laatste wijziging: 23-01-2024
Phaidros : allegorie v d wagenmenner
Bron
- https://sites.google.com/site/filosofievanplato/
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Phaedrus_(Plato)#Socrates’_tweede_redevoering_(243e_-_257b)
- Plato over kennen als herkennen
- Plato over de ziel in de ideeënwereld (vanaf minuut 1)
ziel
|
|
voerman ------- witte paard ------------ zwarte paard wagenmenner --- goedaardig ------------- boosaardig logisch ------- redelijk - spiritueel -- verlangen rede ---------- OF ------------ begerende deel --------------- woede - drift |
- Plato stelt de menselijke ziel voor als een voerman met twee paarden, een boosaardig dier en een goedaardig dier.
- Het boosaardig (zwarte) paard symboliseert het begerende deel van de menselijke ziel, wat voor Plato het laagste deel is, overeenkomend met wat de meeste mensen nastreven.
- Want, laat ons eerlijk zijn: had Plato niet gelijk dat wij, als gewone mensen, in plaats van de droogstoppel uit te hangen, liever een jonge beaujolais achterover kieperen? Of genieten van een bubbelbad en een paar gewillige schonen die mee komen bubbelen in dat bad, of, ik zeg maar wat: onze tijd vergapen voor televisie in plaats van over Plato te lezen? Natuurlijk is dat zo, wij luisteren wat graag naar dat ‘stout paard!
- Het andere, (witte) brave paard neemt een tussenpositie in en symboliseert het zielsdeel van de toorn.
- Een woede of energie dus die de ene of de andere richting uit kan.
- Het kan zowel de rede (de wagenmenner) bijstaan als worden meegesleurd in de passies van het andere paard.
- Ik stel me daar zoiets bij voor als een wit engeltje op mijn rechterschouder dat me voortdurend influistert dat ik minder moet snoepen, het lief van mijn vriend niet mag begeren, minder moet drinken en me in het algemeen wat serieuzer moet gaan gedragen.
- Een woede of energie dus die de ene of de andere richting uit kan.