laatste wijziging: 31-12-2022
080 106 III Aandacht – oordeel
III De “aandacht” en het “oordeel”
Bladzijde 80 tot en met 106
- -1- De aandacht en het vooroordeel van de wereld op zich
- -2- Het oordeel en de reflexieve analyse
- -3- Reflexieve analyse en fenomenologische reflectie
- -4- De “motivatie”
.
-1- De aandacht en het vooroordeel van de wereld op zich
- 80 Tot dusver richtte zich de discussie van de ####
- 80 We kunnen dit aantonen door de geschiedenis van het begrip aandacht te bestuderen
- 80 Om de aandacht met het bewustzijnsleven te verbinden, moet worden ##
- 81 Zodra men het subject van het empirisme een initiatief ###
- 81 Daar ik in de aandacht een verheldering ##
- 82 Het bewustzijn begint pas ##
12-12-2022 Er zijn al vormen die we kennen. Zie hiervoor Plato
- 82 /// JST Wat aan het empirisme ontbrak, was het inzicht ###
- 82 […] dat zij geen van tweeën in staat zijn het bewustzijn te vatten terwijl het leert
- 83 Tegenover deze opvattingen […] krijgt de ##
- constantiehypothese: elementaire gewaarwordingen zouden door psychische operaties gemodificeerd worden tot betekenisvolle waarnemingen
- 84 Aandacht geven wil niet alleen ##
- Gestalten (uiterlijke vorm van iets: gestalte geven aan iets vormen, realiseren)
- 85 Deze zijn alleen als horizonten gepreformeerd. Zij vestigen ###
- 85 Het werk van de geest bestaat slechts in de act
- 85 Het empirisme denkt zo ##
- 85 Het intellectualisme denkt zo ##
.
-2- Het oordeel en de reflexieve analyse
- 86 Het begrip oordeel wordt vaak geïntroduceerd als wat aan de gewaarwording ontbreekt om een waarneming mogelijk te maken
- 86 De beroemde analyse van het stukje was (van Descartes) gaat in één sprong ###
- 86 Daar ik twee ogen heb ##
- 89 In de illusie van Zöllner “zie” ik de hoofdlijnen
Zöllner | Hering | Wundt | Orbison |
- 91 Hier gaan de gegevens van het probleem ###
.
-3- Reflexieve analyse en fenomenologische reflectie
- 91 Wanneer eenmaal de waarneming als ###
- 92 Zou ik weten ######
- 93 De waarneming is dus het waarnemen denken
- 95 Een helder en duidelijk denken ##
- 96 Nu is er wel degelijk ###
- 98 Waarnemen is oordelen, maar een oordelen ###
- stukje was (een verwijzing naar Descartes)
- 98 De reflectie is voor zichzelf ##
- 98 /// JST Tussen het ik dat de waarneming analyseert en het ik dat waarneemt, blijft altijd een zekere afstand bestaan
- 99 Maar in de concrete act ##
- 99 Zowel het cartesianisme als het kantianisme zouden ##
- 100 Ponty verwijst hier naar de zesde meditatie van Descartes, die spreekt over het ik als “een middensfeer tussen god en het niets”
- (bladzijde 122 t/m 136 : TO DO )
.
-4- De “motivatie”
- 101 Toen het intellectualisme de naturalistische opvatting van de gewaarwording overnam, betekende deze stap de overname van een filosofie
- 104 Daarbij gaat het echter niet ###
- 104 /// JST Het objectieve denken, het denken ####