laatste wijziging: 22-12-2019
21 lessen deel 5 Veerkracht
315 – deel vijf: Veerkracht
Hoe moet je leven in een chaotische tijd als de oude verhalen zijn ingestort en er nog geen nieuw verhaal is om ze te vervangen?
317 Hoofdstuk 19 Onderwijs
317 Verandering is de enige constante
- 317 Mensen hebben
- 318 Momenteel richten teveel scholen zich op het stampen van informatie
- 319 In tegenstelling tot het verleden worden we in de 21ste eeuw
- 319 In zo’n wereld
320 De tijd dringt
- 321 Wat moeten we kinderen leren?
- 4 belangrijke vaardigheden:
- ** kritisch denken
- ** communicatie
- ** samenwerking
- ** creativiteit
- 4 belangrijke vaardigheden:
- 321 Ruimer gezegd
- 321 De belangrijkste vaardigheden
- 322 We kunnen niet
- 322 Sinds mensenheugenis
- 323 Dit leer – werk model zal in onbruik
- 323 Het leven zal
- 323 De vraag “Wie ben ik?” zal
- 323 Tegen de tijd
- 324 Daar zijn
- 325 Veerkracht is niet iets
- 325 De onderwijskundige lopende band theorie (lokalen, een leraar per uur voor 1 vak) is een
325 Mensen hacken
- 326 Maar waar
- 326 Moet je dan
- 327 Als biotechnologie en machine learning beter
- 327 Ken
- 327 Misschien
- 327 Eigenlijk leven
329 Hoofdstuk 20 Zingeving
329 Het leven is geen verhaal
- 329 Wie ben ik?
- 334 Als je kijkt
- 334 Sommige verhalen
- 335 Is er echt
- 337 Alle verhalen
- 338 De meeste
- 338 Als je in een
- 339 Van oudsher geloven
- 339 Deze theorie van het leven als een oneindig epos is een
- 339 Het eerste probleem
- 340 Het tweede probleem
- 340 Mensen die betwijfelen
343 Het gewicht van het dak
- 343 Verhalen zijn altijd verzonnen door mensen
- 343 Een reden om in verzonnen verhalen te geloven is dat je persoonlijke
- 344 Een andere reden
- 344 Je moet al heel sterk in je schoenen staan als je
- 345 In de geschiedenis is het dak
345 Hocus pocus ende geloofsindustrie
- 345 Een ritueel
- 345 Ten overstaan
- 346 Rituelen zijn ook veel voor politieke doeleinden gebruikt. Duizenden
- 347 In het leger
- 347 Confucius begreep
- 347 In het moderne
- 348 De macht van “hocus pocus” is ook in de
- 350 De priester
- 350 In de commerciële sector
- 351 Als je jezelf
- 352 Monotheïsten brachten
- 353 Offers kunnen
- 353 Zo is er bijvoorbeeld op de sabbat (zaterdag) in Israël geen openbaar vervoer
354 De identiteitsportefeuille
- 355 Alle verhalen en goden waarin mensen geloven
- 355 Bijna niemand
- 356 Het woord fascisme betekent
- 356 Hoe beoordeelt
- 357 Het probleem van het kwaad
- 358 Het woord fascisme
- 358 Fascisten geloven
361 De supermarkt in Elsinore
- 361 Hamlet (1602, Elsinore is een kasteel in Denemarken) is een versie van een moderne held.
- 361 De moderne tijd (dus vanaf 1600) keerde
- 364 Voor zover de
- 364 Het liberale verhaal
- 364 Als je met
- 364 Maar als
- 365 M.b.t. gevoelens en gedachten: sta gewoon even
- 365 Dit besef kan
- 365 We hebben geen
- 366 Om onszelf
- 367 Als je jezelf
367 Geen verhaal
- 367 Liberalisme: het universum
- 368 Boeddha onderwees
- 369 Doe niets: niet in fysieke zin, maar in mentale zin. Geen verhalen
- 369 Als ik heb geaccepteerd dat
372 De werkelijkheidstest
- 372 Alle grote
- 372 De grote vraag
- 372 Wij mensen zijn er ontzettend slecht in om het verschil
- 373 Bedenk altijd dat een niet-fysieke instantie (een land, partij, firma et cetera) een metafoor is
- 375 Als je de waarheid
376 – Hoofdstuk 21 Meditatie
376 Alleen maar observeren
- 376 Harari beschrijft in dit hoofdstuk hoe hij de wereld beschrijft
- 378 Hij ging mediteren, en hanteerde de vipassana-techniek
- 379 De vipassana-techniek is gericht op
- 379 De vipassana-techniek is gebaseerd
- 380 Het belangrijkste
381 Van beide kanten graven
- 381 De wetenschap
- 381 De hersenen
- 381 De geest
- 381 In 2018 is de enige geest
- 384 Mensen veranderen
- 384 In werkelijkheid
- 386 Zelf-observatie