101 Gelijkheid heerste al in de steentijd. 30.000 jaar geleden begroeven hun groepen jagers- verzamelaars sommige stamleden in weelderige graven, terwijl anderen het moesten doen met een gat in de grond
- 101 Jager-verzamelaars waren nog altijd meer egalitair ingesteld dan de mensenmaatschappijen die daarna kwamen
- 101 Bezit is een vereiste voor duurzame ongelijkheid voor duurzame ongelijkheid
- 102 Toen de mens land, dieren, planten en gereedschappen in bezit nam, ontstonden er streng hiërarchische samenlevingen, waarin kleine elites van generatie op generatie het grootste deel van alle rijkdom en macht monopoliseerden
- 102 Hiërarchie was niet alleen de norm, maar ook het hoogste ideaal
- 102 In de laat-moderne tijd het gelijkheid echter in bijna alle menselijke gemeenschappen een ideaal
- 102 De geschiedenis van de 20ste eeuw draait dus in hoge mate om het verminderen van de ongelijkheid tussen klassen, rassen en seksen
- 103 De rijkste 100 mensen bezitten samen meer dan de armste 4 miljard mensen
- 104 Als de rijken een superieure vermogens gebruiken om zichzelf nog verder te verrijken en als ze met dat extra geld verbeterde lichamen en hersenen kunnen kopen, zal de kloof met de tijd alleen maar breder worden
- 104 Die twee processen samen (biotechnologie en de opkomst van kunstmatige intelligentie) zouden er dus toe kunnen leiden dat de mensheid zich opsplitst in een kleine klasse van Super mensen en de massale onderklasse van totaal overbodige homo sapiens
- 104 Al met al lijkt het er dus op dat de globalisering uiteindelijk niet zal leiden tot wereldwijde’s voorspoed, maar tot “speciatie“: het ontstaan van verschillende biologische kasten of zelfs verschillende mensen soorten
- 104 Zie ook de film Elysium : Hoge muren.
- 105 In dit boek gebruikt Harari vaak de eerste persoon meervoud als Harari het over de toekomst van de mensheid heeft. Hij vraagt zich af of er nog een “wij” is. Wat moeten “wij” doen aan “onze” problemen?
106 Van wie zijn de data?
- 106 Eerst was land het belangrijkste bezit, in de moderne tijd werden machines en fabrieken belangrijker dan land en spitste de politieke strijd zich toe op het beheersen van deze vitale productiemiddelen
- 106 In de 21ste eeuw zullen gegevens ( data) veel belangrijkere bezittingen worden dan land en machines en zal politiek een strijd worden om de data stroom te beheersen
- 106 We zijn niet de klanten van Facebook, Google en Twitter, wij zijn hun product
- 107 Zodra algoritmen keuze voor ons gaan maken en dingen voor ons gaan kopen, zal de reclame-industrie failliet gaan
- 107 Data kunnen miljarden euro’s opleveren ( TO DO : HOE DAN ? )
- 108 In de grote veldslag tussen gezondheid en privacy is al gezondheid het waarschijnlijk glansrijk winnen
- 108 Zijn de gegevens over mijn DNA, mijn hersenen en mijn leven van mij, van de regering, van een bedrijf of van de collectieve mensheid?
- 109 In tegenstelling tot het eigendomsrecht van land en industrieën hebben we niet veel ervaring in het reguleren van data eigendommen en dat is op zich ook veel moeilijker, want eens tegenstelling tot land en machines zijn gegevens overal en nergens tegelijk oma ze kunnen zich razendsnel verplaatsen en je kunt er net zoveel kopieën van maken als je maar wilt