laatste wijziging: 31-03-2023
H 4 Hoe te voorkomen
Bladzijde 166 tot en met 184
Op welke manier kunnen we bijdragen aan het voorkomen van een herhaling van deze gebeurtenissen?
- 166 Hoofdstuk 4 Voorkomen
- 172 Pluraliteit en nataliteit (geboortecijfers)
- 173 Gezamenlijk spreken en handelen
- 176 Betekenisverlening
- 177 Citoyen (publiek domein) versus bourgeois (privédomein)
- 179 Buitenstaanders moeten de waarheid huldigen
- 181 Vrijheid
.
166 Hoofdstuk 4 Voorkomen
- 167 Het krachtigste wapen van extreemrechts moet ontmanteld worden: desinformatie.
- Het geheime wapen van extreemrechts is moordend voor de democratie.
- Overal waar extreemrechts gewonnen heeft, hebben ze eerst sociale media overspoeld met nepnieuws en giftige leugens.
- De enige manier om die tendens echt te stoppen is wanneer machtige overheden sociale media zoals Facebook en YouTube en Tiktok onder druk zetten of reguleren om het gif te verwijderen.
- AVAAZ probeert het probleem aan te pakken, onder meer door nep accounts uit te schakelen.
- 168 Eén van de manieren waarop we kunnen bijdragen aan het voorkomen van een totalitaire beweging of van een totalitaire heerschappij is om ons aan te sluiten bij een wereldwijd platform dat onder andere ijvert voor de bestrijding van nepnieuws, voor het behouden van de democratie, voor het milieu en voor een rechtvaardige samenleving
169 Wat kunnen we als enkeling doen?
- 169 In zijn werk ”kritiek van de cynische rede” schrijft Sloterdijk over het verschil tussen cynisme en kynisme.
- 169 Het cynisme is een houding tegenover het leven dat iemand gevoelig maakt voor totalitaire invloeden
- 170 De kynicus daarentegen is die mens, die steeds weer op basis van een eigen oordeel cursus maakt en hiernaar handelt
- 170 Om de verhouding van cynicus en kynicus nog meer te verhelderen, zullen we de grondlegger van onze ideeën over deze levenshouding schetsen.
- Diogenes was een cynicus.
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Cynisme_(filosofie)
- Diogenes was een cynicus.
- 170 We kennen die stemmen allemaal. Er is de stem van het geweten, de stem van het verstand, de stem van de gevoelens, de stem van de herinnering, de stem van de plicht enzovoort. In die veelheid van uiteenlopende stemmen moeten we een oordeel vellen.
- 171 Om dat te doen hebben we in onze lange geschiedenis een instrument ontwikkeld: ”het ik”
.
172 Pluraliteit en nataliteit (geboortecijfers)
- 172 […] pluraliteit is de conditie van het menselijk handelen Omdat wij allen eender, dat wil zeggen menselijks, zijn in die zin, dat niemand ooit gelijk is aan iemand anders die ooit heeft geleefd, leeft, of zal leven […]
- […] 1
- https://www.janux.nl/wp/2021/1-1-vita-activa/
- 172 De menselijke conditie
- Blz 16
- Noot 7 = blz 262
- Blz 16
- 172 De menselijke conditie
- https://www.janux.nl/wp/2021/6-5-introspectie/
- Noot 8 = blz 164
- https://www.janux.nl/wp/2021/5-1-zelfonthulling-handelende/ 2
- https://www.janux.nl/wp/2021/1-1-vita-activa/
- 173 Levinas schrijft in ”totaliteit en het oneindige” :
- “Iedere menselijke geboorte is een uitbreiding van het bestaan en mag niet worden opgevat als de vervanging van een verdwenen element”
.
173 Gezamenlijk spreken en handelen
- 173 Pluraliteit en de nataliteit zijn direct verbonden met handelen en spreken.
Het handelen is verbonden met het gegeven van de geboorte, als een begin, met de effectuering van de nataliteit. Met onze geboorte ontstaat de mogelijkheid tot ons handelen. Het spreken is verbonden met onze mogelijkheid te verschillen van de ander, met de effectuering van de pluraliteit
- ARENDT
- 173 Het handelen en spreken opent de weg naar de toekomst, naar de invulling van de vrijheid naar de zoektocht van ”het goede leven“.
- De politiek in haar oorspronkelijke betekenis is de uitdrukking van dit menselijk gedrag.
- De politiek zou zich met ”het goede leven”, los van de noodzaak, moeten bezighouden
- 174 Elke opvatting telt mee: variërend van de opvatting van de redacteuren van ”GeenStijl” die vinden dat het nieuws in Nederland te links is georiënteerd tot opvattingen van de mensen die zich inzetten voor een product van een bedrijf, bijvoorbeeld Waterboxx
- 174 Het mee laten tellen aan elke opvatting is een voorwaarde voor een debat.
- Debat bestaat uit een uitwisseling van opvattingen. Maar het lijkt soms alsof er nu geen debat meer mogelijk is
- 175 Voor ons je zet de kunst en de uitdaging om een hypothese bij te durven stellen. ”Alle zwanen zijn wit“, bijvoorbeeld.
- 175 We kunnen naar de werkelijkheid kijken in termen van het productieproces van een ”mens“, dat als eindproduct de ”ideale” mens heeft.
- Iedereen die niet voldoet aan het eindproduct van de ideale mens, of althans afvalt tijdens het productieproces van die”idealen”mens, moet dan weg.
- Hitler claimde inzicht te hebben in een bovenmenselijke structuur, en claimde dat hij die tocht naar die structuur, de ”evolutie” kon voorspellen.
- 175 Wij worden / zijn proces-mensen
- 176 Het ongeluk is lang onze drijfveer geweest om zodanig te handelen dat hetzelfde ongeluk zich niet kon herhalen. Zo probeerden we dingen te doen op dat we geluk bereikten. ons brein is ingesteld op de negatieve kanten van gebeurtenissen en zaken. dit was nodig om te kunnen overleven. Zonder deze instelling van ons brein lopen wij gevaar het negatieve te negeren en Dat is riskant. We moeten heel zeker weten dat wij veilig zijn.
03-03-2023
.
176 Betekenisverlening
- 176 Als we slechts in termen van ”het nut” denken doen we weinig recht aan het gegeven dat wij van elkaar verschillen.
- Wanneer we alleen maar naar elkaar kijken als zijnde bouwstenen voor een toekomstig welvarender wereld dan is het onderling verschillend zijn van mensen veelal een lastige factor. Het utilitair denken nodigt uit tot het afwegen van het nut dat de ander voor onze belangen heeft.
- “Waar is dat goed voor” belemmert vaak dat we met elkaar uitvoerig een dialoog aangaan: dit kost zeer veel tijd en energie.
- 177 Het leven in in een wereld waarin menselijke waardigheid voorop staat is wel mogelijk, maar niet vanzelfsprekend.
- De filosoof Habermas heeft geprobeerd om deze werkelijkheid een vaste plaats te geven in zijn theorie van het communicatieve handelen
.
@@
177 Citoyen (publiek domein) versus bourgeois (privédomein)
- 177 De bourgeois is de burger die gericht is op het directe eigenbelang en aan wie diens deelname aan het publieke domein geen ander belang toekent dan het bedienen van het privédomein
- 178 De citoyen is ook een burger die deelneemt aan het publieke domein. wat hem of haar onderscheidt van de bourgeois is de houding die hij of zij inneemt tegenover het publiek domein. Waar de bourgeois het publiek domein ziet Als de macht die zijn privébelangen moet faciliteren, ziet de citoyen het publiek domein Als de overheid die de politieke belangen op langere termijn moet dienen.
- 178 Op welke manier Handelen wij zelf? Als wij als citoyen willen handelen hechten we waarde aan een visie, en hebben we het algemeen belang voor ogen. Dan stemmen we niet op een one-issue partij, zoals de politieke partij”50 plus
- 179 Als het gedachtegoed en de uitwerking van dit gedachtegoed fundamenteel en fundamentalistisch genoeg wat is rechts en links niet van elkaar te onderscheiden.
- Op kleinschalig niveau, zoals op het niveau van een gemeenteraad kunnen ”linkse” en ”rechtse” partijen prima samenwerken, omdat de partijen hier vaak de oplossing van een probleem centraal stellen en niet hun eventuele ideologie.
.
179 Buitenstaanders moeten de waarheid huldigen
- 179 De enige manier waarop een bevolking die slachtoffer is van totalitarisme kan worden bevrijd is langs de lijn van de erkenning van gedeelde feiten.
- 180 Om een democratie de waarborgen is het respecteren van elkaars waarheid en opvattingen essentieel.
- Dus journalistiek heeft onder meer als taak de democratie te behoeden.
- Dit betekent dat haar taak gericht is op het ontmaskeren van leugens, van misbruik van publieke middelen, en op het signaleren van corruptie.
- Dit maakt de journalistiek tot een gevaarlijk beroep.
.
181 Vrijheid
- 181 De vrijheid die wij in onze democratie, in onze niet-totalitaire wereld, hebben om samen prioriteiten te stellen en belangen af te wegen vraagt om kaders waarbinnen wij vrij kunnen handelen.
- Juist door die kaders kunnen wij vrij zijn.
- Vrijheid heeft wet nodig.
- Onze vrije ruimte wordt omlijst door wetten, een dergelijk kader ordent.
- Zou dit niet zo zijn dan zou alleen het recht van de sterkste gelden.
- We hebben immers regels nodig, we leggen bijvoorbeeld kadastraal vast welk stukje grond van wie is.
- Als iemand ons land of ons huis wil afnemen dan is er een wet die ons hiertegen beschermd.
182 Chaos
- 182 Er is een chaos van:
- De eerste orde: hiermee bedoelen we een situatie waarop we geen invloed hebben.
- Het is een situatie waarin de dingen die gebeuren geen onderlinge samenhang lijken te hebben. Het weer is een chaos van de eerste orde.
- De tweede orde: Hiermee bedoelen we een situatie die wordt beïnvloed door datgene wat we over een chaotische situatie zeggen.
- Chaos is direct afhankelijk van de manier waarop wij tegen een bepaalde situatie aankijken.
- Er worden bijvoorbeeld wijken in een stad als onveilige wijken benoemd.
- Een politicus zegt dan dat in die wijken een andere rechtsorde nodig is, deze uitspraak kan een lont in een kruitvat zijn.
- De eerste orde: hiermee bedoelen we een situatie waarop we geen invloed hebben.
SAMENVATTEND
Bladzijde 184
- We kunnen handelen als citoyen in plaats van te handelen als bourgeois
- We kunnen moreel, betekenis verlenend handelen in plaats van instrumenteel te handelen
- We kunnen de ander als medewerker, samenwerken zien in plaats van hem of haar als een concurrent te zien
- We kunnen stemmen op een partij die het algemeen belang voor overigen heeft en die een toekomstvisie heeft
- We kunnen kritiek op ons handelen verwelkomen als onze levenselixer, in plaats van degene die ons bekritiseert af te wijzen in haar of hem te negeren
- We kunnen de ander uitnodigen tot zelfonthulling, en We kunnen de ander vragen wat haar of hem motiveert. We kunnen elkaar wederzijdse erkenning geven, op dat zo’n vrijheids ruimte in denken en handelen ontstaat en tegelijkertijd gemeenschappelijkheid wordt bevorderd
- We kunnen proberen om ons probleem zoekend brein te resetten
- We kunnen de mythe dat wij uit het paradijs zijn verdreven en dat wij pas na onze dood In het paradijs kunnen terugkeren afschaffen.
Het is aan ons hier en nu ons eigen paradijs te maken
- We kunnen ”denken- handelen- stop denken handelen- stop” betrachten.
- We kunnen journalisten, de hoeders van onze democratie, ondersteunen in hun gevaarlijke werk.
- We kunnen internet platforms als “Avaaz” en ”De goede zaak” ondersteunen en volgen.