laatste wijziging: 06-01-2023

16 Het wonder van betekenis

   Auteur: Marc van Dijk        
     Boek: Het wonder van betekenis 2021     
           Op zoek naar geluk en wijsheid met Paul van Tongeren
  Gelezen: 2 december - 25 december 2022
     Voor: leesgroep Senia Assen Fil 3 
Besproken: Vrijdag 6 januari 2023

06-01-2023 Is de wereld nu wel of niet verandert? We leven nu allemaal in bubbels. Kijken over een periode van 10, 50 of honderden jaren . . .

25-12-2022 mooi boekje (wel zonder de reiservaringen . . .)

We !even als mensen in een normatieve wereld van mooi en lelijk, goed en slecht, saai en interessant, conflictueus en harmonieus, et cetera. Wetenschap noemt die persoonlijke ervaringen al gauw subjectief, terwijl ze zelf objectief zou zijn.

Mensen zijn politieke wezens die voortdurend met elkaar in debat moeten zijn over wat een menswaardig leven is.

In het spanningsveld van Aristoteles en Nietzsche onderzoekt Paul van Tongeren, Denker des Vaderlands, in dit boek de mogelijkheid van    geluk.    Zijn mensen “rationele wezens” die in een geordend universum geluk als hoogste doel nastreven of zijn ze het “nog niet vastgestelde dier” dat zich moet verhouden tot chaotische krachten in de wereld? Hoe overleven wij als moderne mensen dat conflict tussen orde en chaos? Het boek krijgt één uiltje, al is het onderwerp van het boek zeker niet eenvoudig.

.

Wat voorafging

Het bestuur van de Stichting Maand van de Filosofie benoemt Paul van Tongeren in 2022 tot Denker des Vaderlands en vraagt journalist Marc van Dijk ter gelegenheid van die benoeming een boekje te schrijven over diens filosofische denken. De journalist reist met hem mee naar Kreta waar Van Tongeren een cursus geeft over geluk bij Aristoteles. Van Dijk interviewt de nieuwe Denker des Vaderlands uitvoerig. Hij typeert hem als een grondige denker die een goede gids is in het verbinden van premoderne (in dit geval Aristoteles) en moderne denkers (in dit geval Nietzsche).

25-12-2022 Het boekje gaat dus niet over geluk bij Aristoteles, maar over Aristoteles EN Nietzsche

.

Dag 1 (22-8-2021). Het wonder

Het leven van mensen wordt volgens Van Tongeren gedragen door betekenis. De wetenschap mag zich primair richten op het beschrijven en verklaren van onpersoonlijke ervaringen van mensen, in de filosofie gaat het om de interpretatie van persoonlijke ervaringen. Filosofisch denken draait rond het uitleggen van betekenis die mensen in hun leven ervaren. Onze dagelijkse wereld toont zich aan ons als mooi of lelijk, als saai of interessant, als bekend of vreemd dat wil zeggen in betekenissen die mensen met elkaar delen. Al die ervaringen kunnen misschien wel worden verklaard door neurowetenschap, psychologie of evolutietheorie, maar ze vragen ook om uitleg of duiding.

In ons dagelijks spraakgebruik komt het onderscheid van mens en wereld, subject en object (Descartes ) nog steeds terug. Anderen (Husserl Heidegger) willen juist laten zien dat beide bij elkaar horen, om zo recht te doen aan het mens-zijn. Van Tongeren kwalificeert het feit dat het leven van mensen betekenis heeft als eenwonder”.

Wetenschap mag betekenis dan afdoen als subjectief, maar dat perspectief negeert het feit dat we leven in een wereld vol betekenis, vol waarderingen.

/// JST Het cartesiaanse onderscheid tussen subject en object impliceert volgens Nietzsche nihilisme.

De groep is nodig om te overleven, de politieke gemeenschap om een menswaardig leven te leiden. Als enige wezen beschikt hij over ‘logos’, verstand en taal, het vermogen om betekenis te verstaan en door te geven, bijvoorbeeld over wat wel of niet rechtvaardig is. De politieke gemeenschap vereist permanente discussie en debat, omdat betekenissen, waarderingen, waarden altijd onzeker zijn en omdat er voortdurend conflicten woeden over die interpretaties. Afspraken moeten die conflicten en onzekerheid beheersbaar maken.

.

Dag 2 (23-8-2021). epifanie, zien wat er al is

Bladzijde  33 tot en met 44

epifanie :  plotselinge, verwarrende openbaring


.

Dag 3 (24-8-2020). Leven met de verscheurdheid

Bladzijde 45 tot en met 62


*** evolutie is een blind proces zonder einddoel.

Bij Aristoteles zie je dat de wereld goed in elkaar steekt en in die zin is hij een religieus denker. Die gedachte werd in zijn tijd breed gedeeld: de wereld is goed, de mens inbegrepen. die dat ook nog kan inzien. De grondhouding van verwondering over kosmos, natuur en mens moet wet in dankbaarheid worden ervaren.

Van Tongeren voelt zich wet verwant met die religiositeit van dankbare verwondering, maar tegelijk inspireert Nietzsche hem, die de werkelijkheid juist als chaotisch ziet.

“Het doet mij denken aan de situatie van Aniek, een jonge vrouw die ik ken. Zij lijdt aan een zeer ernstige vorm van autisme en haar leven is bij vlagen erg zwaar. De wereld verschijnt voor Aniek op elk moment als een puzzel. Ze moet constant de puzzelstukjes weer bij elkaar zien te krijgen om te zien wat ook alweer de voorstelling is. Soms lukt dat helemaal niet. Dan kan het uren duren voordat ze kan opstaan. Soms is de paniek zo groot dat ze niet eens meer kan praten. Als je dat meemaakt, zie je hoe wonderlijk het is dat het voor de meesten van ons allemaal op zijn plaats staat, voortdurend.”

.

Dag 4 (25-8-2020). Is de paus een nihilist?

Bladzijde 63 tot en met 80


Nihilisme is binnen de filosofie een begrip dat wordt gebruikt om de ontkenning van het bestaan van betekenis of waarde in de wereld aan te duiden, een besef van zinloosheid


 

.

Dag 5 (26-8-2020). Gelukkig zijn = lukkend zijn.

83 Obstakel 1 : We zijn pessimistisch
83 Obstakel 2 : We zijn nihilistisch






.

Dag 6 (27-8-2020). Een vluchteling in huis.

Kant : “žZwei Dinge erfüllen das Gemüt mit immer neuer und zunehmender Bewunderung und Ehrfurcht, je öfter und anhaltender sich das Nachdenken damit beschäftigt: Der bestirnte Himmel über mir, und das moralische Gesetz in mir.

.

Dag 7 (28-8-2020). Met dank aan.

.

Dag 8 (29-8-2020). Strijd in jezelf.

.

Dag 9 (30-8-2020). Niet zonder ons.


.

DISCUSSIEVRAGEN

  1. Paul van Tongeren benadrukt (dag 1) het wonder van betekenis (mooi en lelijk, recht en onrecht et cetera). Biedt de wetenschap een ‘beter’, ‘objectief beeld van de wereld waarin we leven?
  2. Filosofie en geloven staan volgens de Denker des Vaderlands (dag 2) niet per se op gespannen voet met elkaar. Wat pleit er voor of tegen zijn standpunt?
  3. Van Tongeren concludeert (dag 3) dat we in de 24 eeuwen tussen Aristoteles en Albert Camus zijn opgeschoven van een wereld die goed is naar een wereld zonder doel of zin. Deelt u die conclusie?
  4. We zullen volgens Nietzsche inzien wat het betekent dat ‘God dood is’: onze wereld heeft niet langer een fundament. Moeten we nieuwe ‘mythes’ ontwerpen? Of aanvaarden dat dat niet kan?
  5. Aristoteles omschrijft geluk als optimale zelfrealisatie (dag 5). Van Tongeren zegt dat dat idee nu gezien wordt als moralistisch of paternalistisch. Ziet u dat ook zo?
  6. Vandaag denken mensen algauw dat ze autonoom zijn, maar we zijn volgens Van Tongeren in sterke mate bepaald door anderen (dag 7). Wat vindt u van die stelling?
  7. We zouden onszelf zowel in Aristoteles als in Nietzsche herkennen (dag 8). Deelt u die opvatting?
  8. leder perspectief is volgens Van Tongeren antropocentrisch (dag 9), maar toch kunnen we de eigen waarde van de natuur een plaats geven. Blijven we toch niet gevangen in zo’n perspectief?