6-2 punt van Archimedes
Hoofdstuk 6 – De vita activa en de moderne tijd
6-2 De ontdekking van het punt van Archimedes
- 239 De vergelijking tussen:
- 239 Copernicus en Kepler, hadden ##
- 240 noot 1 : blz 354 zie Sidereus nuncius van Galilei
- 240 Giordano Bruno (1548 – 1600) was een Italiaanse filosoof, priester, vrijdenker en kosmoloog.
- Op wetenschappelijk vlak was hij een aanhanger van de heliocentrische theorie van Copernicus.
- Bruno kwam – overigens niet als eerste – met het idee van een oneindig heelal, met de zon als een ster tussen de andere die ook planeten hebben.
- Op religieus en filosofisch vlak was hij een aanhanger van het docetisme en het pantheïsme.
- Docetisme (van het Griekse: δοκεῖν, dokein = lijken of schijnen) is de door de vroege Kerk veroordeelde leer die beweert dat Jezus Christus slechts een schijnbare lichamelijkheid bezat.
- Pantheïsme (Grieks: πάν, pan = alles; θεος, theos = God) is een levensbeschouwing die ervan uitgaat dat alles (en iedereen) goddelijk is. Het goddelijke is immanent en alomvattend; universa, natuur en God zijn identiek. Pantheïsten geloven dus niet in een persoonlijke of antropomorfe god. In de meest strikte zin betekent het: gelijkstelling van God aan de wereld en al het bestaande. In elk van zijn verschijningsvormen is het dus monistisch, al is monisme daarom niet steeds pantheïsme.
- Hiervoor werd hij in 1600 door de Inquisitie in Rome tot de brandstapel veroordeeld.
Galileo‘s ontdekking van de continuïteit tussen de aarde en het universum vervreemdt mensen van hun wereld door aan te tonen dat onze op de aarde gerichte kijk op de wereld een illusie is, dat de zon niet opkomt en ondergaat zoals het lijkt. De kleiner wordende afstanden die worden veroorzaakt door exploratie- en transporttechnologie, maken ons meer een bewoner van de aarde dan van onze specifieke plaats erin. Ironisch genoeg is de uitkomst van de wetenschappelijke revolutie dat de huidige theorieën zo bizar zijn geworden en dat misschien niemand de wereld die ze beschrijven kan bevatten.
- 241 Wat Galileo onderscheidde van andere heliocentrische theoretici, is dat hij bewees dat heliocentrische theorieën niet alleen nuttige instrumenten waren voor het voorspellen/verklaren van gegevens, maar ook goede beschrijvingen van de werkelijkheid.
-
- Dus het beeld van de aarde als middelpunt werd onderuitgehaald
- En daarmee ook
- Dus het beeld van de aarde als middelpunt werd onderuitgehaald
-
- 242 Aan de bloei van de natuurwetenschappen wordt een aanwijsbare
- 242 Het moderne astrofysische wereldbeeld ##
- 243 […] waar Archimedes had willen staan ( Tijmes1992hannah ) […]
- 243 […] de kosmos in de oudheid werd gezien als een eenheid […]
- 244 […] dat wij het punt van Archimedes ##
- 244 Voor de praktische beoefening
- 244 Niettemin lag het algemene relativisme, dat automatisch voortvloeit uit
- van een stelsel naar een wereldbeeld
- 245 Vergeleken met de vervreemding van de aarde
- 246 […] van ’s mensen verbazingwekkende vermogen
- 246 Algebra is het deel van de wiskunde dat de betrekkingen van door letters en tekens aangeduide grootheden onderzoekt.
- H M W V D O A :: Hoe Moeten We Van De Onvoldoendes Afkomen
- TO DO “Voorbeeld van Sanne”
- 247 Met de komst van het modernisme echter grijpt de wiskunde
- 248 De herleiding van de wetenschap tot wiskunde heeft de
Ze zijn vooral nuttig gebleken als instrumenten, nadat ze ons eerdere begrip van de wereld hebben verbrijzeld. Ondertussen, de wetenschap vervreemdt ons nu verder van de wereld door processen op aarde los te laten die voorheen alleen verder in het universum plaatsvonden. We hebben een archimedisch punt gevonden om de wereld te verplaatsen, maar alleen door onze plaats erin te verliezen.