laatste wijziging: 07-01-2021
057 Inleiding
bladzijde 57 tot en met 67
- het kennen
- het Absolute
- Het Absolute is een term die verwijst naar een zijn dat de beperktheid en geconditioneerdheid van het dagelijks bestaan overstijgt (transcendeert).
- Vaak wordt ermee naar het ‘goddelijke’ of ‘god’ verwezen, alhoewel niet exclusief.
- In zijn algemeenheid is het als filosofisch concept een aanduiding voor het zijn als meest volledige en coherente entiteit. (bestaan)
- bewustzijn
- 57 Het is een natuurlijk denkbeeld
- 57 /// JST Wanneer het kennen geen werktuig
- 58 Met betrekking tot de waarheid : de vrees vooronderstelt bepaalde voorstellingen
- ::
- Het absolute Hegel : De ‘(Wereld)geest’ bereikte zijn volkomen ontplooiing bij het bereiken van ‘de Waarheid’ of ‘het Absolute‘ (weten). Het doel van dit kosmisch dialectisch proces werd dus bereikt op het ogenblik dat ‘het Absolute’ zich via het menselijk begrijpen van het wordingsproces, van zichzelf bewust werd.
- ‘Het Absolute’ bereikte dan dus het ‘Absolute begrip’, het begreep zichzelf.
- Voor de individuele mens wilde dit zeggen dat er niet langer sprake was van vervreemding, de mens werd dus vrij.
- Deze ‘vervreemding’ uitte zich in de strijd van de mens tegen de natuur en de strijd tussen de mensen onderling (meester-knechtdialectiek). De ‘vervreemding’ werd overwonnen wanneer de natuur werd onderworpen en de mensen zich neerlegden bij het feit dat ze allen deel uitmaken van de ‘Absolute Geest’.
- Op die manier waren Geest en de mens dus op elkaar aangewezen en volbrachten ze samen de geschiedenis.
- Het concept van ‘de vervreemding’ en het feit dat ‘het absolute begrip’ pas verwezenlijkt werd wanneer deze ‘vervreemding’ werd overwonnen, was een concept dat door de links-hegelianen verder zou worden uitgewerkt en ook gehanteerd zou worden in hun kritiek op de toenmalige samenleving.
- Hegel had weliswaar een gesloten, speculatief systeem opgebouwd, gekenmerkt door een complex begrippenapparaat en een bijna stoïcijnse afstandelijkheid, maar toch kreeg hij navolging bij een aantal denkers die de revolutionaire potentie van zijn denken blootlegden.
- ::
- 59 In plaats van te tobben, klungelen en martelen op dit alles, kunnen we die voorstellingen verwerpen als nutteloos en willekeurig
- 60 Daarbij zal blijken dat het natuurlijk bewustzijn slechts begrip van het weten, of niet-reëel weten is (twijfel : zie Descartes)
- 61 De eigen overtuiging volgen
- 61 Of men nu op grond ##
- 61 /// JST De volledigheid van de vormen van het niet-reële bewustzijn zal
- 61 Het natuurlijke bewustzijn heeft
- 61 /// JST Het niets is evenwel
- 61 Net zo noodzakelijk als de reeks van de voortgang is voor het weten het doel gesteld;
- 62 Zoals we voorlopig en in ##
- 63 Dat bewustzijn onderscheidt namelijk iets van zichzelf
- 63 Als we nu de waarheid van het weten gaan onderzoeken
- 63 Er is iets in het bewustzijn
- 63 Als we het weten begrip noemen
- 64 /// JST Want het bewustzijn is enerzijds bewustzijn van het voorwerp, anderzijds bewustzijn van zichzelf ##
- 65 Zo blijkt voor het bewustzijn dat
- 65 De maatstaf van de
- 65 Deze dialectische beweging, die het bewustzijn
- 65 Het bewustzijn weet iets;
- 66 Vanuit het eerdere gezichtspunt
- 66 Doordat datgene ##
- 66 Als gevolg van
- 66 NOOT : Dit boek zou
TO DO grafische weergave maken van IK kijk naar een VOORWERP