H 2 Hoe kon dit gebeuren
Bladzijde 55 tot en met 94
Hoe kon “dit” gebeuren?
In dit hoofdstuk gaan worden de oorzaken van deze verschijnselen bekeken en toegelicht.
- 55 De soldaten
- 56 Vier keizerrijken vallen uiteen
- 62 De overbodigen
- 64 Met andere woorden
- 68 Wat was de rol van de positie van de burger in die samenleving?
- 69 En het parlement dan, functioneerde een democratie nog wel?
- 70 En de joodse burgers in Europa?
- 70 De elite, het gepeupel en de massa
- 71 Waar bestond de massa destijds uit?
- 73 Middelen: de rol van geweld
- 73 En geweld werd wet
- 76 De façade werking van de gelaagdheid
- 78 Hypocrisie en dubbele moraal
- 79 Welke middelen buiten de nazi ’s hebben we beweging nog meer?
- 80 Hoe werkte het vertekenen van de waarheid en het maken van de leugen tot waarheid door?
- **** Welke factoren speelden op de achtergrond mee?
- 81 De wereld van de mensen was kleiner dan nu
- 82 De opkomst van bet instrumenteel denken
- 84 ‘Alles staat vast’ telt niet meer
- 85 Gelijkheid als ideaal
- 86 Uitschakeling van het proces van waaruit wij handelen
- 87 Ideologie komt dan in plaats van een handelingsprincipe
- 89 Is er iemand die dit hele proces van het ontstaan en het Laten voortduren van het totalitaire isme heeft bedacht?
- 91 Inwijdingsrituelen en beduchtheid voor geheime terreurorganisaties
- 92 fatalisme en uniciteit
- 93 De echte helden
.
55 de soldaten
- 55 De soldaten kwamen weer terug uit de oorlog , velen waren getraumatiseerd. Ze hadden het overleefd, ze hadden leven en dood gezien, miljoenen soldaten waren afgeslacht. De soldaten pasten niet meer in de gezapigheid van de bourgeoisie.
- 57 Deze mannen kwamen niet alleen met lichamelijke, maar ook met geestelijke beschadigingen thuis.
- 57 De meesten hebben het nooit over de oorlog gehad, en hun kinderen mochten er niet naar vragen.
25-04-2023 Hitler – Reclame: idee uit V.S.
25-04-2023 Mensen hadden een behoefte aan hoop
25-04-2023 Hitler houdt zich aan geen enkele afspraak :: “nou en …. ”
.
56 Vier keizerrijken vallen uiteen
- In 1922 was het Ottomaanse rijk volledig uiteengevallen, dit rijk had 6 eeuwen lang bestaan.
- Op het hoogtepunt van zijn macht in 1683 omvatte het rijk naast Turkije en delen van het huidige Midden-Oosten en van Noord Afrika ook delen van Europa.
- In Europa behoorden toen een groot deel van het huidige Griekenland , Albanië , Bulgarije , Roemenië, de Balkanlanden en een deel van Hongarije tot het Ottomaanse rijk.
- Zijn grondgebied brokkelde langzaam af , hierdoor gingen deze landen tot de Europese cultuur behoren.
- Na 1919 viel het keizerrijk van Duitsland uit elkaar.
- Hier ging het door de verplichte herstelbetalingen aan Engeland en Frankrijk economisch heel beroerd.
- De oorlog werd in Duitsland verheerlijkt, dit in tegenstelling tot Engeland waar het pacifisme sterk opkwam.
- Het Russische tsarenrijk werd door de Russische revolutie ontbonden.
- Vooral in Rusland ging dit gepaard met verschrikkingen van een burgeroorlog, met geweld , moordpartijen, martelingen , grote angst en onzekerheid van de burgers, en honger.
- Het Keizerrijk Oostenrijk was in 1804 ontstaan uit landen die tot de Personele Unie van het Huis Habsburg behoorden.
- Het Keizerrijk Oostenrijk werd ook wel het Habsburgse Rijk genoemd.
- Wenen, Praag, Boedapest, Tsjernivtsi, Triest en Lemberg (het huidige Lviv in Oekra. ine) maakten deel uit van het Habsburgse Rijk.
- Na het uiteenvallen kwamen deze steden in andere staten te liggen:
- Wenen werd de hoofdstad van Oostenrijk,
- Praag de hoofdstad van het toenmalige Tsjechos Slowakije,
- Tsjernivtsi dat nu in ligt in het zuidwesten van Oekraïne, kwam bij Roemenië,
- Triest bij Duitsland en Lemberg (Lviv) bij Polen.
- De auteur Yascha Mounk schrijft onder meer in zijn boek ‘The People vs. Democracy’ over zijn grootvader:
- [.. Toen mijn grootvader Leon in 1913 was geboren in een kleine stad vlakbij Lviv, behoorde dit tot het Habsburgse Rijk. Sindsdien in het verloop van de eeuw, behoorde dit toe aan Polen, aan de Sovjet-Unie, en aan Oekraïne. […]
.
62 De overbodigen
- 62 Door de terugkeer van de soldaten uit de Eerste Wereldoorlog en hun onvermogen zich aan te passen aan de “oude“ maatschappij, door de verschuiving van landsgrenzen, en door de economische ellende ontstonden groepen mensen die wegtrokken uit de staat waardoor ze nu behoorden.
- In feite waren de mensen die een minderheid waren geworden in eigen land overbodig.
- Daarnaast kwam door de opkomst van het nazisme in Duitsland en het stalinisme in Rusland een golf van migratie op gang. mensen wilden weg uit Duitsland of uit Rusland.
- Het maakte hen op den duur niet uit in welk land zij terechtkwamen, als ze maar weg konden gaan. Er was een hoge inflatie en een hoge werkloosheid.
- 63 De aanwezigheid van deze zorgen speelde een grote rol In het ontstaan van een totalitaire staat
- 63 In in eerste instantie waren de joden die in elke land in de minderheid waren overbodig
- 63 De Volkerenbond was opgericht In het begin van 1919, de eerste Algemene Vergadering was een jaar later. Maar een organisatie die boven de landen stond werd niet getolereerd, niet door de Staten maar ook niet door de volkeren.
.
64 Met andere woorden
- 64 Het idee dat er mensen waren die juist in die natiestaat geen rechten hadden , bracht mensen ertoe hun eigen nationalistische identiteit te benadrukken.
- 64 Nadat mensen hun rechten en hun burgerschap van een natie kwijtraken was er geen enkele manier om hun rechten nog te kunnen waarborgen.
- mensen die waren gevlucht werd hun nationaliteit afgepakt, en juist die het afpakken van de nationaliteit , deze nationalisering werd een wapen in de handen van totalitaire politici.
- TTSM blz 356 Denationalisering
Met een machtig wapen in de handen van totalitaire politici, dankzij het grondwettelijk onvermogen van de Europese natiestaten om de mensenrechten te garanderen van hen die nationaal gewaarborgde rechten kwijtgespeeld waren, konden de regeringen die zich aan vervolgingen te buiten gingen , hun waagschaal ook aan hun tegenstrevers opdringen.
- De joden werden de pineut
- totalitarisme Arend bladzijden 356 tot 357
- 66 Met de term “staatlozen” werden
- TTSM blz 366 “[…] de beroving van een plaatsje in de wereld die opinies betekenis volmaakt en handelingen effectief […]
- 67 De vluchtelingen horen niet tot een staat, ze zijn rechteloos en zijn als mens overbodig
- 67 In 1924 werd een migratie wet in de Verenigde Staten van Amerika aangenomen. In Die wet werd een quota voor verschillende bevolkingsgroepen ingesteld. Dit betekende onder meer dat er bijvoorbeeld meer scandinaviërs toegelaten mochten worden dan bijvoorbeeld joden.
.
68 Wat was de rol van de positie van de burger in die samenleving?
- 68 In de overgang van de 19e naar de 20e eeuw waren er grote veranderingen.
- De universiteit werd anders georganiseerd, er kwamen nieuwe studierichtingen en er was een enorme wetenschappelijke – , technische – en economische ontwikkeling.
- De colleges werden niet meer gegeven in het Latijn.
- Er gingen steeds meer mensen studeren die niet meer tot de elite behoorden.
- 68 Wat ook speelde is dat de mensen die zich door de wetenschappelijke ontdekkingen niet meer een kind van god voelden, maar een deel van een economisch stelsel.
- In die zin waren ze hun vroegere context kwijt en gingen ze op zoek naar een nieuw economisch – en politiek systeem. Die zoektocht werd gehonoreerd in het communisme en nazisme.
- 68 Hierdoor aan het aantal leden van de bourgeoisie toe.
- Maar het bezit en het vermogen van de adel was niet toereikend meer genoeg om mee te kunnen blijven doen met de welvaart.
- Hun personeel en het onderhoud van hun bezit werd voor hen te duur.
- Ze konden hun elitaire levenswijze niet meer voorzetten , zij veranderen en zo sloopte de bourgeoisie de adel op.
- Op deze manier ontstond er één massa mensen die zich in dezelfde economische situatie bevond.
- 69 De voorfase van de totalitaire samenleving is een samenleving waarin de klassenmaatschappij schipbreuk lijdt. Er ontstond een sociale beweging die geen identiteit heeft. Het onderscheid tussen de mensen bepaalde en bepaalt mede hun identiteit, dit onderscheid viel weg. En hiermee liepen ook de vrijheden van de burger gevaar.
- 69 Hierdoor kwam de focus te liggen op het eigen belang en de algemene verantwoordelijkheid voor de klasse waartoe iemand behoorde verdween.
- 69 Er ontstonden ontevreden groepen die zich verzetten tegen deze maatschappelijke ontwikkelingen.
- 69 Er waren enorm verschillende groepen met verschillende belangen, de mensen van deze groepen waren boos op de democratie, de massa werd niet meer begrepen.
17-03-2023 Deze bovenstaande 3 zinnen zijn NU ook zeer relevant ….. De klasse BBB bestaat uit 10% boeren …. Een goed geframede stikstof ontkenning als nieuwe realiteit
- 69 De massamens wilde het anders, maar wist niet hoe. Zo ontstond de behoefte aan een (veilige) “vader “
.
69 En het parlement dan, functioneerde een democratie nog wel?
- 69 Een parlementaire representatie was onmogelijk geworden de bourgeoisie was apathisch in competitief geworden en was gericht op verrijking. Ze hadden het bestuur overgelaten aan de aristocratie. De bourgeoisie werd nu juist vijandig tegenover de eigen instituties in het land. De burgers vroegen dictatoriaal en monopolies gedrag van het landsbestuur om hen te steunen in hun onderlinge strijd om te overleven. Er was veel armoede, er was een toenemend gebrek aan elementaire levensbehoeften, zoals voldoende eten en een dak boven het hoofd.
- 70 De mensen hadden het moeilijk, de werkdagen waren lang.
- 70 Zo werd een voedingsbodem gelegd voor totalitaire regimes
.
70 En de joodse burgers in Europa?
- 70 Vroeger mochten de joden geen lid worden van de gildes , daardoor konden zij geen handwerkslieden worden. Beroepen als dokter , bankier en diamantslijper bleven over.
- 70 De wetenschap werd gedomineerd door Joodse mensen
.
70 De elite, het gepeupel en de massa.
- Zie hiervoor het vorige hoofdstuk
.
71 Waar bestond de massa destijds uit?
- 71 De massa bestond uit hardwerkende mensen die hun oriëntatie op de klassen waren kwijtgeraakt.
- 71 De massaal liet de elite vallen en nam het gedrag van het gepeupel over.
- 72 Naast de elite en het gepeupel was er een derde groep belangrijk. Dit was de groep van de kunstenaars
- 72 een voorbeeld van een dergelijke kunststroming is het Dadaïsme
- PS 70 Dada-manifest van een van de kunstenaars in 1918 was:
- […] We zijn als de woeste wind die de kleren van wolken en gebeden aan flarden scheurt. We zijn een groot spektakel aan het voorbereiden van rampspoed , vuurzee en verrotting. Iedereen moet schreeuwen: er wacht ons een groots , destructief , negatief werkpunt wegvagen, ruimte scheppen […]
.
73 Middelen: de rol van geweld
- 73 Geweld werd een zinvolle zaak, de mensen hadden alles over voor de partij, geweld was voor hen geen kwestie van het geweten meer.
- 73 Zo werd geweld geweldig.
.
73 En geweld werd wet
- 74 Het fundamentele verschil tussen een totalitair wetsconcept en elk ander wetsconcept ligt in het gegeven dat met een totalitair wetsconcept geen aanpassing mogelijk is van bestaande wetten.
- Dit houdt ook in dat er geen vervanging meer mogelijk is van die bestaande wetten door andere wetten, die meer overeenkomen met de maatschappelijke ervaring en de maatschappelijke realiteit.
- Dit totalitair wetsconcept maakt de vervulling van de wet los van elke menselijke handeling of wil in een dergelijke situatie zal de mens veranderen in de belichaming van de wet
[…] Deze waarin zelf ging van mens en wet lijkt een einde te maken aan de kloof tussen legaliteit en rechtvaardigheid, die de rechtsfilosofie van oudsher heeft gekweld […]
- totalitarisme Arend bladzijde 323
[…] Het totalitarisme interpreteert alle wetten als bewegingswetten. Wanneer de nazi ’s spraken over de wet van de natuur, of wanneer de bolsjewisten spreken over de wet van de geschiedenis , bedoelen ze daarmee niet langer de stabiliserende bron van het gezag voor de handelingen van sterfelijke mensen, zowel de natuur als de geschiedenis zijn zelf bewegingen […]
- totalitarisme Arend bladzijde 324
In deze ideologieën veranderden de term “ wet “ van betekenis: de wet drukte niet langer het stabiele kader uit waarin menselijke handelingen en bewegingen kunnen plaatsvinden, maar werd de uitdrukking van de beweging zelf
- totalitarisme Arend bladzijde 325
- 75 In de totalitaire staat is de wet niet meer de positieve wet waardoor menselijke activiteit stabiel wordt, de wet wordt de beweging zelf
- 75 Als wettelijkheid de essentie is van een niet – totalitaire staat en wetteloosheid de essentie aan de totalitaire staat is, dan is terreur de essentie van de totalitaire overheersing.
[…] Terreur verwerpt de wet van de beweging. Haar voornaamste doel is ervoor te zorgen dat de kracht van de natuur of van de geschiedenis vrijelijk door de mensheid heen kan razen , ongehinderd door welke spontane menselijke handeling ook […]
[…] schuld en onschuld worden zinloze noties. en “schuldig“ is al wie in de weg staat van het natuurlijke of historische proces, dat al geoordeeld heeft over “ inferieure rassen “, over individuen die niet “levensvatbaar “ zijn, over “uitstervende klassen en decadente volkeren“. De terreur voert deze vonnissen uit […]
totalitarisme Arend bladzijden 327
- 75 mensen die van elkaar zijn afgezonderd kunnen niet samen handelen, mensen die niet samen kunnen handelen vormen een voedingsbodem voor terreur.
.
76 De façade werking van de gelaagdheid
- 76 Er werden frontorganisaties opgericht, het oprichten van deze front organisaties was nieuw.
- 76 Voorbeelden zijn de NSB , de SDAP in Duitsland en in Rusland “de vrienden van de Sovjet Unie “
- 77 Deze front organisaties waren gescheiden van de partij.
- 77 Door de partij werd een scheidslijn aangebracht tussen sympathisanten en partijleden, zo werd de massa opgedeeld in leden van de partij en sympathisanten van de partij. De front organisaties bedienden de sympathisanten.
- 77 Er waren organisaties van paramilitairen in Duitsland: de SA en de SS.
- 78 De partij elite en de paramilitairen hoorden bij elkaar, want geweld moest worden gepleegd. De partij elite stond op de achtergrond van de paramilitairen.
.
78 Hypocrisie en dubbele moraal
- 78 De hypocrisie en de dubbele moraal van de oorspronkelijke machthebbers en van de elite werden doorgeprikt. Dit sprak de mensen aan. Maar hiermee konden de wreedheid en het geweld tot uiting komen, die mogelijk verscholen lagen achter het alledaagse , nette gedrag van de elite en van de burgers
- 79 Bertold Brecht Dreigroschenoper
- Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.
.
79 Welke middelen buiten de nazi ’s hebben de beweging nog meer?
- 79 Het ontstaan van de reclame in de Verenigde Staten van Amerika in het begin van de vorige eeuw was een andere ontwikkeling die de nazistische beweging inspireerde
- 79 Aanplakbiljetten met reclame, de bioscoop. Er werd ontdekt dat de mensen beïnvloed konden worden door teksten en afbeeldingen. Zo werden de joden tot vijand gemaakt.
.
80 Hoe werkte het vertekenen van de waarheid en het maken van de leugen tot waarheid door?
- 80 In Duitsland werd door de machthebbers rondgebazuind dat deze mensen (zoals joden) niet wilden werken, lui, waren, en dom, en dat ze eten en andere zaken stalen.
- 80 Zo werd de leugen waarheid gemaakt.
- 80 De fictie werd dan de meest echte wereld.
- 80 […] mensen zijn op een succesvolle manier klaargestoomd, wanneer ze zowel het contact met hun medemensen als met de realiteit rondom hen verloren hebben; want samen met deze contacten, verliezen de mensen zowel hun vermogen om te ervaren als om te denken. De ideale onderdaan van een totalitaire heerschappij is niet de overtuigde nazie noch de overtuigde communist, maar de mens voor wie het onderscheid tussen feit en fictie (dat wil zeggen de werkelijkheid van de ervaring) en het onderscheid tussen waar en onwaar (dat wil zeggen de normen van het denken) niet langer bestaan.
-
- TTSM bladzijde 342
-
.
**** Welke factoren speelden op de achtergrond mee?
.
81 De wereld van de mensen was kleiner dan nu
- 81 Weinig mensen hadden bijvoorbeeld Chinezen gezien en sommige wisten nog niet eens hoe deze mensen eruit zagen. Een persoon met een donkere huidskleur was voor de inwoner van Europa een bezienswaardigheid.
.
82 De opkomst van bet instrumenteel denken
- 82 Voor de 18e eeuw stond de betekenis van een voorwerp of van een gebeurtenis centraal in het denken van de Mensen.
- Mensen vroegen zich af wat de betekenis was van een gebeurtenis, hoe een bepaalde gebeurtenis in verhouding stond tot hetgeen hierover in de bijbel was beschreven.
- Wat vindt god, de priester of de dominee hiervan?
- Mensen vroegen zich af wat de betekenis was van een gebeurtenis, hoe een bepaalde gebeurtenis in verhouding stond tot hetgeen hierover in de bijbel was beschreven.
- 82 Na de 18e eeuw ontwikkelde de technologie zich.
- Hiermee kregen de mensen instrumenten, zoals een spinmachine en een weefgetouw. later werd de stoommachine uitgevonden, daarna de auto en de stroomtrein.
- De wereld van de mensen werd letterlijk groter, en hierdoor werden ook de structuren van de maatschappij groter
- 83 We bedenken geleidelijk aan dat het instrumenteel denken gelijk is aan het goede.
- “Instrumenteel” en “goed” worden zo gelijkgeschakeld.
- Als iets werkt, en als het wat oplevert, is het goed.
- Maar we weten nu dat onze smartphone ook vragen van moraliteit op kan roepen, gezien de manier waarop sommige mensen door middel van hun smartphone sociale media als Twitter gebruiken om anderen te bedreigen, te vernederen, en leugens te verspreiden.
- “Instrumenteel” en “goed” worden zo gelijkgeschakeld.
- 83 Utilitarisme is een vorm van instrumenteel handelen.
- Utilaire betekent nuttig of bruikbaar maken.
- We kunnen spijt krijgen van een bepaalde keuze om dat we pas later de negatieve gevolgen van die keuze bemerken.
- Als voorbeeld de auto als vervoermiddel en niet de fiets.
-
- We wegen af: We kunnen ons afvragen wanneer iets nuttig of bruikbaar is
-
- Als voorbeeld de auto als vervoermiddel en niet de fiets.
- We kunnen spijt krijgen van een bepaalde keuze om dat we pas later de negatieve gevolgen van die keuze bemerken.
- Utilaire betekent nuttig of bruikbaar maken.
.
84 “Alles staat vast” telt niet meer
- 84 Het is voor ons essentieel dat we ons telkens weer afvragen of we met iets of met een bepaald plan uit de voeten kunnen
[…] De enorme intellectuele veranderingen die zich in het midden van de vorige eeuw voltrokken, bestond erin dat men weigerde dingen te zien of te aanvaarden “zoals ze zijn” en dat men alles consistent interpreteerde als alleen maar een fase van een of andere ontwikkeling. Of men nu de natuur dan wel de geschiedenis zag als drijvende kracht van deze ontwikkeling, is relatief onbelangrijk […]
.
85 Gelijkheid als ideaal
- Zo ontstond aan het eind van de achttiende eeuw een gedachte die deel uitmaakte van de verlichtingsfilosofie,
-
- de gedachte was dat alle mensen gelijk zijn.
-
- “Gelijkheid, vrijheid en broederschap” de bekende slogan tijdens de Franse Revolutie in 1789.
- Maar gelijkheid is een ideaal en een doel. De mensen waren helemaal niet gelijk aan elkaar.
- In die tijd was bijna de meerderheid van de inwoners van Europa nog analfabeet.
- In Rusland was vijfennegentig procent van de Russen lijfeigenen.
- Deze mensen hadden geen opleiding genoten en hadden niet deelgenomen aan de samenleving.
- In 1861 werd in Rusland de lijfeigenschap afgeschaft. Vooral in Rusland heerste in die tijd grote armoede, meer dan 90 % van de Russen was tot ver in de negentiende eeuw analfabeet.
- Dit was een moeilijk uitgangspunt voor onderwijs, opleiding en ontwikkeling van burgers.
- De elite ging de straat op om de mensen te onderwijzen, maar de mensen die opgeleid waren, hadden geen idee dat wanneer ze het onderwijsproces hadden doorlopen, ze zouden beseffen dat er iets moest gebeuren. Als mensen analfabeet zijn dan zijn ze niet geïnformeerd, anderen die wel geïnformeerd zijn kunnen alleen hun eigen informatie en ideeën doorgeven. Dit resulteert vaak in de situatie dat zij bepalen wat goed is voor de onontwikkelde ander.
- Zo volgden de mensen die geen opleiding hadden genoten, en dus niet konden lezen of schrijven, andere mensen die wel opgeleid waren.
- De leiders met de ideeën van historisch materialisme en sociaal darwinisme werden gezien als degenen die wisten hoe het verder moest. Het kwam nooit bij deze mensen, die nauwelijks onderwijs hadden genoten, op om te protesteren.
- Zo werd in Duitsland en Rusland in de jaren dertig van de vorige eeuw een zwervende massa uitgenodigd om als het ware in het instrumentele denken te stappen en het uit te voeren. Het werd de leden van die massa immers vrijwel onmogelijk gemaakt zelfstandig na te denken over zingeving en moraliteit.
25-04-2023 Het gevoel dat menselijke levens “gemaakt / gekweekt” kunnen worden
25-04-2023 De mens als “soort” werd de “ideale” mens
.
86 Uitschakeling van het proces van waaruit wij handelen
- 86 In een totalitair systeem mochten mensen niet meer nadenken en niet meer kiezen, in die zin mochten ze geen mens meer zijn.
- 86 Het hoort bij een totalitaire beweging dat deze steeds zal proberen van “mensen” de eenheid “mens” te maken.
- 86 Het is te vergelijken met een vakantiefoto: we zien op de foto de blije vakantiegangers, maar niet de muggen, de hitte, de eventuele stank, of het zweet. Niemand kan aan dit beeld van een ideale mens voldoen . . .
.
87 Ideologie komt dan in plaats van een handelingsprincipe
- 87 Wat is een ideologie?
- Gezien het woord zouden we verwachten dat het idee het onderwerp van een wetenschap kan worden, zoals zoölogie betekent dat de dieren het onderwerp van een wetenschap zijn.
- Maar bij ideologie gaat het om de logica van een idee: haar onderwerp is de geschiedenis.
- Het “idee” wordt toegepast op vroegere gebeurtenissen, gebeurtenissen uit het verleden.
- Het resultaat van de toepassing van een bepaald idee is niet een aantal beweringen over iets dat is.
- Maar het resultaat van die toepassing van een bepaald idee is dat men in die gebeurtenissen uit het verleden de ontvouwing van een proces ontwaard, een proces dat voortdurend verandert . . .
- 87 Nataliteit: Het gaat om de uniciteit van een mens. Ieder mens kan op zich een eigen leven leiden met allerlei doelen en wensen. De uniciteit bevindt zich in de vrije ruimte die wij als mens hebben, en wij hebben een vrije wil, We zijn niet louter “stimulus respons mensen“.
.
89 Is er iemand die dit hele proces van het ontstaan
en het laten voortduren van het totalitairisme heeft bedacht?
- 89 Hitler kon goed manipuleren, hij voelde de tijdgeest goed aan en kon goed improviseren.
- 89 Totalitaire leiders gebruiken hun intuïtie. Intuïtie kunnen we zien als “het slimme onbewuste”, zoals bijvoorbeeld de klinische blik van een ervaren dokter, gebaseerd op kennis, inzicht, kunde.
- 90 Daarnaast hadden Stalin en Hitler kennis over machtsstructuren.
- Zowel In Rusland als Duitsland is veel kennis gevonden over de structuur van geheime organisaties, dit in combinatie met de kennis van de structuur van het leger.
- Deze kennis is toegepast, ingezet en door de jaren heen bijgesteld.
- 91 In Rusland konden leden van de communistische partij; “de uitverkorenen“, opeens worden uitgesloten: ze konden onverwacht worden opgepakt, worden verbannen of geliquideerd
.
91 Inwijdingsrituelen en beduchtheid voor geheime terreurorganisaties
- 91 Om toe te treden tot een bepaald geheim genootschap dienen aspirant leden vaak een inwijdingsritueel te ondergaan.
- 91 Stalin en Hitler hadden rituelen geleerd bij geheime organisaties waarvan ze lid waren
.
92 Fatalisme en uniciteit.
- 92 In de totalitaire samenleving werd de mens geconfronteerd met een noodlot.
- Er is sprake van een oorzaak en gevolg-relatie tussen de ene gebeurtenis en de andere gebeurtenis die uit die ene gebeurtenis voortvloeit.
- Maar die oorzaak en gevolgrelatie maakte deel uit van de door de leiders veronderstelde natuurlijke beweging van het sociaal darwinisme of het historisch materialisme.
- Die beweging was in die zin een causaliteit waar mensen in konden stappen, en als zij erin stapten werd het een fataliteit.
- Zodra ze erin stapten konden ze niet meer aan dat lot ontkomen. Hitler en Stalin benadrukten dit fatalisme.
.
93 De echte helden
- 93 Hannah Arendt geeft aan dat echte helden degenen zijn, die onder abnormale omstandigheden het normale blijven doen. En het normale doen is in ieder geval onszelf trouw blijven en derhalve onze moraal en ethiek trouw blijven, en onze eigen uniciteit en de uniciteit van de ander erkennen en respecteren.