laatste wijziging: 29-01-2019
001 – 006 woord : betekenis
[ Bladzijde ] - [ nummer opmerking ] 013 001
- 013 – 001 De woorden van de taal benoemen voorwerpen. Zinnen zijn verbindingen van zulke benamingen. In dit beeld van de taal treffen bij de wortels aan van het idee: /// JST ieder woord heeft een betekenis. Deze betekenis is aan het woord gekoppeld. Zij is het voorwerp waar het woord voor staat.
- Een voorbeeld: ik stuur iemand om een boodschap. Een briefje met daarop “vijf rode appels “
- Hij brengt de briefje naar de winkelier
- Die zoekt de kist waarop het teken “appels“staat, dan zoekt hij in een tabel het woord “rood“op en vind daarnaast een kleurstaaltje
- Nu zegt hij de reeks van de hoofd telwoorden op, en bij elk getal neemt hij een appel uit de kist die de kleur van het staaltje heeft
- Maar . . . . hoe weet hij waar en hoe hij het woord “rood “moet opzoeken en wat hij met het woord “vijf “moet beginnen?
- Nu: ik neem aan dat hij handelt zoals ik heb beschreven. De verklaringen komen ergens tot een einde
- Maar wat is de betekenis van het woord “vijf “van zoiets was hij helemaal geen sprake; alleen maar van de manier waarop het woord “vijf” gebruikt wordt
- 014 – 002 /// JST Dit filosofische begrip “betekenis” hoort thuis in een primitieve voorstelling van de manier waarop taal functioneert.
- Wittgenstein geeft dan een voorbeeld van een zeer primitieve taal tussen bouwer A en zijn helper B
- Bouwelementen: blokken, pilaren, platen en balken
- B moet elementen aan A geven, met behulp van de woorden:
- blok – pilaar – plaat – balk
- A roept een element -> B brengt element
- Vat dit op als een primitieve taal …
- B moet elementen aan A geven, met behulp van de woorden:
- 014 – 003 Taal als communicatiesysteem. Augustinus beschrijft, zouden we kunnen zeggen, een communicatiesysteem; alleen is niet alles wat metaal noemen een systeem als dit. En dit moet je in veel gevallen zeggen waar de vraag rijst: “Is deze weergave bruikbaar, of onbruikbaar?”. het antwoord luidt dan: “ja, bruikbaar, maar alleen voor dit nou omschreven gebied, niet voor het geheel dat je pretendeerde weer te geven “.
02-01-2019 Heeft ieder woord een eenduidige betekenis? -> Nee: “bank” en “bank” . . . Naarmate woorden abstracter worden, is een definitie van een woord (een begrip) steeds moeilijker
- 015 – 005 Het onderrichten van taal is hier geen uitleggen, maar africhten
- 015 – 006 Wittgenstein spreekt van “aanwijzend leren van woorden”. Dit aanwijzend leren van woorden, zou je kunnen zeggen, legt een associatief verband tussen het woord en het ding: maar wat betekent dat?