H 1 Wat is er gebeurd
Wat is er gebeurd in het Duitsland van Hitler, en het Rusland van Stalin?
Bladzijde 11 tot en met 54
- 11 Denkrichtingen
- 11 Verlichting Verlichting
- 14 Het sociaal-darwinisme en historisch materialisme als natuurwetten
- 16 overbodige en objectieve vijanden
- 16 – ‘het is’ — waarheid 1984 “her”schrijven van geschiedenis
- 17 Het begin van de macht
- 18 Permanente revolutie
- 19 Het scheppen van de fictieve werkelijkheid
- 19 Indoctrinatie
- 19 Consolidatie kan niet
- 20 Het gepeupel, de elite en de massa
- 23 En de leider?
- ** het verschil tussen een dictatuur en een totalitaire staat
- 25 Wat is de rol van propaganda en geweld
- 26 Propaganda wordt indoctrinatie
- 32 Waarom viel de mensen het gebrek aan belang, eigenbelang of een gemeenschappelijk belang niet op?
- 32 Maar de feiten dan? atomisering
- 33 En de waarheid dan?
- 34 Wat was er nog meer aan de hand?
- 35 Nationalisme als een façade voor het totalitarisme
- 35 De werkelijke macht ligt bij de massa
- 36 Wat doen we met de geschiedenis van ons vaderland?
- 36 Zijn Hitler en Stalin unieke figuren? Was het maar waar!
- 37 Voldoende inwoners
- 37 De concentratiekampen instrumenteel denken
- 39 Wat gebeurde er met de gevangenen In de kampen?
- 43 De structuur hier In de kampen werd uitgevonden, werd op de samenleving toegepast
- 43 *** De eerste stap
- 47 Was er dan in opstand mogelijk?
- 47 *** De tweede stap
- 49 *** De derde stap
- 51 En het geweten dan?
- 51 Hoe ging het met de Russen onder het totalitair regime van Stalin?
11 Wat is er gebeurd?
- 11 In Rusland In Duitsland ontstond een nieuwe vorm van politieke macht: het totalitarisme.
- Benito Mussolini gebruiken in 1920 voor het eerst de term “totalitario“.
- Met deze term karakteriseerde hij de nieuwe fascistische staat.
- Het totalitarisme is een regeringsvorm die we nooit eerder in de geschiedenis hebben gezien.
- 11 Volgens de leer van het totalitarisme moet de menselijke natuur worden veranderd, zodat de mensen in de beweging van het totalitarisme passen, en deze leer wil aan de mensen een andere manier van zijn opleggen.
11 Denkrichtingen
- 12 Een andere denkrichting was dat het witte ras veredeld diende te worden: de westerse maatschappij liep gevaar, door dat het witte ras gevaar liep. En de joden werden tot een ras gemaakt.
.
11 Verlichting
- 12 Er kan een relatie tussen het totalitarisme en de Verlichting worden gelegd.
- In de tijd van de verlichting werden ten gevolge van wetenschappelijke ontdekkingen mythes doorgeprikt.
- God had in deze modellen één grote rol, hij had alles zo geschapen zoals het was, en zo had god dit ook bedoeld.
- 12 Echter: niets was nu meer vanzelfsprekend. De mensen gingen zich vragen stellen ten aanzien van de bestaande hiërarchie en ten aanzien van hun machthebbers
- 13 Het verlichtingsdenken gaat ervan uit dat mensen van nature egocentrisch zijn
- Omdat ze naar genot en zelfvoldoening streven.
- Daaruit volgt dat mensen alleen in staat zouden zijn om goed te doen voor anderen, wanneer zij daar zelf ook baat bij hebben.
- Al is het maar dat zij zichzelf goed kunnen vinden. […]
- Het iets wat ik het verlichtingsparadigma noem:
- Dat we egoïstisch zijn, enkel genot najagen en individualistisch zijn.
- Mensen zijn doorgaans verknocht aan hun vertrouwde ervaringen en gewoonten, ze zijn vaak ten diepste conservatief, willen weten waar ze aan toe zijn, gedragen zich vaak tribaal, zijn van nature wantrouwend tegenover buitenstaanders.
- Dat zijn fundamentele aspecten van de menselijke natuur, die kan je niet zomaar negeren. […]
- Maar omdat het liberalisme zich is gaan gedragen alsof je dit soort eigenschappen rustig kunt elimineren of negeren, hebben de hedendaagse vijanden van de verlichting zuurstof gekregen.
- Die reactie is echt gevaarlijk. Maar als je niet wil beseffen dat mensen zich geborgen willen voelen, een gevoel van continuïteit nodig hebben en zich instinctief verzetten tegen al te snelle veranderingen, moet je niet raar opkijken als je fascistoïde reacties oproept.
TO DO uitzoeken Bas Heine en RC 15 juni 2019 David Hotton
.
14 Het sociaal-darwinisme en historisch materialisme als natuurwetten
- 14 Hitler was overtuigd van het idee dat wij mensen evolueren tot een super-ras
- 14 Stalin gebruikte in zijn beweging het concept van het historisch materialisme.
- Het gaat hier om een materialistische opvatting van de geschiedenis.
- Materiële en economische omstandigheden worden beschouwd als de grenzen waarbinnen de menselijke geschiedenis zich afspeelt.
- De mens wordt hierin gezien als een sociaal wezen, dat ingebed is in een economische en politieke structuur.
- 14 Zo werden het sociaal darwinisme en het historisch materialisme gemaakt tot een zogenaamde “wereldwijd“ systeem. En “ wereldwijd “ is een wet die geldt voor de hele wereld, en alle mensen op de wereld vallen onder deze wet. Net zoals een natuurwet . . . .
- 15 Voordat de wet objectief en buiten de mensen werd gelegd, zoals in een totalitair systeem, werd wetgeving altijd gezien als mensenwerk . . .
- 15 /// JST Door te stellen dat een wet objectief waar is, zoals een natuurwet, worden zowel de wet als de rechtvaardigheid opgeheven, want er is een hoger niveau waarin we allemaal zijn opgenomen.
- In een niet-totalitaire staat is er een gebruikelijke tegenstelling tussen legaal, wettelijk enerzijds en rechtvaardig anderzijds. We hebben in een niet-totalitaire staat zelf wetten gemaakt. Als wij een wet niet meer als rechtvaardig ervaren proberen we die wet te veranderen.
.
16 Overbodige en objectieve vijanden
- 16 Iedereen die overbodig was in de grote beweging en in de weg stond moest uit de weg worden geruimd.
- In Duitsland werden eerst de joden aangewezen, dan de bevolkingsgroepen die een Slavische taal spreken, zodat ook uiteindelijk degenen die een Slavische taal spraken “verkeerd bloed“ hadden
- In Rusland werden vanaf 1933 de koelakken, vervolgens de Tartaren,, De Polen De Duitsers en de krijgsgevangenen als objectieve vijanden en overbodigs aangewezen
Zo’n 315 miljoen mensen hebben aan het begin van de 21e eeuw een Slavische taal als moedertaal. Naar schatting zijn er nog zo’n honderd miljoen mensen die een Slavische taal als tweede taal spreken.[1] Meestal is dit het Russisch, de grootste van de moderne Slavische talen (145 miljoen moedertaalsprekers). Het Pools en het Oekraïens zijn andere belangrijke Slavische talen.
.
16 – ‘het is’ —
- 16 Centraal in de boodschap van de leiders stond: “Het is“
- 16 Moed werd nu: het zichzelf wegcijferen, het geweten wegcijferen, het zich overgeven aan de leider.
- Mensen vonden bijvoorbeeld dat het heel moeilijk voor hen was om hun Joodse vrienden aan te geven.
- Maar “het moest gebeuren“
- 17 De leiders bepalen wat de “waarheid” is.
25-04-2023 Waarheid wordt gemaakt. De rest wordt weggevaagd. Zie 1984 Orwell. De geschiedenis wordt herschreven.
- De mensen zagen niet dat de werkelijkheid was aangepast.
- In het Rusland van Stalin liepen de mensen het risico te worden gedeporteerd als ze zeiden dat ze een boek hadden gelezen waarin iets anders stond dan het gezag beweerde.
.
17 Het begin van de macht
- 17 Het begin van de macht lijkt als volgt te gaan: ondanks minachting voor het parlement gaat de partij die zegt dat zij de beweging vertegenwoordigt meedoen aan de verkiezingen.
- Vervolgens vinden zij het parlement een nep-parlement: dan grijpen zij de macht . . .
.
18 Permanente revolutie
- 18 Als de macht van het totalitarisme is ontstaan, ontstaat er het idee van de permanente, nooit stilstaande revolutie. Trotski gebruikte deze term als eerste, Stalin nam de term over.
- 18 In dit stadium is het totalitarisme geen beweging meer, maar een heerschappij …..
.
19 Het scheppen van de fictieve werkelijkheid
- 19 Het hebben van macht betekent een onmiddellijke confrontatie met de werkelijkheid
- 19 Dit betekent dat er steeds weer een fictieve werkelijkheid moet worden geschapen.
- Deze fictieve werkelijkheid staat in schril contrast met de werkelijkheid zoals de burgers deze meemaakten.
- De mythes van de bewegingen van het zogenaamde sociaal darwinisme in Duitsland en van het historisch materialisme in Rusland mochten niet met feiten worden doorgeprikt . . .
.
19 Indoctrinatie
- 19 In een totalitair systeem moeten mensen denken zoals de machthebbers.
- 19 In een dictatuur moeten mensen doen wat de machthebbers willen.
.
19 Consolidatie kan niet
- 19 Als de mensen volgens de doctrine “ er nu al waren“, dan hadden ze volgens de heersers last van een vals bewustzijn
- hun manier van nadenken klopte niet, ze werden verdacht
- 20 De totalitaire systemen vallen buiten de orde waar de rest van de wereld vanuit gaat.
- In een dergelijk totalitair systeem willen de leiders de situatie in hun staat niet consolideren , zij willen zich nergens naar voegen.
Waarom gingen de mensen mee met Hitler of Stalin?
In Duitsland waren de mensen naar de Eerste Wereldoorlog arm, ze hadden niet zoveel te verliezen. En die armoede was ingrijpend. De hele midden klasse zat diep In de schulden, In de adel had geen geld meer om hun personeel te betalen. Het verzet tegen de maatschappij die hen dit had aangedaan was groot (Het interbellum)
.
20 Het gepeupel, de elite en de massa
- 20 We kunnen onderscheid maken tussen mensen die tot het gepeupel behoorden en mensen die door de elite behoorden
- Het gepeupel:
- Mensen die niet meer in de maatschappij passen.
- Hiertoe behoren ook soldaten die terugkeerden van het front.
- Zij waren door hun oorlogservaring dermate veranderd dat zij zich niet meer thuis voelden bij de toenmalige regels en bij de normen en waarden van de maatschappij
- Elite:
- De adel. Deze kon en wilde niet meekomen met de ontwikkelingen in de maatschappij.
- 21 […] de waarheid is dat de massa ‘s ontstonden uit de brokstukken van een uiterst geatomatiseerde samenleving met een competitieve structuur en bijbehorende verlatenheid, die alleen een tegenwicht vond in het lidmaatschap van een klasse.
- Het hoofdkenmerk van de massamens is niet zijn brutaliteit of achterlijkheid maar zijn isolement en het gebrek aan normale sociale relaties.
- De massa ’s ontstaan uit de klassenmaatschappij in de nationale staat, waarvan de barsten met nationalistische gevoelens gecementeerd werden. Het is niet verwonderlijk dat ze, in de aanvankelijke hulpeloosheid van hun nieuwe ervaring, hun toevlucht zochten in een bijzonder gewelddadig nationalisme.
- 21 Het gepeupel en de elite lieten zich meeslepen in de massa, zij waren opgegaan in die massa.
- 22 De intelligentsia werden ook door deze massabeweging aangesproken. Op de een of andere manier leek een vernuftig en geavanceerd individualisme geen hinderpaal te vormen voor het individu om zichzelf in de massa te verliezen. Materie leek voor hen onbelangrijk te zijn geworden.
- 23 Zo ontstonden er massaorganisaties van geatomiseerde en geïsoleerde individuen
- 23 Met geatomiseerde individuen worden individuen bedoeld die geheel op zichzelf zijn teruggeworpen
.
23 En de leider?
- 23 De leider zette zich volledig ten dienste van de beweging in:
- Vergelijk hoe begin deze eeuw Pim Fortuyn zei “at your service”
- 23 Maar in de totalitaire structuur wordt de macht uitgeoefend door de wil van de leider, niet door de macht van de leider
.
** het verschil tussen een dictatuur en een totalitaire staat
- 24 Hier ligt een essentieel verschil tussen een dictatuur en een totalitaire staat
- 24 […] In de taal van de nazi’s is er de nooit tot rust komende dynamische ”wil van de Fuhrer”,
- die de ”opeens de wet” in een totalitaire staat wordt.
- […] zijn wil, en niet zijn bevelen, want bevelen zouden een vastgelegd en wel omschreven gezag kunnen impliceren […]
- die de ”opeens de wet” in een totalitaire staat wordt.
- 25 “Denken” moest volgens de leider gelijk zijn aan ”doen”.
.
25 Wat is de rol van propaganda en geweld
- 25 Door het toepassen van terreur en geweld werd de werkelijkheid en de waarheid aangepast aan de doctrine
- 25 Boeken waar een andere waarheid in staat werden verboden.
- 25 Zo was het voor Stalin nodig dat alle schrijvers weg moesten, maar ook de lezers en de boeken; alles wat met boeken te maken had moest worden vernietigd.
- 26 Propaganda werd nodig door druk van buitenaf.
- ”de anderen” die nog niet opgingen in de beweging dienen nog te worden overtuigd.
- Propaganda wordt indoctrinatie wanneer men aan de macht is
.
26 Propaganda wordt indoctrinatie
- 26 In het boek “Ze kwam uit Marioepol” van de auteur Natasja Wodin wordt een voorbeelden gegeven van deze propaganda, van de aanpassing van de werkelijkheid en de waarheid aan de doctrine van de beweging
- 27 In Oekraïne werden doctrine van het historisch materialisme in 1941 onderbroken door de doctrine van het sociaal darwinisme, totdat de Duitsers daar werden verslagen in 1944
- 28 De holodomor :: https://nl.wikipedia.org/wiki/Holodomor
- 29 noot 24 Arendt Totalitarisme blz 91
- 28 De holodomor :: https://nl.wikipedia.org/wiki/Holodomor
- 29 […] Op 8 oktober 1941, wordt Marioepol bezet door de troepen van de Duitse Wehrmacht. operatie Barbarossa, die de Slaven moest decimeren en lebensraum voor de heren rassen moet creëren. Ten tijde van de inval wonen er 240.000 mensen in Marioepol, twee jaar later zijn het er nog maar 85.000 […]
- 31 […] Dat ze de oorlog hebben verloren, is al lang duidelijk, maar op de valreep vernielende Duitse soldaten alles wat nog van Marioepol over is. In blinde woede blazen ze de ene na het andere gebouw op, richten ze vlammenwerpers op ramen en deuren van nog intact gebleven woonhuizen, verwoesten ze scholen, kleuterscholen, bibliotheken, graan silo’s en watertorens, om zoveel mogelijk verschroeide aarde achter te laten […]
.
32 Waarom viel de mensen het gebrek aan belang, eigenbelang of een gemeenschappelijk belang niet op?
- 32 Belang, eigenbelang, of een gemeenschappelijk belang telde niet, mochten zelfs niet worden verwoord. Alleen het vage verhaal van het duizendjarige rijk telde, of het verhaal van de te bereiken communistische heilstaat
.
32 Maar de feiten dan?
- 32 In de eerste fase van de opkomst van het totalitarisme was er een complete minachting voor feiten.
- 32 In de tweede fase waarin de partij de macht heeft, gebruikte zij deze macht om de zogenaamde feiten waar te maken:
- Tegenstanders werden doodgemaakt, ze hoorden niet in het verhaal van de partij.
- Zo werd homoseksualiteit gezien als een gevaar voor de samenleving, homoseksuelen werden direct vermoord of naar de kampen gebracht
- 33 In de derde fase toen de macht werd aangevallen door buitenstaanders, bevestigde de leider dat deze aanvallen deel waren van zijn plan.
- Hitler had immers gezegd dat als hij zou verliezen, dan heel Duitsland zou verliezen . . .
.
33 En de waarheid dan?
- 33 In de werkelijkheid kan het totalitarisme wil de massa geen waarde hechten aan toeval.
- Wetmatigheden en theorieën die alles verklaren zijn zoveel duidelijker. zo werd de weerbarstige realiteit vervangen door kloppende fictie
33 En het gezonde verstand? atomisering
- 33 Geatomiseerde individuen lijden aan “wereld verlies”, zij ervaren geen vastigheden meer, alles veranderd;
- Ze kunnen niet leven in een wereld van toevalligheid en verval van vastigheid.
- Ze hebben niets aan gezond verstand, want gezond verstand werkt alleen in een gemeenschappelijke wereld die enige vastigheid biedt.
- Ze houden vast aan” verzonnen” oorzaken voor de gebeurtenissen en verschijnselen tussen mensen en in de wereld om hen heen.
- Noot 29 totalitarisme Arendt – blz 141
- […] Alleen als het gezonde verstand zijn geldigheid verloren heeft, kan de totalitaire propaganda het schandalig beledigen. Als de massa moet kiezen tussen een confrontatie met de anarchistische groei en totale willekeur van het verval en een onderwerping aan de meest rigide, fantastisch- fictieve consistentie van een ideologie, dan zal ze waarschijnlijk altijd de laatste kiezen, en zal ze bereid zijn daarvoor met individuele offers te betalen. niet omdat ze dom of verdorven is, maar omdat deze ontsnapping haar een minimum aan zelfrespect in een algehele toestand van onheil waarborgt […]
.
34 Wat was er nog meer aan de hand?
- 34 Als we het voorgaande kort samenvatten, komt het hier op neer:
- De massa stonden uit mensen die hun politieke apathie afwerpen en zich aansloten bij diegenen die beloofden hen te representeren
- Er was vooral een gevoel van ”zoals iedereen wel weet . . .”
- De leider van de massa sloot aan bij hun onvrede.
- De massa zag het individu als een klein onderdeel van eeuwen en van werelden in beweging. de leider zei dat er offers moesten worden gebracht, dat de mensen iets konden doen en dat het daardoor straks een betere wereld zou worden
- Er werd een boven menselijk proces van sociaal darwinisme CQ historisch materialisme voorondersteld en de leiders van de massa waren aan dit proces ondergeschikt
- Wat deed de bestaande politiek?
- De elites van de klassen zelf waren niet zo politiek actief geëngageerd. Toen hun klassen wegvielen raakte de politieke partijen hun achterban kwijt, hun leden voelden zich niet meer door hen vertegenwoordigd en liepen weg.
- De politieke partijen werden kleiner en gingen zich meer ideologisch profileren
- De massa weet van misstanden. Zowel hersenspoelen als onwetendheid speelden geen doorslaggevende rol.
- Eerst werd de bevolking gevangen in een bepaald idee, vervolgens liep de bevolking achter dit idee aan.
- De werkelijkheid werd aangepast, Als de werkelijkheid niet in het model paste dan was dat jammer van de werkelijkheid.
- ( uitspraak van Hegel )
.
35 Nationalisme als een façade voor het totalitarisme
- 35 Toen zij aan de macht waren lieten Hitler en Stalin het nationalisme fungeren als een façade van het totalitarisme
.
35 De werkelijke macht ligt bij de massa
- 35 Arendt stelt ook dat de werkelijke macht bij de massa ligt, en wij zijn als onderdeel van de massa allemaal verantwoordelijk. De macht komt uiteindelijk niet uit de loop van een geweer, en ligt niet bij een enkeling.
- 36 De massa leeft bij de waan van de dag en beweegt alle kanten op.
- De massa kan de totalitaire heerser net zo snel afvallen als dat zij hem binnen heeft gehaald
- Als het voorbij is, dan is het voorbij.
- Dan heeft de leider afgedaan en wordt er niet om hem gerouwd . . .
.
36 Wat doen we met de geschiedenis van ons vaderland?
- 36 Om de beweging laten slagen moest de geschiedenis ook deel uitmaken van de propaganda
- ( 1984 Georges Orwell )
.
36 Zijn Hitler en Stalin unieke figuren? Was het maar waar!
- 37 Macht verandert soms de mens. Als iemand mag krijgt, bijvoorbeeld als hij of zij leider wordt van een club, of zelfs van een partij of van een land dan zien we soms dat deze persoon zich anders gaat gedragen dan voorheen.
- Hij of zij kan misschien moeilijker tegen kritiek dan eerder, gaat zich wellicht autoritair gedragen, en duld geen tegenspraak meer
25-04-2023 Leiders doodschieten helpt niet, want deze is slechts het topje van de piramide.
.
37 Voldoende inwoners
- 37 De totalitaire beweging kan alleen een totalitaire heerschappij worden als een land voldoende inwoners heeft
- Noot 30 Arendt blz 74
.
37 De concentratiekampen
- 38 In deze kampen experimenteerden de machthebbers tegen de werkelijkheid. Dit gebeurde zowel in de concentratiekampen in het Duitsland van Hitler als in de kampen van de Goelag tijdens de heerschappij van Stalin.
- 39 Bijvoorbeeld Eichmann had een probleem: waar kan ik de joden kwijt? Hij leerde Hebreeuws, hij dacht dat het beheersen van deze taal hem mogelijk kon helpen bij een oplossing voor dit probleem. Maar hij vond de oplossing niet. Hij concludeerden dat de joden dan maar moesten worden vernietigd kom maar dan zijn we van het probleem af . . .
- 39 Arendt stelt dat het kwaad andere nazi ’s voortkwam uit een gebrek aan betekenisverlening. Het was dus geen vooropgezet kwaad, maar dit kwaad kwam voor uit de logica van het instrumenteel denken.
- Dat is heel plat, dit instrumenteel denken is een banaliteit
.
39 Wat gebeurde er met de gevangenen in de kampen?
- 39 Het doden van de juridische persoon
- 39 Het doden van de morele persoon
- 39 Het uitwissen van de unieke identiteit
- 40 Zo werd de dood anoniem gemaakt, het concentratiekamp beroofde de dood van haar betekenis als een einde van een vervuld leven. Hiermee vergeleken is moord op een fysiek persoon slechts een beperkt kwaad, want dan wordt het bestaan zelf niet vernietigd; leven en dood zijn gemeenschappelijk, dader en slachtoffer blijven verbonden.
- 40 De terreur is het doel op zich, en de beste soldaten werden niet ingezet voor de strijd maar zij werden ingezet in de kampen om de terreur uit te voeren. Dit was echter niet nuttig voor het verloop van de oorlog.
- 40 Alle voorspelbaarheid en alle moraliteit werden weggehaald
- Bijvoorbeeld, als gevangene knik je ”ja” tegen een SS’er en je kunt doorlopen, je knikt” ja” tegen de volgende SS’er en je kunt weer doorlopen, je knikt ” ja” tegen de volgende SS’er en je wordt in elkaar geslagen . . .
- 40 In de kampen waren mensen volstrekt nutteloos, de gevangenen werden slecht behandeld, gemarteld, slecht gevoed, zodat ze als arbeider weinig meer konden doen. Deze nutteloosheid verhulde dat de kampen van het grootste belang waren voor het totalitarisme. De kampen bewezen dat de totale overheersing van 1 grote groep mensen mogelijk is.
- 41 Het was nodig dat deze kampen volledig werden afgezonderd.
- 42 Wat de concentratiekampen zo anders maakt het dan gewoon een strafkampen voor gevangenen was dat de betekenis van het leven en de dood voor de mens onmogelijk werd gemaakt. (ontmenselijking)
- Noot 34 : Arendt Totalitarisme blz 263
- […] Er is slechts één ding dat lijkt vast te staan: We kunnen zeggen dat het radicale kwaad zijn opwachting heeft gemaakt in verbinding met een systeem waarin alle mensen in gelijke mate overbodig zijn geworden. De manipulatoren van dit systeem geloven even sterk in hun eigen overbodigheid als in die van alle anderen. En de totalitaire moordenaars zijn des te gevaarlijker, in de mate dat het hen niets uitmaakt of zij levend of dood zijn, of zij ooit geleefd zouden hebben dan wel nooit geboren zouden zijn. Het gevaar van de lijken, fabrieken en de holen van vergetelheid is dat vandaag, met een overal stijgende bevolking en toenemende dakloosheid, massa ’s mensen voortdurend overbodig worden gemaakt, zolang wij ermee doorgaan de wereld in utilitaire termen te denken. Overal spelen politieke, sociale en economische instrumenten in een zwijgende samenzwering mee met totalitaire instrumenten, die ontworpen zijn om mensen overbodig te maken […]
- Noot 34 : Arendt Totalitarisme blz 263
.
43 De structuur die in de kampen werd uitgevonden, werd op de samenleving toegepast
Drie stappen
.
43 *** De eerste stap
- 43 Het doden van een juridische persoon.
- 43 De macht werd vermenigvuldigd, er werd een nieuwe lokale macht ingesteld, maar de oude macht werd niet opgeheven.
- 43 Als voorbeeld een verdeling van een stad 4 wijken.
- Nu werd er een nieuwe verdeling toegevoegd, de stad werd nu verdeeld in 6 weken, Maar de vorige verdeling bleef bestaan. Hier bovenop kwam weer een nieuwe verdeling. De delen van de stad overlapten elkaar. Op deze manier werd verdeeld en geheerst. Macht en liepen in elkaar over, hierdoor konden de mensen nergens hun probleem kwijt. Steeds vaker werd er iemand gezegd: je valt met jouw probleem onder een andere lokale macht., hier gaan wij niet over
- Er ontstond een kafkaiaanse situatie, iemand dacht ergens een beroep over te gaan doen, maar deze persoon werd letterlijk niet gehoord en van het kastje naar de muur verwezen hij of zij hoorde er niet bij.
- 45 Vormloosheid werd gepland. De gehanteerde machtsstructuur was hierdoor uniek in de geschiedenis, en gericht op de vernietiging van de vrijheid en de menselijke spontaniteit.
- 45 […] dan blijkt
- Arendt TTSM blz 219
- 46 Reichssicherheitshauptambt: het werd steeds onzichtbaar wie het werkelijk voor het zeggen had
- 46 Stalin en de minder indrukwekkende bureaucratische vermenigvuldigingen of verdubbeling. welhaast bij de geheime politie, en de bureaucratische verdubbelingen vonden bij die geheime politie plaats. geheime politie was de wet, dit was de enige heersende klasse . . .
- 47 De trias politica was geheel verdwenen . . .
.
47 Was er dan in opstand mogelijk?
- 47 Mensen kwamen niet in opstand, want ze konden niemand vertrouwen. Elke glimp van menselijkheid werd de kop ingedrukt.
- 47 In Nazi-Duitsland was er 2 keer een poging tot een coup. En de hele bovenlaag van de partij werd na zo’n mislukte coup geliquideerd.
.
47 *** De tweede stap
- 47 Net zoals in de concentratiekampen ontstond er ook in de maatschappij een vernietiging van de morele persoon.
- 48 In Rusland werden tegen de kinderen op school gezegd dat ze hun ouders aan moesten geven als ze die dingen zeiden die tegen het systeem pleiten. Als de kinderen dat deden dan werden vervolgens hun ouders weggevoerd, en de kinderen zagen hun ouders nooit meer terug.
- 48 In Rusland kwamen steeds meer verklikkers en verraders. Voor iemand het besefte werd hij in de wagon geduwd, voor een wekenlange reis naar de strafkampen in Siberië.
- 48 In feite werd deze collega van de verdwenen persoon medeschuldig, terwijl hij dat nauwelijks door had.
- 49 Iedere menselijke solidariteit werd zo bedorven. Die diende voor de gehele bevolking te gelden.
- […] De kampen en de moord op politieke tegenstanders zijn slechts een onderdeel van een georganiseerde vergetelheid […] smart en herinnering zijn verboden. In Rusland zal een vrouw wier echtgenoot gearresteerd is onmiddellijk een verzoek tot echtscheiding indienen om het leven van haar kinderen te redden. Als haar man het geluk heeft terug te keren zal ze hem verontwaardigd het huis uitzetten. […] Door de dood anoniem te maken beroofden de concentratiekampen de dood van haar betekenis als einde van een vervuld leven. Het maakte dat iemand nooit werkelijk bestaan heeft […]
- 49 Arendt TTSM blz 281
- […] De kampen en de moord op politieke tegenstanders zijn slechts een onderdeel van een georganiseerde vergetelheid […] smart en herinnering zijn verboden. In Rusland zal een vrouw wier echtgenoot gearresteerd is onmiddellijk een verzoek tot echtscheiding indienen om het leven van haar kinderen te redden. Als haar man het geluk heeft terug te keren zal ze hem verontwaardigd het huis uitzetten. […] Door de dood anoniem te maken beroofden de concentratiekampen de dood van haar betekenis als einde van een vervuld leven. Het maakte dat iemand nooit werkelijk bestaan heeft […]
.
49 *** De derde stap
- 49 Tenslotte werd de unieke identiteit van een persoon vernietigt
- 50 We kunnen ons niet voorstellen dat zoiets als het afvoeren en vermoorden van mensen mogelijk is, maar het kan ons ook overkomen. We kunnen gewoon botte pech hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Generalplan_Ost
https://nl.wikipedia.org/wiki/Einsatzgruppen
.
51 En het geweten dan?
- 51 Het geweten van de mensen die andere mensen aangaven, was dat volledig tot zwijgen gebracht? Dit blijft de vraag.
.
51 Hoe ging het met de Russen onder het totalitair regime van Stalin?
- 51 Na de dood van Lenin komt Stalin aan de macht
- 51 De situatie ten tijde van Stalin wordt door Paustovski als volgt beschreven:
- […] Men leefde voortdurend in een vernederende angst. Het kon dan ook niet anders dat men verbitterde en verwilderde. Vaak moesten jonge mensen, die er al in stonden (in de trein,) machteloos toezien hoe zieke mensen en mensen op leeftijd (hun vader, hun moeder of zelfs hun opa) met reutelende ademhaling op een drafje alsnog de tram of bus proberen te halen en er stuntelig insprongen, net zulke zielenpoten als zij zelf van de treeplanken verdrinkend en de huid vol scheldend […]
- De mensen die wantrouwen en wreedheid werden aangeleerd, gingen zich onvermijdelijk als een soort automaat gedragen. […] In het dagelijks leven van deze lieden was voor het geweten been plaats meer. […]
- Er werd een absoluut gehoorzamen aan elke wens, elke gril van Stalin geëist, een gehoorzamen aan elke dwaasheid: van vernietiging ‘wegens overbodigheid’ van belangrijke terreinen van de wetenschap (zoals dat van de biologie) tot aan de verafgoding van de leider in de vorm van miljoenen staatsieportretten.
- Het afsterven van het leven verliep snel. Bijna alle getalenteerde en tot zelfstandig denken in staat zijnde mensen werden verdacht gemaakt en beschouwd als potentiële vijanden. […] Wanneer is dit eigenlijk allemaal begonnen? […] Tot volle wasdom kwamen deze negatieve eigenschappen in het jaar 1937. In die tijd lag de gietijzeren klauw van de dictatuur al met zijn voile gewicht over het land. […] Er brak een zwarte tijd aan waarin vrijwel elk gezin ontredderd raakte, vereerd werd en uiteenviel. Voor ieder, met een klein beetje verstand en gevoel gezegende ineens werd het “leven” tot een dagelijkse morele beproeving. […]
- Voor wat er gebeurde was geen enkele uitleg mogelijk. De mensen waren het spoor bijster en zochten krampachtig naar zo’n uitleg. […I Maar de uitleg was simpel. De psychologie van Stalin was totaal het tegenovergestelde van die van het volk.
- Het overgrote duel van bet dolk was altijd heel menslievend geweest. Degene, die aan bet hoofd van het land stond en onbeperkte macht uitoefende was onmenselijk. Mensen waren voor hem hoe dan ook niet meer dan gereedschap, radertjes, een instrument voor het bereiken van zijn doelen. De menselijkheid van het volk kwam bij iedere stap in botsing met de wreedheid van de leider. Voorbeelden daarvoor zijn er te over.
- Alleen in geval van een volledige miskenning, onbegrip en minachting van ons volk kon iemand het idee opvatten deze martelgang van krijgsgevangenen door een menigte van miljoenen Moskovieten te organiseren.
- Kort voor het einde van de oorlog beval Stalin dat 20.000 Duitse krijgsgevangenen in een kolonne door heel Moskou moesten worden gevoerd. Hij was ervan overtuigd dat de bevolking bij het zien van de Duitsers tegen hen zou beginnen te razen en te tieren vast nog extra zou bijdragen tot zijn triomf als overwinnaar velde heer. Hij wilde het verdriet van het volk, de vaderlandsliefde en de haat voor bet fascisme bespelen. […]
- Maar er gebeurde echter totaal het tegendeel van wat Stalin beoogde. Het volk toonde zijn nobelheid en grootheid van geest, en weigerde smalend de opgedrongen rol van wreker te vervullen. Toen duizenden uitgeputte, ongeschoren, terneergedrukte soldaten over de Tuinring kwamen aanlopen en men hun van pijn verkrampte gezichten, de zwachtels, het aangekorste bloed, de kapotte uniformjassen zag en de duizendvoudige, reutelende ademhaling en de doodse roffel van de krukken hoorde, viel onder de met vele duizenden samengedromde Moskovieten een -verbijsterd zwijgen, en daarmee werd bet allerzwartste vonnis uitgebracht over de dictator die deze mensonwaardige vertoning bedacht had. Nu eens hier, dan weer daar begon men door het bewakingskordon heen te breken en de gevangenen brood, sigaretten en zinker alles wat de Russische mens sinds onheuglijke tijden gewoon was aan ongelukkigen en vernederden te schenken toe te steken. En de gevangenen huilden, de mouw van hun uniformjas tegen hun ogen drukkend. [.. ]
- […] De generaals liepen voorop, terwijl zij hooghartig hun massieve kaken naar voren hieven. De hoeken van hun lippen waren minachtend opeengeklemd. Zij spanden zich allen in om hun aristocratische superioriteit over heim volkse overwinnaars te tonen. Ze ruiken naar eau de cologne, de schoften, zei iemand uit de menigte hatelijk. De werkhanden van de Russische vrouwen balden zich langzaam tot vuisten. De soldaten en de milities hielden hen al met alle macht tegen. En plotseling zag ik dat een oudere vrouw met ruwe laarzen aan, haar arm op de schouder van iemand van de milities legde: Laat mij erdoor. En er was iets in haar, in die vrouw, waardoor de man van de militie voor haar opzij ging.
- De vrouw ging naar de kolonne toe, zij haalde iets dat in een sjaal was gewikkeld. […] In de sjaal bevond zich een stukje zwart brood. Ze stopte het brood onhandig in de zak van de uitgeputte soldaat, die nauwelijks op zijn benen kon blijven staan. En plotseling snelden uit alle hoeken vrouwen naar de soldaten en zij begonnen hen brood te geven, sigaretten. Het waren geen vijanden meer, maar mensen.