laatste wijziging: 26-02-2023
VIII Opvoeding
Bladzijde 314 tot en met 332
- 314 315 316 inleiding
- 1 Wetgeving en opvoeding
- 2 Opvoeding en nut
- 3 Doel van onderwijs en muziek
- 4 Lichamelijke opvoeding
- 5 Educatieve rol van muziek
- 6 Welke muziek in welke mate
- 7 Ritme en toonsoort
26-01-2023 Op voeding
.
1 Wetgeving en opvoeding
- 317 1337 a 10 Dat (meer dan wat dan ook) de opvoeding van de jeugd een wetgever tot zorg moet zijn zal niemand betwisten
- In steden waar dit niet gebeurt omdat de staatsinrichting niet in goede
- bij elke staatsvorm hoort een bepaalde opvoeding:
- de mentaliteit die voor elke staatsvorm karakteristiek is, is even goed wat de staatsinrichting in stand houdt als wat haar om te beginnen had bepaald
- 317 1337 a 25 Uit het feit dat een polis als geheel één doel nastreeft
- mogen we opmaken dat iedereen ook een en dezelfde opvoeding moet krijgen
- en dat de zorg hiervoor een zaak van de gemeenschap moet zijn en niet van particulier initiatief,
- zoals elk als particulier voor zijn eigen kinderen zorgt en naar eigen goeddunken privéonderwijs laat geven
23-02-2023 : wij (2023 Fokke, Corrie en ik) vinden dat de overheid zich niet met onze opvoeding moet bemoeien, maar dat wel op allerlei punten doet:
-
Leerplicht
-
Raad van de kinderbescherming
-
Rekenen / taal, maar GEEN
-
burgerschap — waarden en
-
normen
-
OPENBARE SCHOLEN
-
-
-
RELIGIE
-
Art 23 ::
-
“In artikel 23 is vastgelegd dat het onderwijs voorwerp van overheidszorg is, en dat het geven van onderwijs vrij is, behoudens het bij de wet te regelen toezicht van de overheid. Het derde en vierde lid bevatten de grondwettelijke waarborgen met betrekking tot het openbaar onderwijs.”
- Grondwet: art 23
-
-
maatschappijleer – meer technisch
-
-
.
2 Opvoeding en nut
- 318 1337 b 5 […] aan het onderscheid tussen bezigheden voor vrije en voor onvrije mensen is af te lezen dat de mens zich onder alle nuttige taken alleen bezig moet houden met die welke hem niet tot een arbeider maakt
- 318 1337 b 9 Als werk voor een arbeider moeten we alle werk aanmerken,
- met het bijbehorende metier en het onderricht daar in,
- dat lichaam, ziel of verstand van vrije mensen ongeschikt maakt voor daadwerkelijk beoefende voortreffelijkheid
23-02-2023 achterhaald . . .
3 Doel van onderwijs en muziek
-
- 319 1337 b25 In grote lijnen omvat het lesaanbod gewoonlijk vier vakken:
- taal ( letterkunde / grammatica / lezen en schrijven )
- lichamelijke oefening
- muziek
- tekenen
- Het vak muziek stelt ons voor een vraag:
- met als antwoord: […] om vrije tijd goed te besteden
- Het vak muziek stelt ons voor een vraag:
- 319 1337 b25 In grote lijnen omvat het lesaanbod gewoonlijk vier vakken:
23-02-2023 Dit lijkt zeer veel op ons huidige onderwijs
Argument: samenwerken als middel om op te voeden
Bij een jaar of 11 / 12 krijg je pas echt wiskunde
13-12-2021 Dus geen rekenen?
-
- 319 1337 b 35 Als werk zowel als vrije tijd nodig is, maar vrije tijd verkieslijker dan werk en daarmee levensdoel oma moet worden onderzocht wat wij met deze vrije tijd moeten doen.
- Allicht niet: spelen, want daaruit zal volgen dat spel onze levensdoel was
- 319 1338 a 1 Over vrije tijd beschikken wordt gezien als iets waarin genot, welzijn en gezegend leven al besloten ligt. In elk geval is dit laatste voor werkende mensen niet weggelegd maar uitsluitend bereikbaar voor wie beschikt over vrije tijd: wie werk verzet geeft zich moeite voor een doel dat hij nog niet heeft bereikt
- 320 1338 a 20 M.b.t. muziek: […] Dan blijft over dat ze dient tot geestelijke verrijking van onze vrijetijdsbesteding, en we kunnen zien dat dit het doel is waarvoor mensen muziek een plaats in de opvoeding hebben gegeven: ze deden muziek in bij het soort intellectuele ontwikkeling dat geldt als geschikt voor vrije mensen
- 319 1337 b 35 Als werk zowel als vrije tijd nodig is, maar vrije tijd verkieslijker dan werk en daarmee levensdoel oma moet worden onderzocht wat wij met deze vrije tijd moeten doen.
.
4 Lichamelijke opvoeding
- 321 1338 b 14 M.b.t. Spartanen: die beulen al trainend hun kinderen alsof het wilde beesten zijn,
-
- al zou dit het meeste bijdragen tot dapperheid.
- Maar zorg voor opvoeding moet (zoals vaker opgemerkt) niet op maar één eigenschap zijn verricht,
- en ook niet in de eerste plaats op dapperheid;
- en zelfs als dapperheid wel het doel is, is dit niet de manier om het te bereiken
-
- 322 1338 b 30 Hieruit volgt dat noblesse (adeldom) , niet dierlijkheid op de voorgrond moet staan
- 322 1338 b 40 Allen zijn het erover eens dat lichamelijke oefening onderdeel van de opvoeding moet zijn, en op welke manier
- 322 1339 a 8 Een mens moet zich lichamelijke en geestelijke inspanningen niet tegelijk getroosten
.
5 Educatieve rol van muziek
- 323 1339 a 15 Het is niet gemakkelijk te specificeren wat voor invloed muziek heeft, noch waarvoor een mens zich er mee moet bezighouden: als spel? Ter ontspanning, zoals slaap en drank? Ook deze vallen op zichzelf niet onder de serieuze dingen; ze zijn aangenaam en tevens “doen zij zorgen verdwijnen”
- 323 1339 a 23 […] doordat ze ons karakter in een bepaalde staat weet te brengen […]
- 324 1339 b 11 De eerste vraag die we moeten stellen is of muziek wel of niet in de opvoeding moet worden opgenomen, en welke van de drie functies die wij eerder bespraken zij vervult,
- opvoeding
- amusement
- intellectuele vorming
- 325 1339 b 40 Muziek is nuttig voor ontspanning
- 325 1340 a 10 Muziek brengt […] de ziel in vervoering […]
23-02-2023 Als je zelf een instrument bespeeld . . .
Hiërarchie van muzische vakken
-
Muziek
-
Toneel
-
Kunst
-
Beelden
-
Schilder
-
Fokke als docent op het van Gogh : Dingen leren
-
1 burgerschap
-
2 voorbereiding beroepopleiding
-
3 zelfontplooing
- 325 1340 a 20 Want de meest treffende gelijkenis met de ware aard van boosheid en zachtmoedigheid is te vinden in de ritmes en melodieën,
- en dit geldt ook voor dapperheid, zelfbeheersing en de tegendelen van elk,
- en voor alle andere karaktereigenschappen
- 326 1340 a 40 Het bijzondere van muziek is dat men in melodieën wel uitbeelding van karakters vind
.
6 Welke muziek in welke mate
- 327 1340 b 20 Nu moet een vraag worden besproken die al eerder is opgeworpen, of jonge mensen muziek moeten leren al dan niet door zelf te zingen en een instrument ter hand te nemen
- 328 1341 a 20 We moeten geen fluit in de opvoeding opnemen, en ook niet een ander professioneel instrument zoals een citer of een vergelijkbaar instrument, maar alleen die waardoor een kind een goede toehoorder wordt
- Bovendien is een fluit niet karaktervormend maar eerder orgie-achtig van aard
http://www.hellenicaworld.com/Greece/Ancient/en/Music.html
sambuka
- pektis (een soort harp)
- 329 1341 b 10 Professioneel onderricht in het bespelen van instrumenten en het geven van uitvoeringen wijzen wij dus af
23-02-2023 bespelen van een instrument
.
7 Ritme en toonsoort
- 330 1341 b 25 We zien bij muziek melodie en ritme;
- daarom moeten we ons terdege vergewissen van de invloed van elk van beiden op de opvoeding
- en de vraag stellen of onze voorkeur moet uitgaan naar ritmische muziek dan wel veel eer naar melodieuze
- 330 1341 b 32 Indeling in:
- melodieën die karakter vormen
- melodieën die het handelen beïnvloeden
- melodieën die toehoorders in vervoering brengen
- 331 1342 a 20 Gegeven dat er twee soorten toeschouwers zijn
- Dorische toonsoort
https://archive.org/details/workstranslatedi07arisuoft/page/n209/mode/2up?view=theater
https://nl.wikipedia.org/wiki/Modaliteit_(muziek)