laatste wijziging: 22-05-2023
4 Ideologie en terreur
EEN NIEUWE REGERINGSVORM
Bladzijde 319 tot en met 351 (32 blz)
- 319 Waar het totalitarisme ook aan de macht kwam, bracht het volstrekt nieuwe politieke instellingen voort en vernietigde het alle sociale, wettelijke en politieke tradities van het land in kwestie.
- 319 De huidige totalitaire regeringen zijn gegroeid uit één partij systemen.
- 320 VRAAG : Is de totalitaire regering,
- (die in deze crisis haar oorsprong vindt en er tegelijkertijd het duidelijkst en enige ondubbelzinnige symptoom van is)
- alleen maar een noodoplossing, die haar intimidatie methodes , haar organisatievormen en gewelddadige dwangmiddelen ontleent aan het bekende politieke arsenaal van tirannie, despotisme en dictatuur?
- 320 VRAAG : Dankt de totalitaire regering haar bestaan
- alleen aan het betreurenswaardige, maar wellicht toevallige falen van de traditionele politieke krachten:
- hetzij
- liberale of conservatieve,
- nationale of socialistische,
- republikeinse of monarchistische,
- autoritaire of democratische?
- hetzij
- alleen aan het betreurenswaardige, maar wellicht toevallige falen van de traditionele politieke krachten:
- 320 VRAAG: Of is het integendeel zo dat er iets bestaat als de natuur van een totalitaire regering: heeft die een eigen essentie en kan ze vergeleken worden met een en gedefinieerd worden als andere regeringsvormen, die het Westen gekend en erkend heeft sinds de filosofie van de oudheid?
- 321 Het aantal regeringsvormen, waaronder mensen geleefd hebben, is erg klein: ze werden vroeg ontdekt, door de Grieken in types ondergebracht, en hebben bewezen over een uitzonderlijk langlevend te beschikken.
.
321 Tirannie
- 321 In eerste instantie zijn we geneigd om het totalitarisme te interpreteren als een moderne vorm van tirannie, dat wil zeggen een wetteloze regering, waarbij de macht door één man uitgeoefend wordt.
- https://www.janux.nl/wp/plato/staat-boek-8/
- Na de optimale en gelukzalige staatvorm aristocratie (1) gaat Socrates over op het behandelen van de lagere vormen.
- Hij noemt er vier. De eerste van die lagere vormen is die waarbij ‘het beste’ weldra plaats maakt voor iets van mindere kwaliteit. Die vorm noemt hij timocratie (2). Ambitie speelt er een belangrijke rol.
- Uit de timocratie komt de volgende vorm, oligarchie (3) genoemd. Het is de bestuursvorm waarbij slechts weinigen het voor het zeggen hebben.
- Dan komt de democratie (4) en tenslotte is er de
- tirannie (5) die vooral uit de democratie voortkomt.
- https://www.janux.nl/wp/plato/staat-boek-8/
- 321 De totalitaire regering is uniek: ze heeft het beslissende alternatief, waarop de politieke filosofie alle definities van wat de regeren in kwestie is, heeft gebaseerd, doen uiteenspatten, met name het alternatief tussen een wettige en onwettige regering, tussen arbitraire en legitieme macht.
- 322 De monsterlijke, maar het schijnbaar niet te weerleggen bewering van de totalitaire heerschappij luidt
- dat ze helemaal niet “wetteloos” is, en integendeel teruggrijpt naar de bronnen van het gezag, waaraan positieve wetten uiteindelijk hun legitimiteit ontlenen.;
- dat ze helemaal niet arbitrair is, maar integendeel, meer dan welke regering ooit, gehoorzaamt aan de hoger genoemde, bovenmenselijke krachten;
- dat ze tenslotte de macht helemaal niet uitoefent in het belang van één man, maar integendeel terdege bereid is om ieders onmiddellijke en vitale belangen op te offeren aan de uitvoering van wat ze aanziet als de wet van de geschiedenis of de wet van de natuur.
- 323 Het totalitaire beleid beweert de menselijke soort te transformeren tot een actieve en feilloze drager van een wet waaraan mensen zich anders slechts passief en schoorvoetend zouden onderwerpen.
- 323 […] komt het fundamentele verschil tussen het totalitaire en elke andere wetsconcept aan het licht.
- 324 Het totalitarisme interpreteert alle wetten als bewegingswetten.
- 324 Aan de basis van het nazistische geloof in rassenwetten als de uitdrukking van de natuurwet in de mens ligt Darwin’s idee van de mens als het product van een natuurlijke ontwikkeling, die niet noodzakelijk stopt bij de huidige menselijke soort
- 324 Aan de basis van het bolsjewistische geloof in de klassenstrijd als de uitdrukking van de wet van de geschiedenis, ligt de notitie van Marx dat de samenleving moet worden begrepen als het product van een gigantische historische beweging, die volgens haar eigen bewegingswet voortraast naar het einde van de historische tijden, om dan zichzelf te vernietigen
- 325 De “natuurlijke” wet van Darwin van de overleving van de sterkste is evengoed een historische wet en kon evengoed door het racisme gebruikt worden als de wet van Marx van de overleving van de meest progressieve klasse
- 325 In deze ideologieën veranderde de term “wet” van betekenis: de wet drukte niet langer het stabiele kader uit waarin menselijke handelingen en bewegingen kunnen plaatsvinden, maar werd de uitdrukking van de beweging zelf
- 326 […] dat er aan dit proces geen einde kan zijn […]
.
326 Terreur
- @@
- 326 In het politiek lichaam aan een totalitaire regering wordt deze plaats van de positieve wetten ingenomen door de totale terreur, die bedoeld is om de bewegingswetten van de natuur of de geschiedenis in werkelijkheid om te zetten.
- 326 Terreur verwerkelijkt de wet van de beweging
- 327 Schuld en onschuld worden een zinloze noties; “schuldig” is al wie in de weg staat van het natuurlijke of historische proces, dat al geoordeeld heeft over “inferieure rassen”, over individuen die “niet levensvatbaar” zijn, over “uitstervende klassen en decadente volkeren”
- 327 Aangezien de terreur de de uitvoering is van een bewegingswet, die uiteindelijk niet het welzijn van de mensen of het belang van een man, maar de fabricatie van de mensheid tot doel heeft, zal ze individuen elimineren ter wille van de soort , “delen” opofferen ter wille van het “geheel”
- 328 Totale terreur wordt al makkelijk mis verstaan als een symptoom van een tirannieke regering, omdat een totalitaire regering zich in haar beginfase als een tirannie moet gedragen en de grenzen van de door de mens gemaakte wet moet uitwissen.
- Maar de totale terreur laat geen arbitraire wetteloosheid na, en ze gaat niet tekeer ten bate van een arbitraire wil of van de despotische macht van één man tegen allen, en al helemaal niet ten bate van een oorlog van allen tegen allen.
- Ze vervangt de grenzen en de communicatiekanalen tussen individuele mensen door een ijzeren band, die hen zo dicht op elkaar perst dat hun pluraliteit als het ware opgelost wordt in één mens van gigantische afmetingen.
- Het slopen van de omheiningen die de wetten tussen mensen optrekken, beroofd de mens (zoals in een tirannie) van zijn vrijheden en vernietigd zijn vrijheid als levende politieke realiteit.
- Want de ruimte tussen mensen die door de wet omheen wordt, is de levende ruimte van de vrijheid.
- De totale terreur gebruikt dit oude instrument van de tirannie, maar vernietigt tegelijk ook de wetteloze, niet koppelteken omheen de wildernis van vrees en achterdocht die de tiranie typeert. Uiteraard is deze woestijn niet langer een levende ruimte van vrijheid, maar ze laat haar bewoners nog altijd een zekere ruimte voor vleesachtige bewegingen en achterdochtige handelingen
- 330 Dit concept, waarin de essentie van het regeren zelf beweging geworden is, lijkt de oplossing van een zeer oud probleem in de politieke filosofie, analoog aan de reeks vermelde oplossing voor de tegenstelling tussen legaliteit en rechtvaardigheid
- 330 Indien de essentie van het regeren gedefinieerd wordt als wettelijkheid en,
- indien men wetten begrijpt als de stabiliserende krachten in de publieke aangelegenheden van de mensen
- (wat inderdaad altijd het geval is geweest sinds Plato in zijn Wetten een beroep deed op Zeus, de god van de grenzen),
- dan wordt de beweging, inherent aan het politieke lichaam en aan de handelingen der burgers, problematisch
- 330 De wettelijkheid stel het grenzen aan het handelen, maar inspireert het niet;
- het grootste, maar ook het verwarrende van wetten in een vrije samenleving is
- dat ze ons alleen zeggen wat we niet mogen doen,
- maar nooit wat we wel moeten doen
- 330 Dat alleen tirannieën vatbaar zijn voor een vernietiging van binnenuit en uit zichzelf in verval raken vormt voor Montesquieu nog het opperste bewijs voor de ondeugdelijkheid van de tirannie
- 330 Om een regering te definiëren was er daarom altijd al behoefte aan wat Montesquieu een ” handelings principe ” noemde,
- dat, verschillend voor elke regeringsvorm, zowel de regering als de burgers in hun publieke activiteit zou inspireren en dat,
- naast de louter negatieve maatstaf van de wettelijkheid,
- zou kunnen dienen als criterium ter beoordeling van alle handelingen In de publieke aangelegenheden.
- Dergelijke lijdende handelingsprincipes en handelingscriteria zijn, aldus Montesquieu, de eer in de monarchie, de deugd in een publieke en de vrees in een tirannie
- het grootste, maar ook het verwarrende van wetten in een vrije samenleving is
23-05-2023 “handelingsprincipe”
-
- 331
23-05-2023 “bewegingsprincipe”
-
- 332 De invoering van zuiver objectieve criteria in het selectiesysteem van de SS troepen was Himmler’s grote organisatorische uitvinding:
- Hij selecteerde de kandidaten op basis van foto’s, volgens zuivere raciale criteria.
- Het was de natuur zelf die besliste wie moest worden geëlimineerd en wie als beul moest worden opgeleid
- 332 De inwoners van een die per land zijn geworpen en gevangenen In het proces van de natuur of de geschiedenis, en veroordeeld om de beweging ervan te versnellen; Zo kunnen ze slechts uitvoerder of slachtoffer zijn van de wet, inherent aan die beweging. Misschien beslist het proces dat wie vandaag rassen en individuen, of leden van een uitstervende klasse en decadente volkeren elimineert coma morgen zal worden opgeofferd
- 332 Wil een totalitaire heerschappij het gedrag van haar onderdanen leiden, dan moet elk van hen voorbereid worden dat hij even geschikt is voor de rol van uitvoerder als voor de rol van slachtoffer
- 332 De invoering van zuiver objectieve criteria in het selectiesysteem van de SS troepen was Himmler’s grote organisatorische uitvinding:
Deze tweevoudige voorbereiding, het substituut voor een handelingsprincipe, is de ideologie
.
333 Ideologie
@@
- 333 Ideologieën – ismen die tot tevredenheid van hun aanhangers elk ding en elk voorval kunnen verklaren door het te deduceren uit een enkele premisse
- We zijn een zeer recent fenomeen en speelden gedurende vele tientallen jaren een verwaarloosbare rol uit het politieke leven
- Alleen de wijsheid van de terugblik laat ons er bepaalde elementen in ontdekken, waardoor ze voor totalitaire overheersing zo onrustbarend nuttig zijn geworden
- de grote politieke mogelijkheden van ideologieën werden pas door Hitler en Stalin ontdekt
- 333 Ideologieën staan bekend om hun wetenschappelijk karakter:
- ze combineren de wetenschappelijke benadering met resultaten van filosofisch belang en pretenderen wetenschappelijke filosofie te zijn
- het woord ideologie lijkt te impliceren dat een idee het onderwerp van een wetenschap kan worden, juist zoals de dieren het onderwerp zijn van de zoölogie,
- en dat het suffix –logie in het woord ideologie, zoals in zoölogie, alleen maar de logie aanduidt,
- de wetenschappelijke beweringen erover
- 333 De “ideeen” in ismen (ras in racisme , god in die isme enzovoort – en nooit het onderwerp van de ideologieen, en het suffix – logie zou je het nooit Alleen maar een Corpus van wetenschappelijke beweringen aan
- 334 Een ideologie betekent heel letterlijk wat haar naam aanduidt: ze is de logica van een idee
- 334 Ideologieen zijn nooit geïnteresseerd In het wonder van het zijn punt ze zijn historisch, bezig met ontstaan en vergaan, met de bloei en het verval van culturen zelfs als ze de geschiedenis proberen uit te leggen aan de hand van een ” natuurwet ” het woord ” ras ” in racisme duidt niet op een echte nieuwigheid omtrent de menselijke rassen als wetenschappelijke onderzoeksdomein, maar is de ” idee ” waardoor de beweging van de geschiedenis uitgelegd wordt als één samenhangend proces
- 335 Ideologieen gaan er altijd vanuit dat één idee volstaat om, in de ontwikkeling vanuit de premissen, alles te verklaren, en dat geen enkele ervaring ons iets kan leren, aangezien alles inbegrepen is in dit consistente proces van logische deductie.
- Het gevaar, verbonden aan het inruilen van de noodzakelijke onzekerheid van het filosofisch denken van de totale verklaring van een ideologie en haar wereld-aanschouwing,
- is niet de In de eerste plaats dat men ten prooi valt aan een of andere, meestal vulgaire, altijd onkritische veronderstelling,
- maar wel dat men de vrijheid, inherent aan het menselijk vermogen om te denken, inruilt voor de dwangbuis van de logica,
- waarmee de mens zichzelf haast even gewelddadig kan dwingen als wanneer hij gedwongen wordt door een of andere uitwendige macht
- 336 […] het racisme en het communisme de beslissende ideologieën van de 20ste eeuw geworden zijn […]
- Het gevaar, verbonden aan het inruilen van de noodzakelijke onzekerheid van het filosofisch denken van de totale verklaring van een ideologie en haar wereld-aanschouwing,
22-05-2023 en Japan?
- 336 Er zijn drie specifiek totalitaire elementen:
- 336 — 1 — Ideologieën maken aanspraak op een totale verklaring;
- Daarom zijn ze er niet op gericht te verklaren wat is, maar wat wordt , ontstaat en vergaat
- in elk geval zijn ze uitsluitend bekommerd om het element beweging, dat wil zeggen om de geschiedenis In de gebruikelijke zin van het woord
- 336 Ideologieën zijn altijd gericht op de geschiedenis
- 336 — 2 — Zo wordt dit ideologische denken onafhankelijk van iedere ervaring
- daar kan het niets nieuws van leren, ook niet wanneer het een vraag betreft over wat gebeurd is
- vandaar dat het ideologisch denken loskomt van de werkelijkheid dat wij met onze 5 zintuigen waarnemen, en met klem wijst op een ” meer waare ” werkelijkheid, die verscholen ligt achter alle waarneembare dingen en vanuit deze schuilplaats de waarneembare dingen beheerst
- 337 Zodra de bewegingen aan de macht gekomen zijn , beginnen ze de werkelijkheid te wijzigen , tot ze overeenstemt met hun ideologische beweringen.
- het begrip vijandschap wordt vervangen door dat van samenzwering. , hierdoor werd een mentaliteit geproduceerd waarin de werkelijkheid (reële vijandschap of reële vriendschap) niet langer in haar eigen termen ervaren en begrepen wordt, maar automatisch geacht wordt iets anders te betekenen
- 337 — 3 —- Aangezien ideologie er niet over de macht beschikken om de werkelijkheid om te vormen koma bereiken ze deze emancipatie van het denken ten opzichte van de ervaring door bepaalde methoden van bewijsvoering.
- de feiten worden geordend volgens een absoluut logische procedure, die vertrekt van een axiomatische aanvaarde premisse en al het overige daarvan afleidt
- 338 Zowel Hitler als Stalin namen hun ideologieën doodernstig:
- Hitler was trots op zijn geweldige gave voor ” ijskoud redeneren “
- Stalin was gefocust op de ” meedogenloosheid van zijn dialectiek “;
- beiden maakten er werk van om de ideologische implicaties door te trekken tot de uitersten van logische consistentie, zodat het de toeschouwer belachelijk “primitief” en absurd toescheen: een “uitstervende klasse” bestond uit ter dood veroordeelde mensen; ” niet levensvatbare ” klassen moesten worden uitgeroeid
- Beide moeten als ideologen van de eerste orde beschouwd worden
- 340 Het klaarstomen van slachtoffers en uitvoerders , waarvan het totalitarisme, ter vervanging van Montesquieu ’s handelingsprincipe, behoefte heeft , gebeurt niet door de ideologie zelf, maar door de inherent logiciteit van de ideologie. Het meeste overtuigende argumenten in dit verband waar beiden verzot op waren , luid, Je kunt niet aanzeggen Zonder b en c te zeggen, enzovoort het rijtje af tot aan het einde van het moorddadige alfabet
- daar kan het niets nieuws van leren, ook niet wanneer het een vraag betreft over wat gebeurd is
- 341 De tirannie van de logiciteit begin met de onderwerping van de geest aan de logica als een nooit eindigend proces, waarop de mens steunt om zijn gedachten voort te brengen.
- Door deze onderwerping doet hij afstand van zijn innerlijke vrijheid, zoals hij afstand doet van zijn bewegingsvrijheid wanneer hij buigt voor een uitwendige tirannie.
- 341 De dwang van de totale terreur perst met haar ijzeren band massa ’s geïsoleerde mensen samen en ondersteunt ze in een wereld die voor hen een wildernis geworden is; de dwingende kracht van de logische reducties stoomt elk individu klaar om in verlatenheid en afzondering, weg van alle anderen, te leven
- 342 De ideale onderdaan dan een totalitaire heerschappij is niet de overtuigde nazi noch de overtuigde communist, maar de mens voor wie
- het onderscheid tussen feit en fictie (dat wil zeggen de werkelijkheid van de ervaring) en het
- onderscheid tussen waar en onwaar (dat wil zeggen de normen van het denken) niet langer bestaan
.
342 Afzondering en verlatenheid
- 342 De vraag die we al eerder stelden is:
- Welk soort van fundamentele ervaring in het samenleven van Mensen doordringt een regeringsvorm waarvan de essentie terreur is en waarvan de het handelingsprotocol TYPE de logiciteit van het ideologische denken is?
- 342 Afzondering kan het begin zijn van de terreur;
- ze is zeker haar meest vruchtbare voedingsbodem;
- en ze is er altijd het resultaat van
- Geïsoleerde mensen zijn per definitie machteloos
https://www.janux.nl/wp/2021/1-1-vita-activa/
- 343 Wat wij in de politieke sfeer afzondering noemen, wordt In de sfeer van het sociale verkeer verlatenheid
- Afzondering en verlatenheid zijn niet hetzelfde
- Ik kan afgezonderd, geïsoleerd zijn, Zonder verlaten te zijn
- En Ik kan verlaten zijn zonder geïsoleerd te zijn
- Voor zover de mens homo Faber is, ik zei geneigd om zichzelf met zijn werk af te zonderen, dat wil zeggen , tijdelijk het domein van de politiek te verlaten
- Zie de menselijke conditie
- Afzondering en verlatenheid zijn niet hetzelfde
- 344 […] Onder deze omstandigheden rest alleen de pure inspanning van het arbeiden, die een inspanning is om in leven te blijven
- 344 Terwijl afzondering In het politieke domein van het leven raakt coma raakt verlatenheid het menselijk leven in zijn geheel. de totalitaire overheersing is een nieuwe regeringsvorm, in zover ze geen genoegen neemt met deze afzondering, en evengoed het privé leven vernietigt. de baseert zich op de verlatenheid, op de ervaring helemaal niet door de wereld te behoren – wat een van de meest radicale en wanhopige ervaringen is van de mens
- 344 De verlatenheid is de gemeenschappelijke grond van de terreur, de essentie van de totalitaire regeringsvorm, en van de ideologie of de logica citeit, die beulen en slachtoffers klaarstoomt
- 345 Ontworteld zijn Ik vind geen plaats In de wereld hebben die door anderen erkend in gewaarborgd wordt een , overbodig zijn betekent helemaal niet door de wereld behoren. ontworteling kan de eerste voorwaarde zijn voor overbodigheid, juist zoals afzondering de eerste voorwaarde kan zijn (maar niet noodzakelijk) voor verlatenheid
- 345 Zelfs de ervaring van de materieel in zintuiglijk gegeven wereld hangt af van mijn contact met andere Mmensen, van onze “Common sence“ die alle andere zintuigen regelt en controleert: Zonder Common sence terwijl ieder van ons opgesloten zijn In de particulariteit van zijn eigen zintuiglijke indrukken, die op zich onbetrouwbaar en bedrieglijk zijn.
- Alleen Omdat we een Common sence hebben kunnen we onze onmiddellijke zintuiglijke ervaring vertrouwen. nog hoeveel ons er slechts aan te herinneren dat we op een bepaalde dag deze gemeenschappelijke wereld zullen moeten verlaten en dat wij voor continuïteit van deze wereld overbodig zijn (want hij zal verder draaien als voorheen) om ons te verlatenheid, de ervaring door alles en Iedereen In de steek te zijn gelaten kom maar te realiseren
- 345 Verlatenheid is geen eenzaamheid. Eenzaamheid Vereist dat ik Alleen ben, terwijl verlatenheid zich het scherpst laat voelen in gezelschap met anderen
- 346 Elk denken blur het strikt genomen in eenzaamheid en is een dialoog tussen mij en mezelf. , maar deze dialoog van de twee-in-één verliest het contact met de wereld van mijn medemensen niet, Omdat ze gerepresenteerd worden In het zelf, waarmee ik de dialoog van het denken voer
- 347 Het enige vermogen andere menselijke geest dat noch het zelf noch de ander noch we wereld nodig heeft om betrouwbaar te functioneren en dat even onafhankelijk is van de ervaring als van het denken, is de bekwaamheid om logisch te redeneren vanuit een evidente (vanzelfsprekende) premisse. De elementaire regels van de dwingende evidentie, de waarheid als een koe dat twee en 2 4 is, kunnen niet worden geperverteerd , zelfs niet onder de condities van absolute verlatenheid. Het is de enige ” betrouwbare ” waarheid waarop menselijke wezens kunnen terugvallen , zodra ze de gemeenschappelijke waarborg verloren hebben, de Common Sense, die Mensen nodig hebben om te ervaren, te leven en hun weg te vinden in een gemeenschappelijke wereld
- 350 Ons rest echter ook de waarheid dat elk einde in de geschiedenis noodzakelijk een nieuw begin bevat;
- dit begin is de belofte, de enige ‘boodschap’ die door het einde nooit kan worden geproduceerd.
- Het beginnen, nog voor het een historische gebeurtenis wordt, is het hoogste vermogen van de mens;
- politiek gesproken is het identiek met de vrijheid van de mens.
- 345 Zelfs de ervaring van de materieel in zintuiglijk gegeven wereld hangt af van mijn contact met andere Mmensen, van onze “Common sence“ die alle andere zintuigen regelt en controleert: Zonder Common sence terwijl ieder van ons opgesloten zijn In de particulariteit van zijn eigen zintuiglijke indrukken, die op zich onbetrouwbaar en bedrieglijk zijn.