laatste wijziging: 17-10-2021
082 Vrijheid
BRONNEN:
- https://www.vrijspreker.nl/wp/2007/03/vrijheid-of-verkiezingen-1/xx
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid_(filosofie)
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Politieke_vrijheid
- Kopstukken Filosofie – 2005 – Levinas – ISBN 978 90 5637 5003 Hoofdstuk 2 bladzijde 35 – 57
- https://www.janux.nl/wp/politiek/vrijheid/
- https://www.encyclo.nl/begrip/Vrijheid
- https://www.vrijspreker.nl/wp/lezersservice/woordenlijst/
Wat is vrijheid?
- vrijheid van het willen
- vrijheid van het zijn
- politieke vrijheid
- economische vrijheid
- fysieke vrijheid
- intellectuele vrijheid
- incompatibilisme
- compatibilisme
- determinisme
Definitie van ### vrijheid:
- toestand waarin je kunt gaan en staan waar je wilt ( 1 / 2 / 3 / 4 / 5 ) ⊄ intellectuele vrijheid
- De vrije wil
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid ⇒ Vrijheid kan verwijzen naar:
- vrijheid (sociologie); het algemeen sociaal-politieke begrip vrijheid
- vrijheid (filosofie); het filosofische begrip vrijheid, vrije wil en dergelijke
- onafhankelijkheid (staatkunde)
- politieke vrijheid; een begrip uit de politieke filosofie
- bewegingsvrijheid
- fysieke vrijheid
Levinas – het probleem van de vrijheid
In zijn lezing Two Concepts of Liberty (1958) maakt Berlin het bekende onderscheid tussen positieve vrijheid en negatieve vrijheid. Positief en negatief moeten worden begrepen in de zin van het aan- of afwezig zijn van iets en het gaat hier dus niet om een normatief oordeel.
- Onder negatieve vrijheid verstaat Berlin het vrij zijn van externe invloeden. Men is vrij van onderdrukking of is geen slaaf van anderen. Deze vrijheid is volgens Berlin het centrale gegeven binnen het liberalisme: vrijheid gaat niet om mijn wens om door een deur te lopen, maar om de vraag of die deur open is.
- Daartegenover staat dan weer het concept van positieve vrijheid dat refereert aan de vrijheid om bepaalde dingen te doen in de zin van “autonomie“: men stelt de wet voor zichzelf. Het is deze vrijheid die meer aansluit bij de discussie van de vrije wil en men vindt deze opvatting onder anderen terug bij Jean-Jacques Rousseau. Deze vrijheid verbindt Berlin echter met antiliberale posities die een gevaar kunnen vormen voor het liberalisme en zelf leiden tot totalitaire visies. Voornamelijk zag Berlin een gevaar in het feit dat men op basis van dit idee van vrijheid een onderscheid kon maken tussen het rationele zelf en de onredelijke verlangens, of tussen vals en echt bewustzijn. Dat zou op zijn beurt kunnen resulteren in één groep die de ander wil domineren. Het plaatst zich in dit verband ook tegen het communisme dat hij in dit kamp plaatste.