laatste wijziging: 24-03-2020

175 Z&T A-1 H-5 in-zijn

175 – Hoofdstuk 5 Het in-zijn als zodanig


TO DO : samenvatting


begrippen

175 §28 De taak van een thematische analyse van het in-zijn

*** Het in-zijn als zodanig: met indoelt Heidegger op de onderlinge zijns-verhouding van twee zijnden met een bepaalde uitgebreidheid ‘in’ de ruimte en met betrekking tot hun plaats in de ruimte: de bank in de collegezaal, de collegezaal in de universiteit, de universiteit in de stad, de stad in Nederland, Nederland in de wereld, tot aan: de ‘bank in het wereldruim’. 

179 A De existentiale constitutie van het er
179 §29 Het er-zijn als bevindelijkheid
186 §30 De vrees als een modus
        van de bevindelijkheid
189 §31 Het er-zijn als verstaan
        [Duits : verstehen]
196 §32 Verstaan en uitleg

 

202 §33 De uitspraak als afgeleide 
        modus van de uitleg

 

 

 

13-03-2020 Ik zie hier dezelfde ontdekkingsreis als wat ik bij Wittgenstein heb gelezen, namelijk een zeer gedetailleerd onderzoek  naar onderdelen van een zin. Het begrip “als” wordt opgevat als een functie …
210 §34 Er-zijn en rede. De taal
15-03-2020 De taal is het voertuig van de geest
218 B. HET ALLEDAAGSE ZIJN VAN HET ER
       EN HET VERVALLEN VAN HET ER-ZIJN
219 §35 Het gepraat
16-03-2020 Bedoelt Heidegger hier gelul, “social talk” of roddelen?
222 §36 De nieuwsgierigheid
226 §37 De ambiguïteit 
        (dubbelzinnigheid)
228 §38 Het vervallen en 
        de geworpenheid