74 leefwijze


Bij een hartinfarct spelen diverse factoren een rol: in alfabetische volgorde zijn dat:

  • alcohol, ik heb nooit alcohol gedronken, ik drink voor 90% water. Verder alleen een kopje koffie, een glas fanta-light en op feestdagen 1 of 2 glazen cola.
  • bewegen, ik beweeg (te) weinig. Daarom ga de komende maanden uitzoeken wat voor mij het juiste schema is om in ieder geval genoeg te bewegen
  • erfelijkheid. Waarschijnlijk is mijn hartinfarct voor een gedeelte erfelijk: mijn vader had toen hij 52 jaar was zijn eerste hartaanval. Toen hij 65 jaar was, kreeg hij een aneurisma, en tijdens de operatie bleek dat zijn aorta gescheurd was. Deze konden ze toen niet meer gehecht krijgen: hij is op de operatietafel gestorven. (Dit was in 1988)
  • gewicht. Ik woog in oktober 2016 98 kg. In mei 2017 ben ik door een aanpassing in mijn voedingsgewoonten 4 kilo afgevallen. Via 90 kg in september 2017,  87 kg in december 2018,  weeg ik nu (januari 2019)  nog ongeveer 82 kg. Daarmee verbeterde ook mijn waarden met betrekking tot de suikerziekte: sinds januari 2019 gebruik ik niet meer het medicijn metformine. Ik heb welgeteld 1 maand rondgelopen zonder het gebruik van medicijnen, totdat ik dus op 2 maart 2019 een hartaanval kreeg . . .
  • roken. Ik ben in 1988, tijdens een reis naar Schotland, gestopt met roken. Ik rookte in die tijd minstens ongeveer een pakje shag per dag. Aangezien dit nu meer dan 25 jaar geleden is, zijn mijn  longen weer schoon
  • voeding. Tot aan mijn hartinfarct at ik veel patat, chips en ik snoepte vrijwel dagelijks. Sinds maart 2019 heb ik mijn voedingspatroon drastisch veranderd:
    • Ik eet nu twee warme maaltijden per dag (zeer vaak nasi, afgewisseld met vegetarische schnitzels en sperzieboontjes)
    • Geen patat, chips en snoep meer .  .  .  .
    • Alleen op feestdagen eet ik iets lekkers.
  • stress. Sinds ik in 2013 niet meer werk, kan ik vrijwel altijd mijn eigen tijd indelen. Ik ervaar dus weinig stress.
  • suikerziekte: zie gewicht.