laatste wijziging: 02-08-2020

Sessie 2 – Na Auschwitz – het goede


Deel 2. 174 Na Auschwitz



Deel 3. 242 Waarom goede mensen slechte dingen doen


H 7 In de kelder van de Stanford-universiteit

2
3
4
5
Kortom: Als je gewone mensen met rust laat gebeurt er niets

Hoofdstuk 8 201 Stanley Milgram en de schokmachine

  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram
  • De klassieke interpretatie van blinde gehoorzaamheid werd verder ondergraven door een studie van archiefmateriaal van Milgrams assistent Taketa Murata. Daaruit bleek dat personen die sceptisch waren over het proefopzet hogere shocks toedienden: hoe minder men geloofde dat er echte pijn mee gemoeid was, hoe verder men de stroomknop opendraaide
  • Milgram 1961 Stroomstoten. Meeste mensen wilden niet tot het gaatje gaan
  • 15 volt 30 45. ….. 315 tot 450 volt ———– 65% ging door tot 450
  • Autoriteit: bevelen opvolgen
  • Eichmann banaliteit van het kwaad –> Heroverweging van het onderzoek
  • Hoe geloofwaardig was dit experiment. Slechts 56% geloofde de stroom stoten
3
  • Meerdere keren herhaald. Steeds zijn de uitkomsten hetzelfde
  • Instructies van de begeleider zijn vertekenend
  • Het vertrouwen in de man met de grijze jas
4
  • Eichmann : gewoontjes : Mediaspektakel
  • Zie Bettina Stanglet jaren 90: Eichmann was een fanatieke nazi
  • **** Conformisme
  • Conclusie: verzet heeft altijd zin
5
  • Denemarken. 7000 joden worden vervoerd naar Zweden.

Hoofdstuk 9 225 De dood van Catherine Susan Genovese

1
  • Iedereen keek toe
2
  • Omstanders in noodsituaties
  • Het omstanders effect
  • Amsterdam
3
4
  • Meta studies
  • 90 %
5
  • Sensatie beluste journalisten

 


Deel 3. 242 Waarom goede mensen slechte dingen doen

Hoofdstuk 10 249 Hoe empathie verblindt

  • Is de mens goed?
  • Obesitas

1

  • Morris . Psyche van de nazi’s doorgronden
  • IDEOLOGIE
  • Kameraadschap
  • Propaganda maakte geen indruk

2

  • De mythe van het kwaad
  • Terroristen boezem vrienden

3

  • Baby onderzoek
  • Mensen hebben een natuurlijke moraal, maar ook afkeer van het onbekende

4

  • Mensen zijn emotionele stofzuigers
  • Empathie lijkt op nieuws
  • Xenofobie is de andere kant

5

  • Bajonet steken wordt bijna nooit gebruikt
  • Op afstand doden 75 %
  • Mensen op afstand (de top) hebben de minste moeite met bevelen

 


Hoofdstuk 11 273 Hoe macht corrumpeert

1

  • Machiavellisme :  De vorst
  • Wie macht wil moet geen moraal hebben
  • Natuurlijke staat experimenten
  • Sympathieke leider
  • Het vierde koekje en de leider
  • Hoe groter de BMW, hoe lomper
  • Meritocratische argumenten

2

  • Kring van 150 mensen
  • Grotere verbanden door mythes (Harari)
  • Oogwit 1 leider God
  • Macht steunt op geweld

3

  • Revolutie
  • De ijzeren wet van de oligarchie
  • Democratie is een fictie
  • Schaamteloos Trump

Hoofdstuk 12 293 De vergissing van de Verlichting

1

  • Hobbes versus Rousseau
  • Zie Hoofdstuk 4 en 10 :  De meeste mensen hebben een afkeer van geweld
  • Veraf i. p. v. dichtbij mensen doden is veel makkelijker dan dichtbij, want dan hoef je de “vijand” niet in de ogen hoeft te kijken
  • Wij zijn de vriendelijkste soort, de homo puppy
  • Door het leven op 1 plek
    • –> eigendom
        • –> macht
  • De vloek van de beschaving
2
  • Aan het begin van einde van de middeleeuwen ontstond Verlichting DE REDE
  • Principes van de vrije markt : door eigen belang ontstaat algemeen belang
  • De Trias politica – machthebbers tegenover machthebbers
  • Ontstaan van de moderne rechtsstaat
  • Blinddoek voor vrouwe Justicia :   op basis van de rede

3

  • De Verlichting is een groot succes geweest
  • Zie Pinker
  • Infectie ziektes ( echter VOOR corona )

4

  • De Verlichting heeft ook een keerzijde
    • Technocraten
    • Racisme
    • Hume : “neger van inferieur” ( oei oei ….. )
    • Wereldoorlog II – holocaust
    • Mensbeeld van het humanisme
      • Smith
        • Wealth of nations             maar OOK
        • Moral sentiments
    • Mensbeeld van Hume : we moeten net doen alsof we egoïsten zijn
      • “necebo”
      • Dus gaan we voortdurend uit van een pessimistisch mensbeeld